Svår på svansen 3
Ja ni kanske kommer ihåg från dom 2 förra trådarna om min råtta som har ett stort sår på svansen och tappat allt hår.. Hon har även några små sår. Jag har nu vart hos veterinären 2 gånger. De som är uteslutet är : Allergi, skabb, infektion/inflammation. Och hon har suttit i egen bur i över en vecka utan synliga förändringar.. Så att någon annan barberar henne kan det inte heller vara.
Så vad ska man göra!?
Vad skulle ni gjort?
Hon lever som vanligt o beter sig precis som vanligt. Men de ser så himla otäckt ut. De kanske kliar och så kliar hon upp det hela tiden om de bara fanns något att sätta för så de kunde läka! De är liksom öppet…
Stackars liten då… :S
Mvh. Sanne & Djuren
Ja man tkr jätte synd om henne o villl bara hitta va som är felet !=(
usch :( har aldrig sätt nåt liknande
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Har du pratat med olika veterinärer angående detta fall?
Jag skulle iaf testa att ringa runt och rådfråga :/ annars vet jag inte.. usch inte kul att vara i din situation.. hoppas de löser sig iaf, håller tummarna och råttorna håller tassarna
Mvh. Sanne & Djuren
Sen tänkte jag mitt i allt, har du testat att göra en tratt till henne? Så kan hon inte komma åt och orska mer skada, dock kan de hända att du måste handmata henne om hon inte når skålen längre.
Mvh. Sanne & Djuren
Frågat veterinärer, uppfödare och här på forumet men verkligen ingen vet vad detta kan vara säkert ! =(
Provat antibiotika, kortsionspruta, stronghold & massa olika salvor men ingenting fungerar. :/ verkligen jätte skumt.
Jag har också funderat på tratt men finns de verkligen till råttor? och var får man tag på det
Eller hur gör man en egen säker tratt utan att riskera att hon fastnar någonstans osv
#9 :) gör en egen av kartong, de gjorde jag när min råtta hade blivit halvt ihjäl biten… Hans öga hade klyfts på mitten så hade en tratt så han inte kom åt att klia där eller peta med framtassarna.. Tejp å kartong.. :) de är susen.. han hade tratten i 14 dagar :)
Mvh. Sanne & Djuren
har du någon bild eller så? Hur ska den sitta, hur stor osv?
#10 jag hade han i en bur utan klätter möjligheter. Alltså låg hamsterbur. Kan funka med duna också. Ska se om jag hittar en bild någonstans, dock var det inte den buren han var i men en liknande, fast längre.
Mvh. Sanne & Djuren
Jag har bara små hamsterburar o känns taskigt att ha henne där i helt själv =(
Stackars då =( Men hur gick de? fick han inte av sig den på något sätt, hur reagerade han ?
#17 Han klarade sig :) fick antibiotika (ögondroppar) samt andra ögondroppar. sammanlagt droppa jag honom 7 gånger per dag i 14 dagar. Han lever än i dag :) fyller 3år i feb.
Han försökte först ta av den, dock var han väldigt ostabil så han slutade göra motstånd och lät den vara :) hade den på honom utan problem i 14 dagar, när behandligen slutade så tog jag av den.. Gissa om han var lycklig :)
Mvh. Sanne & Djuren
Va skönt att allt gick så bra.=) men känner ändå dåligt samvete att sätta en pigg råtta som älskar att klättra o springa i en liten bur helt ensam med en tratt =( som hon för övrigt SÄKERT kommer få bort på något sätt eftersom hon är en sådan råtta som lyckas med allt.
Vad för kartong använde du `?
Va skönt att allt gick så bra.=) men känner ändå dåligt samvete att sätta en pigg råtta som älskar att klättra o springa i en liten bur helt ensam med en tratt =( som hon för övrigt SÄKERT kommer få bort på något sätt eftersom hon är en sådan råtta som lyckas med allt.
Vad för kartong använde du `?
Cp dator..
#19 Cornflakes kartong :) Okej, jag kan som sagt inte avgöra hur du ska göra, du känner din råtta mer än mig. Gör det du anser bäst för henne, tyvärr var det dock det enda tipset jag hade :) de funkade för mig i 14 dagar, dock är det en hane med otroligt lungt temperament. Tänkte att de vore bra om hon kunde låta bli såren, då kanske de inte ser lika farligt ut efter några dagar. Men om du anser att de är omöjligt så vet jag inte riktigt vad man kan göra för att lindra :/
Mvh. Sanne & Djuren
potatismjöl kan jag rekommendera åt alla djur som har sår dom ska ge f*n i :D Potatismjölet gör så att såren inte kliar och bildar en "sårskorpa"
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Som jag skrev i de tidigare trådarna så borde du prova medel mot psoriasis.
Finns inget medel mot psoriasis? Kortison som gäller till sånt o det har jag provat.. Jag ska prova mot svamp. Kan även prova med potatismjöl =) Men slickar dom itne bara upp det? Och tratt vet jag inte för de här är ju en sjukdom o kommer inte försvinna förrän jag behandlar det, vad det nu är för något.. Men sista utvägen får bli tratt helt enkelt..
#25 tratt tänkte jag på endast eftersom då kan inte råttan fara dit och röra lika lätt, så då kanske såret eller vad det nu är kan lindras lite.. ?
Mvh. Sanne & Djuren
Kanske de gör men de verkar klia och att inte komma åt o klia måste vara vääääldigt jobbigt o frustrerande =/ sen när man väl tar av tratten kommer hon förmodlien klia upp det igen
De är ju meningen att hon inte ska komma åt och klia, tror inte det är så bra att hon gör det, tratten ska väl behållas tills de blir bra, eller tills du åtminstånde ha hittat ett medel eller något för det :)
Mvh. Sanne & Djuren
#25 Psoriasis är något som behöver konstant vård. Det är inget som går över på en vecka och sedan försvinner. Du måste fortsätta behandla hela tiden. Googlade fram en sida som innehöll ganska bra info http://www.psorinfo.se/Hudv%C3%A5rd.aspx?ID=4930 Där beskriver de basinformation om psoriasis och vad man kan prova. Tycker beskrivningen: "Psoriasis medför även ett inflammationsliknande tillstånd i underhuden, som ger
den röda färgen på fläckarna." stämmer väldigt överens med fläckarna din råtta har på svansen.
Har de gjort odlingar på det? Såg en hund en gång med multiresistenta bakterier, det blev skitäckliga sår av det som var helt hopplösa att bli av med.
Har den ngn rumskamrat för de kan slås en hel del!
I rubriken står där svår istället för sår:)
Mvh Stephanie
Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus
#31 ops stavfel.'
Ja hon bor med 4 andra men som ja skrev så har hon bott själv nu ett tag utan förbättring. Och dom slåss inte.

