Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 715 ggr
chiyoo
0

En fjärde råtta

mina 3 killar är nu runt 4 månader gamla och har fått en ny stor bur där det enligt burräknaren får bo 12 råttor. Jag är väldigt sugen på att köpa en bebis till dessa. Vad har nu för erfarenhet av att sätta ihop råttor i dessa åldrar ? Tror ni mina råttor vet "sin plats" vad gäller rang nu eller har de inte ens börjat göra upp om sådant vid deras ålder? Det har nämligen aldrig varit minsta lilla bråk i buren. Tacksam för hjälp

[FukkingTubbie]
0

Jag satte ihop mina 3 killar med en bebis när de var kring året och ytterligare en bebis lite senare.
Min erfarenhet är att det funkar ganska bra att sätta ihop råttor, i alla fall om de nyare är bebisar (:

chiyoo
0

någon annan med annorlunda erfarenhet?

[MellMell]
0

Mina 2 hanar var 4-5 månader när jag satte in 2 bebisar, och det gick hur bra som helst! :)

Zizza
0

Min pojkvän stoppade ihop 2st 5 veckors bebisar med en hane på över ett år :)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Gick jättebra, glömde jag att skriva :) bara man ser till att de får träffa varandra ungefär en vecka innan man stoppar ihop dem :)

Mvh. Sanne & Djuren

Ratlings
0

Försökte sätta ihop en bebis till en hane på 1 och ett halvt. Han hade aldrig bott ensam, men det funkade inte alls.

För ett tag (halvår eller så) sedan när jag hade två råttor (honor) och den ena vart gammal köpte jag en till för att den andra inte skulle sitta ensam. Det slutade med ett djupt jack i magen och 2 stygn för den lilla bebisen..

Så nej, det måste inte gå bra. Har däremot satt ihop fler råttor i olika åldrar (vuxna med vuxna, bebisar osv) under åren och det har inte varit några problem. Glad Bara dom två gångerna jag nämnt ovan.

// Lise
When nothing goes right, go left!

chade
0

jag har aldrig haft problem med att introducera en bebis till mina råttor, det är när dem blivit äldre, runt tonåringsperioden som det blivit tjafs..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lamina
0

Satte in min 2 småpojkar på 2-3 månader till en pojke som, enligt henne jag köpte honom av, skulle vara runt halvåret (tror faktiskt han var äldre). Dagen efter fick jag hem 2 pojkar till som var runt 4-5 månader som även dom fick flytta in i samma flock, utan problem. Det är dock inget jag skulle rekomendera någon att försöka sig på om man inte är van vid intron…

Men jag tror inte det skulle vara något problem att skaffa en råtta till. Är dina pojkar stabila råttor (vilket dom ju verkar vara då dom ju inte bråkar alls) och du skaffar en bebis ska det inte vara några som helst problem. Men personligen hade jag nog valt att vänta tills dom tagit sig igenom tonnårsperioden.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

chiyoo
0

När har de sin tonårsperiod?