Livrädd för att förlora en till
Förlorade nyligen Alice, och nu sitter jag här med Juno i famnen, livrädd för att hon ska försvinna.
Hon har varit förkyld några dagar, men inget allvarligt. Hon var precis som vanligt igår. Idag är ögonen matta, hon rör sig motvilligt och hon har svårt att andas. Det piper vid varje andetag och hon andas med magen…
Vi har bokat en tid till kl 3, så att en veterinär kan undersöka henne.
Urs, vad jobbigt! Var beredd på det värsta men hoppas på det bästa!!!
Vilken tur iallafall att du har möjlighet att vara hos henne och fick en veterinärtid snabbt. Men förstår att du måste vara jätteorolig.. :/
Lycka till, stor kram!
Vill tillägga att hon kanske bara druckit för lite eller haft svårt att sova, därav tröttheten. Hoppas att det går lätt att ordna!
Tack!
Nu sitter jag bara och väntar på att tiden ska gå…
Hon verkar inte uttorkad, men trött lär hon nog vara.
Det här är en väldigt tjock dam, så minsta täppning i luftvägarna lär göra det omöjligt att andas…

Andas hon med magen så är det lunginflammation som är troligaste orsaken, eller svåra luftrörsproblem.. Hoppas det ordnar sig!
Qui dormit, non peccat
Som #4 skriver låter det som att förkylningen kan ha utvecklats till lunginflammation.. tur ni har veterinärtid snart. Håller tummarna för er.
Inför resan - hon måste hållas varm och får absolut(!!) inte utsättas för drag, så packa in henne väl.
Om det är en lunginflammation som två har misstänkt, är det ju himla tur att du fått tid snabbt! :)
Då fick hon genast oerhört större förutsättningar för att bli frisk.
Önskar verkligen lycka till!!!
#4,5
Men kan det komma på en natt? :(
Och jag antar att det behandlas med antibiotika?
Vi har kortison hemma, är det något som ni tror kan hjälpa också?
Jag brukar packa mina råttor väl. Med massa tyg, IKEA-påse och tyg i den IKEA-påsen…

#7 Nej hon har haft det en längre tid och nu har symtomen förvärrats så pass mycket att det märks tydligt utåt.
Lunginflammation smyger sig på, likaså luftvägsproblem, men det tar iaf ett par dagar innan lunginflammation är fullt utvecklad vanligtvis.
Kortison kan hjälpa andningen, så om det verkligen blir illa så prova med lite sånt. Och det behandlas med antibiotika, hoppas det inte gått för långt bara så att det hjälper.
Qui dormit, non peccat
Hur kan man upptäcka det i tid?
För jag har verkligen trott att det varit en vanlig förkylning, eftersom hon verkat pigg och så, det har bara varit lite snor…

