Gör jag fel som råttägare? :(
Hej.
Jag läser ofta att många råttägare har sina råttor springande lösa i lägenheten (!) och jag som fortfarande bor hos min far, måste jag begränsa mina råttors lekplats till mitt rum. Men mitt rum är inte särskilt råttvänligt och dom har en hemsk tendens att gnaga på papper och kartong och ÄTA upp det! Dom får vara ute minst en timme, men inte varje dag.. och jag känner att jag gör fel jämfört med andra råttägare som har mer erfarenhet.
Grejen med att utöka deras lekmarker är en stor debatt med min far. Han vill inte att dom springer runt i köket/vardagsrumet eller nån annan stans för han är rädd för kiss och bajs. Han har också extremt mycket teknik prylar bl.a sladdar som kan ge mina flickor stötar så dom dör.
Är också förvånad att ni tillåter era råttor krypa fritt i köket, bl.a på köksbordet! Råttor har ju smutsiga fötter.. engligt min far.. Tro mig, har försökt resonera, men helt omöjligt…
jag är bara rädd att mina flickor får för lite aktivitet och det finns faktiskt inget jag kan göra.. blir bara så besviken på mig själv att varför inte mina råttor är så tama och lugna som andras, att kunna ha buren öppen eller t.o.m en hel gallervägg uppe utan att oroa sig för att djuret ska rymma. Jag känner mig så misslyckad och som en dålig matte när inte mina bebisar är lyckliga som andras
Och det jobbiga är att jag KAN verkligen inte ändra det förrens jag flyttar hemifrån… vilket är en tidsfråga (är 19 år)

Testa badrummet. Där kan han väl inte ha någonting emot att de får leka. är ju bara att duscha av allting sen.
Lägg massa leksaker i badkaret och kryp ner själv och lek klätterträd.
Ju mer han vänjer sig desto bättre kanske det går att få dem att få större utrymme.
Men råttorna är ju gnagare. När jag hade mina behövde jag aldrig gå till pappersinsamlingen, de "schreddade" det mesta.
Gör ditt rum mer rått vänligt så kan de vara ute där mycket längre istället utan att någonting händer. Då behöver du inte ha dåligt samvete längre.
Lägg undan det de inte får knapra på och lägg fram andra saker som är godkända istället.
De flesta djur gör ju nån sorts skadegörelse när de bor inomhus, det är ju inte deras miljö egentligen.
Du ska se vad illarar och chinchillor kan göra med tre rum o kök;)

Kan vara väldigt svårt det där med att ha råttorna lösa helt. Jag hade mina lösa ganska mycket på äldre dagar men det hände olyckor också - söndertuggade elsladdar, o.s.v. :S Inte hur roligt som helst.
Om de inte är supervana att springa runt hur som helst så kan det också funka att ha dem i soffan/sängen med dig. Alltså - de får springa runt och röja i själva soffan/sängen tillsammans med dig. När de väl vågar hoppa ner från soffan/sängen är du ganska rökt på den punkten dock. :)
Det viktigaste tycker jag ändå är att de har en bra och stimulerande bur. Mina tösabitar uppskattade verkligen sin bur! Även när jag hade dem lösa och de rick röja i lägenheten så gick det inte mer än kanske en timme och sedan klättrade de in i buren igen och sa "nu får det räcka, matte!". <3
Jag skulle nog inte ha råttor på köksbordet. Inte för att jag tycker de är smutsiga, såklart, utan för att de skulle vara precis överallt i maten. :D
Nu har jag inte haft råttor sen jag var tonåring (är 24 idag). Men iaf då jag hade råttor så bodde jag hemma hos mina föräldrar och vi bodde i ett hus på landet och jag hade i princip hela övervåningen för mig själv så råttorna fick springa som dom ville på hela övervåningen (under uppsyn såklart) på den tiden hade jag inte råttsäkrat eller något, (tänkte inte så mycket på det på den tiden) men jag hade turen att ha enligt mig världens snällaste råttor som aldrig rörde sladdar eller annat farligt, utan dom tyckte det var roligare att umgås med mig och var nästan konstant i min närhet :)
Var jag i skolan så fick dom såklart vara i buren, jag lät dom aldrig vara utanför ensamma. Men när jag var hemma så var dom lösa hela tiden och mina föräldrar hade tack och lov inga problem med det :) råttorna följde även med mig ner till nedervåningen massa gånger och hälsade på mina föräldrar och min mamma (som i vanliga fall var typ lite pedantisk av sig) hade inga problem med det heller. Bara i början dock då hon var rädd för mina råttor, men sedan lärde hon sig att tycka om dom :)
Men iaf…
Råttsäkra ditt rum så att du kan ha dom ute med dig oftare :) då kommer dom oxå bli tamare ju mer du pysslar med dom oxå :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
om du oroar dej för att dom ska kissa eller bajsa så skaffa dej en billig filt dom kan få. våra har fått en röd fleece filt som vi lägger på soffan när dom ska va där. då kan du ju även lägga den på ett bord så dom kan krypa på de så kan de ju inte bli smutsigt under. å när den blir skitig e de ju bara att tvätta den.
