Färdigt burbygge!
Nu har jag äntligen fått min bur klar!
Och även om det inte blev så mycket bilder under tillverkningsprocessen så bjuder jag på några bilder i.af :)
Inredningen är långt ifrån klar då jag inte fixat någon form av upphängning så de har bara hus osv på burbotten. Men det har jag tänkt lösa med att sätta upp en massa ögglor i "taken" systematiskt på alla plan, så att man lätt kan flytta omkring hängmattor, tunnlar osv med hjälp av s-krokar som jag använder för att hänga upp sakerna. Några hörnhyllor ska också få komma upp som var favorit i gamla buren :)
Buren är för övrigt 130 cm hög, 80 cm bred och 45 cm djup, och den får stå på ett lite mindre "förvaringsskåp" som gjorde att buren kom i lagom "plockhöjd", och all mat, handdukar osv får plats under.
Buren har jag (invändigt) målat med hammarlack som jag sedan tidigare använt mig av på insidan av hus osv och det sitter verkligen kanon även på trä (trots att det är poröst, hammarlack är en metallfärg och används med fördel till galler osv!). Bara att slänga ner trägrejerna i badkaret och duscha av och de är som nya utan att knappt behöva skrubba!
Men jag har även fått hjälp av pappa att göra löstagbara bottnar med en låg kant som jag har ovanpå hyllplanen. De är gjorda i rostfritt stål så de kostade ca 700 kr (exklusive arbetet), men då jag tycker hampströ är så himmla bra som bottenmaterial så ville jag hellre ha det än att tvätta dörrmattor
Och en kant måste jag ju ha på hyllorna då, och att behöva ta ut de tunga hyllorna med strö på och itne spilla över hela huset på väg ut… Det skulle bli knepigt!
Som toalett har jag jätte fina plastlådor (de röda) som jag köpt på ikea. De har bra tyngd och välter inte, och har en relativt hög kant :)
Dörrarna tillverkade jag av de befintliga glasdörrarna som satt på skåpet. Jag tog bort listen på insidan och drog försiktigt bort spikarna så att jag kunde ta loss hela glaset, glasskivorna sparde jag. Sedan använde jag listerna för att dölja de vassa kanterna från hönnsnätet som jag häftade fast.
Nätet jag har är hönnsnät med maskor, ca 1.5 x 2 cm. Jag vet att det inte är särskillt tjockt och att de kan gnaga sig ut om de vill. Men de råttor jag har/haft har knappt alldrig rört varken inredning i buren eller något utanför buren… Så jag valde ett nät med små maskor istället för ett tjockare och med större maskor, just med tanke på bebisar på några veckor som kan klämma sig ut då… Och att köpa en bur som är 120 hög för att kunna slakta till två dörrar kändes inte så prisvärt :P Skulle jag få gnagråttor i framtiden så tänkte jag att då har jag kvar glaset och sätter in det i dörrarna igen, och får göra mycket ventilation i sidan på buren istället, med flera mindre hål.
I övrigt, enjoy the pictures!
Hakuna matata!
Jag hade tänkt att göra ramper upp till hålen (som går till nästa våning), men för att spara utrymme för att sätta in mer hus osv så blev den smartaste lösningen att göra denna trapp istället… I.af så länge jag inte behöver handikappanpassa buren :) Huset på mittengåninge går att komma upp i, ocvh de använder huset och dess tak för att komma upp på övervåningen.
Hakuna matata!
Så nu var mina bilder sluuut!
Har ni tipps eller frågor så är det bara att knappa på tangenterna!
Hakuna matata!
Åh tufft! :D
Åh vad härligt! :D
Det jag kan komma på att jag saknar är hängmattor, så typ, krokar under ett hyllplan och hänga där i?
jättefint :D när började du på detta projekt? :) och hur lång tid tog det?
// Stephanie och hårbollarna 
#19 Som jag skrev i #0 så ska jag sätta upp ögglor under hyllplanen så jag kan hänha upp saker. Trät var dock så hårt att det krävdes mer eller mindre våld så jag tänkte råttorna fick börja bo i buren som den var. Hyllorna och plåtarna är alla löstagbara så :) #20 Jag påbörjade detta i vintras, slipa buren tog någon dag, och måla allt fick jah gära flera gånger. Jag använde roller så gick det snabbt :) Dörrarna och nätet tog mest tålamod och en tre timmar typ + målning. Att det intw blev klart förrän nu är för att pappa tog sådan tid på sig och att det tog länhe innan hans bekant som är plåtslagare kom ihåg att beställa hem plåtarna :p
Hakuna matata!
Jättefint.. dock har jag lite funderingar ang. hönsgallret på bild #3.. Är den inte skaderisk när de står ut så där åt sidorna.. tänkte om råttorna river sig på det eller är allmänt klantiga/klumsiga och råkar sticka sig där?
Om jag hade varit du så hade jag kapat av det till första kanten (Där du satt klammer) Då är risken inte lika stor och resultatet är minst lika bra?
Mvh. Sanne & Djuren
Sen så undrar jag, vad kostar allt sammanlagt när de blev färdigt? :)
Mvh. Sanne & Djuren
#22 Jag visade bara hur det såg ut innan listen åkte dit ;) Givetvis har jag täckt över nätet runt alla kanter! =)
Kostnad blev 0 kr för skåpet (hade det sedan innan) nätet som det är mycket kvar på kostade runt 100 kr. Hammarlacken kostade drygt 300, men då har jag kvar till lite fler hus och andra saker med. Vit väggfärg 50 kr.
Sedan plåtarna då för drygt 700, men de fick jag av pappa. Tunneln och trälådorna på botten gjorde jag av kvarblivna staketplankor och lite plockspik jag hade hemma.
Så för mig gick själva buren på 450 kr, och skulle man räkna med plåtarna så drygt 1150.
Plåtarna är dock i väldigt bra rostfristål, så jag räknar med att om/när de börjar se lite fula ut så kan jag bara måla dem med hammarlack. Men jag tänkte se först om det går bra utan färg med, de är ju trots allt i rostfritt och inte bara galvat stål som de vanliga burarnas galler :) Så plåtarna kanske överlever skåpet… Isf får jag bygga nytt skåp till bottnarna i framtiden! xD
Det blev i.af både billigare och bättre än en stor gallerbur då det blir lättare att inreda utan att behöva köpa lösa hyllplan osv :)
Hakuna matata!
#24 Låter ju utmärkt! Ett hyfsat pris :) som en "beggad" furet tower typ :) köpte min för 1000kr
Mvh. Sanne & Djuren