#9 Genom att lyssna på råttans lungor och luftvägar. Sitter pipet bara i nosen så är det en liten förkylning. Men går den inte över inom ett par dagar så är det något annat och man bör undersöka råttan mer noggrant. En förkylning sitter ju inte i särskilt länge för människor heller, max 2 veckor beroende på vad den är orsakad av.
Just luftrörsproblem är vanliga på råttor och de visar ju inte att de mår dåligt tydligt heller eftersom de är bytesdjur.
Men visst, ibland hinner man inte med helt enkelt, men då är det bara att åka till vetten så ordnar det sig oftast.
Har man otur blir ju rosslandet kroniskt, hade sj en sån pojke hemma. Men han levde bra och blev 2 år ändå, han blev sjuk när han var runt 1 år.
Qui dormit, non peccat
Jag lyssnade på henne när jag upptäckte förkylningen, men borde ha gjort det senare också.
Jag tänkte helt enkelt inte på att det kunde försämras, när inte allmäntillståndet förändrades… :(
Vi har varit iväg nu. Vi ska ge henne Baytril och Vibranord. Jag håller alla tummar och tår för att det här hjälper…
Jag vet hur det känns.. Vår råtta Mika dog av att hon inte kunde andas och hon (det va skitläskigt!) krampade,sen dog hon i min systers famn.. :'( Nu har vi opererat en av våra andra råttor pga en tumör.Hon ser så ledsen där hon sitter i vår lilla gamla fågelbur och håller om gallret och tittar ut på dom andra råttorna leker. :(
Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 
Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina
Gick till fyra olika apotek, ingen hade Vibranord inne. Eftersom det är helg så kommer de få in det tidigast på tisdag.
Känns inte helt fantastiskt.
Men vi får väl göra så gott vi kan, och helt enkelt börja på ena antibiotikan och sedan sätta in den andra då…
usch stackars er. hoppas verkeligen hon blir frisk fort
håller tummarna
Tack för din omtanke!
Jag hoppas också att hon kryar på sig.
Juno vägrar äta något som är större än 1mm. Vet inte varför hon mer eller mindre matvägrar…
Vi får däremot i henne välling och barnmat från fingrarna, samma sak med vätska. Vatten har vi fått ge henne med spruta, vilket inte alls varit uppskattat.
Hon rör sig lite grann, men ligger mest och sover. När man lyfter upp henne kan hon bli väldigt aktiv en stund, för att sedan lägga sig och vila.
Andningen verkar variera, ibland rosslar hon och har svårare att andas, och ibland verkar det gå bättre…
Lilith, var bor du någonstans? jag tror jag har Vibranord stående, ifall du bor i närheten…var jättesvårt att få tag på när jag skulle ha med, fick åkasju mil bort en fredagkväll!
Jag bor i Eskilstuna
Ok, då var det nog inte aktuellt, jag bor i Halmstad. :( Har du kollat de stora apoteken i Göteborg? Och om du är inne på ett apotek så kan de hjälpa dig att söka på andra apotek i deras kedja, så du får reda på var det finns närmst.
Göteborg ligger jättelångt ifrån Eskilstuna :P
Jag frågade runt lite på de olika apoteken, och ett sökte runt bland andra apotek, men det låg för långt bort för att jag skulle hinna dit innan stängningstid.
De andra sa bara att de inte kunde söka bland andra apotek (jag misstänker att det första apoteket tillhörde den mer etablerade apotekskedjan i stan…).
Nu när jag tänker efter så tabbade jag mig, eftersom jag hade kunnat åka till det apoteket som faktiskt hade inne medicinen under lördagen, istället för att beställa på ett annat apotek, och få vänta tills tisdag och därmed bli av med recepetet… :/
Det var en fin tanke du hade i alla fall, tack!
Kan med glädje berätta att Juno börjat pigga på sig. Hon har börjat äta vanlig mat, även om hon fortfarande verkar föredra barnmaten (men vem gör inte det? ;))
Hon rosslar inte alls längre.
Idag kom även hennes andra medicin, så jag ska sätta in den så snart som möjligt. :)
Vad skönt att höra! :D
va bra hon mår bättre ^^
Det känns jätteskönt :)
Dock har hon blivit lite lös i magen av båda kurerna, men det löser sig ju senare.
Hon äter vanlig mat nu också!
Ge gärna probiotika nu när hon äter antibiotika, så blir kuren förhoppningsvis lite snällare mot magen. Inte yoghurt eller fil eftersom mjölkprodukter är slembildande (vissa mediciner får ju dessutom inte kombineras med mjölkprodukter, vet inte vad du ger) men t ex proviva kan hjälpa henne lite.
Diarréer torkar lätt ut samt kan de ge magont (råttan kan ju inte berätta om den har det eller ej), så är ju alltid bra att försöka undvika det. I synnerhet med en redan sjuk och lite medtagen råtta. 
Vad är probiotika?
Proviva kan jag fixa :)
Hon får Baytrilen ihop med barnmat, hittills har det varit potatis med broccoli och så var det väl skinka, couscous och ärtor eller liknande.
Vibranord äter hon som den är. Den är uppenbarligen väldigt god ^^
Probiotika = nyttobakterier som är snälla mot magen. (Jämför ordet med antibiotika. Biotika betyder i princip levande organismer, pro = för och anti = mot.)
Antibiotika tar död på inte bara de elaka bakterierna som orsakar infektion, utan även de nyttiga bakterierna i magen.
Vibranord är tetracyklin och det bör inte ges i samband med mjölkprodukter. Minst 3 timmar mellan, om sådant ska ges, för att upptageningen av medicinen ska vara optimal.
Baytril är inte tetracyklin och det går att kombinera med mjölkprodukter.
Åh, tack!
Nu får de sällan mjölkprodukter, men det är bra att veta ändå.