på de me å få dom handtama så kan ja inte ge så mycket tips då dessa e mina första råttor. me de som verkar funka för mej e att ja sitter å läser/surfar brevid buren me ena hander vid/in i buren. så när deom går förbi så luktar dom på mej och så klappar ja dom lite å ger dom små gobitar. belöna när dom kommer klättrande på dej.
lycka till me allt
Jag känner igen mig i din situation. jag kan inte släppa dem lösa så att de kan springa omkring i hela lägenheten eller ens mitt eget rum. har så mycket sladdar och skrymslen dom kan springa under så jag inte får tag i dem. har försökt att råttsäkra mitt rum med att stoppa filtar och kuddar där jag inte vill att dem ska kunna krypa in/under men dom lyckas ändå att rymma från mitt rum.. har ingen dörr heller och katterna (som får gå in och ut som de vill) är mycket intresserade at mina tottisar och jag är rädd att något illa ska hända dem..
jag vågar helt enkelt inte släppa ut dem. Men var dag tar jag ut dem och låter dem sitta på mina axlar och i halsduken. jag vet att det inte räcker så då och då har jag dem i min säng som jag säkrar med kuddar och näthimmel (för dem som inte vet vad en näthimmel är så hänger man den ovanför sängen och låter det tunna nätet hänga ner runt sängen som ett slagt skydd mot flugor och myggor).
jag får också dåligt samvete och vill kunna släppa dem lösa så de kan springa runt hur de vill och överallt. men precis som du GeishaoChick, så kommer jag inte kunna ordna det förrän jag flyttar hemifrån, vilket jag har velat i 2 år nu (är 18 år) men som jag inte kommer kunna göra förrän jag slutat plugga. och jag planerar att plugga vidare efter gymnasiet…
jag har läst tipsen och så och kommer göra några av dem. Problemet är också att min mamma som jag bor med verkligen AVSKYR råttor.. :(
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
Mina har också bara ett rum att vara lösa i, men det är dock vardagsrummet som är rätt stort.
Jag tycker också att du ska råttsäkra ditt rum och låta dom vara ute där med :) Sätt ner lite kartonger dom får ha på golvet och sätt upp det dom inte får ha lite högre upp, sen får man ha lite koll.
Jag har någonstans under mina år med råttor accepterat att dom förstör saker ibland, det är smällar man får ta som råttägare ;) Man blir också bättre och bättre på att råttsäkra. Mina har gjort allt ifrån att riva ner en hel hylla med prydnadssaker i glas till att bita av alla blad på en stor palm (den var lagom snygg med bara stammen kvar) och jag vet inte hur många gånger jag satt mig vid datorn och undrat vad det är för fel på musen och sedan insett att sladden vart avbiten.
Jag har inga problem att ha mina på borden, dom är alltid på vardagsrumsbordet och springer och köksbordet dom gångerna jag har dom i köket.
Det går däremot inte att äta med dom lösa i samma rum, det slutar alltid med att man wolfar maten samtidigt som man kastar undan råttor var tredje sekund för att dom inte ska nalla alltihop och gömma i sina stash.. :P När jag ska kolla på film och käka godis med råttorna lösa så har jag en glaburk med lock till godiset, så att jag kan stänga ute råttorna från godiset. Påse går inte, sist så kastade sig Villemo i påsen och försökte springa iväg med en såndär stor röd ferraribil.
För att få dom mer tama skulle jag gå runt mycket med dom på mig. Ha en luvtröja som dom kan gömma sig i och gå runt i hemmet. Det kan väl inte vara någon fara för dina föräldrar om du inte släpper dom lösa utan har dom på axeln/i famnen?