Har de gjort en bakterieodling?
Har de gjort en skrapning och skickat till SVA för utredning?
Jag tycker inte att det ser ut som psoriasis, men har bara sett det på människor.
Qui dormit, non peccat
Återigen länkar jag till annat forum, och ber om ursäkt för detta, men ser inget fel med att dela med sig av matnyttig info mellan olika forum. :) På tal om tratt, ifall du har tänkt använda detta: http://www.r8forum.kanske.net/viewtopic.php?f=9&t=9534
Nej har inte gjort något skrap och skickat in någonstans. Vetinte hur man gör eller något.

#35 Det ska din veterinär göra!
Jag misstänker någon form av bakterie alt svamp, det är det enda jag kan komma på som ger liknande problem. Skabb och kvalster är ju inte omöjligt, men det borde strongholden ha tagit isåfall.
Qui dormit, non peccat
Ja precis de borde det gjort, även smittat dom andra.
Ska prova med svampsalva några dagar fram över här och se om de blir förbättring..
Nej nu finns inget mer jag kan göra ! :'( provat 2 olika antibiotika, hon har fått kortisonspruta, massa olika salvor. Inget hjälper och nu ser det bedrövligt ut =(
Kan knappt titta
Hon har inget hår alls kvar på svansen, och har massa sår över hela. Varav ett jätte stort sår som är helt öppet där det fastnar massa skit o sådant. Kan inte vara skönt för henne att ha sådär och även jag lider av det.
Finns väl bara en sak att göra nu ='( men vill verkligen inte !!!
kan tillägga att det spridit sig så är även på kroppen. kala fläckar som är röda i bootten =(
Ojdå.. lider hon mycket utav de? och det finns inget botemedel?
Mvh. Sanne & Djuren
Verkar ju inte finnas något botemedel. Vet inte ens vad det är. Man kan inte veta om hon lider heller. Skulle det vart jag hade jag nog lidit med maassa öppna sår som de fastar skit i.. :( Lär ju svida och ha sig.
Hade det funnits botemedel hade jag ju provat de för lääänge sedan =( hon har ju haft såhär säkert ett halvår o de har blivit värre o värre nu är de riktigt illa..
Men usch så hemskt, har du tänkt på hur du ska gå till väga nu då?
Mvh. Sanne & Djuren
Skrev precis det… Finns baara avlivning kvar

Oj ja alltså jag vet vad jag skulle göra.. Det är inte en bra livskvalite för råttan och definitivt inte när det sprider sig!
Lider med råttan och dig såklart!
Qui dormit, non peccat
#44 Jaså? Vart? Jag måste ha missat det.. Men usch då, du har ju kämpat på bra och testat allt. Så om de skulle ske så vet du iaf att du har gjort allt du kunnat för henne.
Mvh. Sanne & Djuren
Inlägg 38 "Finns väl bara en sak att göra nu ='( men vill verkligen inte !!!"
Ja jag vetinte vad jag kan göra mer. Inte veterinären heller…

Om det inte är någon foderallergi, så har jag inga fler ideer heller. Du verkar ju ha provat allt liksom. Bottenmaterialet då? Minns inte om du provat olika.
Ilband får man ta svåra beslut, blir så som djurägare. Men det är inte snällt att låta henne leva som hon ser ut heller.
Qui dormit, non peccat
Fy vad hemskt. Men du har gjort allt du kunnat och om du avlivar så gör du ju det för hennes skull. Hon är säkert supertacksam för att ha en matte som har brytt sig så mycket och gjort allt i sin väg för att hjälpa henne. <3
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#48 Hon fick kortisonspruta som håller i 3 veckor (ifall det var någon sorts allergi) och de vart ingen som helst bättring. =(
#49 ååh ja =( Tack =(

Kom att tänka på en sak..Hur många gånger har hon fått stronghold?
Jag hade en råtta som fick ganska stora sår.Jag behandlade med stronghold men det behövdes två omgångar med stronghold.
Nu kanske du har testat att ge några kurer med stronghold, men jag ville ändå bara nämna att ibland räcker inte en kur.
Jag gav henne stronghold och borde inte vara ohyra eller liknande då dom andra råttorna inte fått något på 6 månader. Spelar inngen roll längre hon reste vidare idag.. :(