Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 724 ggr
kentis
0

Varför en råtta?

Jag har just nu två jättefina hamstrar och i början trodde jag att jag inte skulle ha något annat djur efter dem, men nu har jag börjat fundera och kommit fram till att jag kanske ska skaffa något slags gnagardjur efter dem. Har varit intresserad av både råttor och marsvin. Tänkte att det kanske finns någon här som har båda och, kan fördelar/nackdelar? Marsvin skulle kanske egentligen varabäst för min livsstil sedan när jag flyttar hemifrån, både jag och marsvin är vegeterianer och råttor behöver kött men det kanske är en småsak. Vad tycker ni?

hus-musen
0

Hur intresserad är du av råttor? De lever 1½-3 år så om du inte är säker på att det är djuret för dig så kanske du ska vänta eller skaffa marsvin om du känner för dem. 
Finns inget som säger att man inte kan ha både och om man har tillräckligt stort utrymme.

Jag personligen älskar råttor, har alltid gjort det sen jag var liten. De är charmiga, har personlighet och attityd, man kan träna dem, gosa med dem, leka med dem. Man skrattar hela tiden åt deras knasiga upptåg och svär när de gör något de vet att de inte får och man kan se hur de skrattar åt en.
Det är smarta små gnagare, och  man har aldrig tråkigt med dem.

Marsvin tycker jag är jättetråkiga djur som bara äter och skriker Tungan ute Men det läre ju finnas trevliga marsvin oxå eftersom folk har dem som husdjur. Jag har bara aldrig gillat dem helt enkelt, men alla får ju tycka som de vill såklart!
Men för mig är valet solklart, råttor alla gånger!Cool

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#0 Jag har erfarenhet av både också, om än en väldigt "kort" erfarenhet.

Min pojkvän och hans exflikvän hade marsvin, de gjorde slut, hon flyttade ut och jag flyttade in. Det var två stycken, en långhårig och en teddy. Personligen tyckte jag att de var tråkiga, men det kanske bara var dessa individer. De var handtama, men verkade inte uppskatta någonting alls, den enda personligheten jag såg av dem var att den ena var skitskraj för allt och den andra kunde hugga till när man inte var försiktig. Visst, de var stora och mysiga att gosa med, men de kissade ju på en hela tiden så det gick ju inte att kela så länge. Inte för att de tyckte det var så intressant att kela.

Nu var ju inte jag "matte" för dessa djur utan bara "tillfällig" matte tills riktiga matte kom och hämtade dem. Jag kände bara dem i ca 2 månader, så det är klart att de inte älskade mig. Men jag tyckte att de var tråkiga. Jag vet tre bekanta som hade det likadant med sina marsvin.

Jag och pojkvännen skaffade råttor för ca 7 veckor sedan och jag tycker att det är ett av de bästa djur jag har haft. De har starka personligheter, är mycket smarta och framförallt, otroligt tillgivna. De är mer tillgivna än mina katter var, och de var de gosigaste och käraste katter jag någonsin träffat (alla säger ju så om sina djur, såklart, men jag fick många komplimanger där folk undrare om det verkligen var katter vi hade och inte kuddar). Råttorna slänger sig mot burgallret när man pratar med dem, i hopp om att få komma ut och mysa på mattes axel eller i mattes tröjärm. Dessutom kan man träna råttor till tricks, och vad jag vet går inte det med marsvin. ;) Jag tycker att råttor är helt underbara och råder dig att skaffa råttor. Jag vet inte riktigt om det där med köttet, men är det inte egentligen bara protein som råttorna behöver? (I mitt hushåll får de kött, men jag vet inte.. borde man kanske inte kunna ha vegetariska råttor? Det vore ju konstigt annars? Någon som vet?) Ägg, bönor, etc etc. Ja, du vet nog bättre än jag eftersom du är vegetarian. ;)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

hus-musen
1

#2 Där har du något som diskuterats till döddagar här. Men råttor är omnivorer och ska äta kött i mina ögon.Huruvida man själv som människa sköter sin kost och tar tillskott är en annan sak, man ska inte överföra det på djuren som dessutom är mycket svårare att se till att de får i sig alla näringsämnen de behöver.. Bönor och sojaprodukter är tumörframkallande och synnerligen på honor så det rekommenderas inte.