Skickar med en bild på råtthög på köksbordet ;)
Ojojoj! Tack för alla fina svar!
#1: tack för alla fina tips, ska testa dom!
#2: Min far är über känslig med att dom ska gå på möbler för han vill inte ha kissfläckar. Men filt var en underbar idé.
#3: Att mitt rum inte är så råttsäkert är för att jag har dator, en stor jävla säng som dom älskar att vara under, hyllor dom kryper bakom och en gigantisk garderob. Garderoben är jag rädd att dom ska gå bakom den. Den är exakt så så dom kan komma i genom, men gör dom det fastnar dom och min garderob är tung!
#4: Kan tyvärr inte ha buren bredvid min dator så nära, dessutom har jag en bitig territorisk honråtta som avskyr min hand (har försökt tama henne i snart ett år, hon är fortfarande lite sur, hon är en zooråtta)
#5: Herregud tack och lov att jag är inte den enda med detta dilemma! Kände igen mig mycket i det du sa. Tack <3
#6: Hahah sladdar som har gått av känner jag så väl igen. Har fått byta ut 3 data högtalar set, 3 headsets, och en mus. Låter helt underbart hur du behandlar dina små "bebisar" som jag kallar mina flickor. Och ja såklart jag kan ha dom i famnen och luvan. Min far älskar att hålla dom och mysa med dom i hans egna famn. Men han är inte så glad med tanken av att släppa råttorna så lösa som du och många andra har. Jag ska visa honom mitt inlägg och era kommentarer, ska få se om det kan få han att ändra attityd.
Tack för alla svar!
Mina råttor leker fritt inne på toan där det inte finns sladdar och andra farli
Okej, det där mobilinlägget blev inte så lyckat. xD
Det jag skrev, i stora drag, var att om man inte kan ge råttorna en stor yta att springa runt och leka på, så får man kompensera den stimulansen av något annat.
Då föreslog jag att du tar in dem på toaletten där det inte finns sladdar etc. Däremot får man ta bort toalettborsten… xD
Och om du köper en ljusblå pläd på IKEA som heter Irma, för tio kronor, kan du lägga den på de ytor du vill skydda från kiss, t.ex. matbordet.
Om du är rädd att de inte får tillräckligt mycket lek så kan du ersätta det med extra mycket kvalitetstid eller andra saker som att flytta in roliga grejer t.ex. pringlesrör. :)
Lycka till!
Jag är bara rädd att dom ska börja äta på avloppet och bli sjuka, och att krypa under badkaret och vem vet vad som finns där under. Och dessutom så är som livrädda för badrummet för där vet dom att dom badar och dom avskyr att bada. Men att vänja dom är ju bra.
Att leka och sysselsätta dom är lite svårt när jag ser att dom sover jättesött så kommer jag och lägger dom i ett kallt sterilt rum med inga leksaker. Dom är ju nattdjur…
Ta ut dem när de blivit pigga på kvällen. Tar jag ut dem på dagen är det förgäves, de vill bara lägga sig och sova. :P
Försök istället att koppla badrummet till något bra! Dammsug under badkaret och vira en filt runt avkoppsgrejen.
Upp med hakan, det går att ordna! :)
Klart de får vara på köksbordet här hemma - jag städar ju och torkar ju av det regelbundet. Däremot plockar jag gärna bort duken för att slippa tvätten, tyg är mer ohygieniskt än hårda ytor som man kan använda rengöringsmedel på.
Jag tycker det är jättemysigt att dela frukosten med råttor, de är så charmiga när de försöker stjäla allt. ^^ Lite umgängestid, råttorna får lite frulle de med, osv.
Många råttmänniskor har "tandläkarråttor" som gärna trycker in hela huvudet i munnen på en i sökande efter matrester och mumsig saliv.
Gäller att inte vara rädd för baciller.
Ett rum duger alldeles utmärkt för råttorna att springa i, har själv bott hemma hos mina föräldrar där råttorna varit förvisade till mitt rum, inte fått vara på köksbord osv. Jag hade säng, (bädd)soffa, dator, stereo, akvarium (dvs många sladdar där med) där. Fanns med andra ord många skrymslen och vrår för dem att gömma sig i, mycket att tugga på.. har bara fått högtalarsladdar till datorn avgnagna.
Det viktiga är att de har tillräckligt med sysselsättning som de vill och får roa sig med, annars roar de sig själva.. gärna med sånt de inte får göra.