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#3 Okej! Då vet jag det! Men det kanske går för OP att köpa ett skinkpaket eller så, så att de får i sig lite kött, även om h*n själv inte äter kött? Och ge ägg utöver det.

hus-musen
0

Lite köttfärs, leverpastej, köttbulle, en skinkbit, kyckling osv räcker lång väg :)

Qui dormit, non peccat

kentis
1

Tack för alla rekomendationer :) Om jag skaffar råttor ska jag självklart ge dem kött, hade inte funderingar på annat, mina hamstrar får ju kött och så. Nu är jag ju helt klart inne på råttor, jag gillar att se personligheter i djur och att dem tyr sig till en. Jag är inte en sån som tröttnar på djur men kan hålla med om att marsvin kan vara lite ensidiga, min kompis hade marsvin och dem gjorde aldrig något speciellt. Man verkar ju få en bra relation till sina råttor :)

Ruzicka
0

#6 Ja det var så lite så! ^^ Men för att få en riktig jämförelse tror jag att du skall testa att besöka marsvin i fokus om du inte redan har gjort det. De kommer ju prata lika gott om sina djur som vi pratar om våra. ;) Och då kan du ju jämföra våra svar och se vilka goda egenskaper som du tycker är mest tilltalande.

Hallonblad
0

#2 Dessutom kan man träna råttor till tricks, och vad jag vet går inte det med marsvin. ;)

Naturligtvis kan man lära sina marsvin tricks. Folk har lärt sina guldfiskar tricks, marsvin borde vara en dans på rosor i jämförelse. ;P

#0 Jag rekommenderar råttor alla gånger. Har själv aldrig haft marsvin, men mina kusiner i huset bredvid har, och till och med de verkar gilla våra råttor bättre än sina egna marsvin. ;) Dessutom verkar råttor vara intelligentare och mer personliga. Marsvin (som jag uppfattat det) har mest sinnestillstånd "standby" (kusinernas marsvin) eller "morr" (en marsvinsuppfödare jag känner har marsvin som alltid kommer springande mot mig och morrar så fort jag hälsar på. Har fortfarande inte lyckats lista ut om de blir förbannade eller är glada att se mig. På råttor syns det åtminstone om de är arga eller glada…).

Men jag håller helt med #7 att en titt på marsvin.ifokus nog är i rätta, om du nu på allvar vill ge marsvinen en chans. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

kentis
0

#7 och 8 ja, ska fråga runt lite där med, men det lutar mest mot råtta :)

mikeiko
1

Personligen tycker jag att marsvin är jättetråkiga, och hamstrar är tyvärr väldigt dumma i jämförelse med råttor…once you go rat, you never go back ;D

CamillaS
0

Jag har haft marsvin och råttor samtidigt. Jag måste tyvärr hålla med om att jag tycker att marsvinen var tråkigare än råttorna.
Det ända som jag tyckte var roligt med marsvinen var att lära dom tricks, ställa ut dom på utställningar, gosa med dom och höra dom skrika efter mat, det är ett mysigt ljud tycker jag.

Två av mina marsvin var mina favoriter, dom var väldigt tama och bet inte. Stod även stilla i buren och lät sig plockas upp utan problem medans mina andra sprang som tokar när en hand kom ner i buren.
Men mina gosigaste marsvin kunde även lägga sig ner på sidan i buren och älskade att bli kliade! Saknar verkligen dom..
Marsvin är också personligheter och har väldigt olika med. Det har jag själv fått erfara med mina.

Men som sagt jag tycker att mina råttor är ett roligare djur i sig och väldigt lätta att bara "slänga" upp på axeln och ta med överallt och gosa med. ^^
Sen är det ju så mysigt om dom lär sig att komma på inkallning också. Så ja, marsvinen försvann ur mitt liv och råttorna stannade och blev fler med tiden. :P

kentis
0

#10 Haha, ja dem är inte smarta precis, men det är charmigt! Himla trevligt verkar det vara med råttor ändå :)

#11 Alltid smidigt med saker som kan slängas på axeln x)

chade
0

jag har också haft båda.. mina marsvin blev aldrig tama.. jag fick knappt röra dom, hur länge jag än jobbade på den punkten.. sen åt dom som riktiga grisar också… sen tycker jag att dom luktar mer än mina råttor.. Så nu håller jag mig bara till råttorna, fast jag saknar mina marsvins ljud ibland… dom blev så glada när det väntades grönsaker :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.