Här hemma får de inte vara i vardagsrummet, det minst råttsäkrade rummet. Där får i stället katterna hålla hus när råttorna springer i resten av lägenheten.
Dessutom när jag har dem ute så tar de en snabb tupplur ibland och sedan springer de upp och leker igen. När jag hade dem ute fyra timmar häromdagen (i badrummet) hade de jätteroligt och varvade med många tupplurar. :)
Då gick de och lade sig i transportburen och sov. :)
Jag tog även med mig mat, filt, vatten, rör, kuddar och så hade de mig att klättra på. Det gäller också att vara aktiv och pilla mycket på dom och busa och liksom **vara med.
**Har man mycket att göra kanske något går att göra inne på badrummet.
Ibland på morgonen när jag ska in på toa och borsta tänderna och fixa mig så får Ester (den busigaste som har störst behov av att var ute) vara med och undersöka allt och klättra på mig. :)
Mitt badrum är extremt litet, typ… det ser ut som dom har klämt in ett badkar, toa och handfat i en liten garderob!
Jag har inte ens plats att sitta och "vara med" dom…
Ett tips är att ha trådlösa saker som mus o tangentbord, kanske högtalare så slipper man risken med dom små sladdarna. Resten får man helt enkelt ha sladdskydd på om man har sladdkära råtttänder=)
Jag håller i detta nu på att förvandla gästrummet/datorrummet till råttornas egna lilla rum som dom får busa fritt i. Kan inte ha dom lösa helt i lägenheten utan uppsikt genom att jag har 3 stycken katter hemma som inte blivit vana. Men jag tror inte att dom mår dåligt för det :) Mina är väldigt goa och glada ändå.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Jag har ganska stora burar och mina nöjer sig att springa runt i sängen, men alla råttor är olika. (Har nog tur haha)
Men jag har en liten hyperråtta, så hon följer med mig runt huset på axeln och springer runt på borden när pappa inte är hemma (a)
Men testa badrummet, de är ju bara att skölja bort alla "bakterier" :D
Till att börja med: Du gör absolut inte fel som råttägare!
Mina förra råttor var väldigt obenägna att knaga, fick bara en mobilsladd smakad på en gång (och den funkar fortfarande och jag använder den fast invirad i eltejp). Så de fick när jag bodde hos pappa vara i mitt rum löst 24/7. Men så många sladdar som möjligt borttagna och resten åtminstone utdragna ur eluttagen. De bor egentligen hos min mamma men följde med mig när mamma reste bort och pappa begränsade deras yta till mitt rum.
Men om råttorna är lite mer "påhittiga" så är det ju en risk i det. Mina nya råttor hade jag aldrig låtit springa fritt när jag inte kunde se vad som hände. De är lite för nyfikna för mina nerver… :P
Men att göra buren så rolig som möjligt är ett toppentips för aktiviteten! I min bur just nu har jag:
* Tamponger hängandes i snöret, funkar lite som en box-säck/kattvippa. De brottas med dem och attackerar dem. VÄLDIGT UPPSKATTAT! Dessutom så "attackerar" ju tampongerna råttorna ifall de springer in i dem, och svänger tillbaka när de har blivit bortputtade ;)
* Toarullar med en mindre matbit i och papper i varje ände så man måste "öppna paketet" för att nå maten.
* Ursköjda, rena mjölkkartonger som jag klippt hål i på olika ställen. sedan bundit ihop "öppning mot öppning". Kartongerna är sedan upphängda på ena gallerväggen och funkar som hus och labyrint samtidigt.
* Massvis med klätterrep och annat att klättra på kors och tvärs så att man kan klättra precis hur knasigt som helst!
* När jag städar buren är alla platta ytor och korgar tomma och så lägger jag en klump med rivet tidningspapper i ena hörnet på buren. Då släpar de själva tidningsremsor och inreder (Det tar vissa gånger timmar tills det är bra nog!)
Jag försöker ha något nytt i buren varje gång, eller något de inte haft på länge. Hoppas något av det var nytt och värt att testa :)
Annars så är ett bra sätt att umgås helt enkelt att ha dem med dig. En råtta på axeln när man sminkar sig eller råttor i sängen när man sitter och läser bok/läxa. Det är många tillfällen man inte tänker på att man har rum för en råtta i tillvaron :P Även om de inte får vara med vid filmtitt och vid matbordet av din pappa.
Även att, när du är med dem, agera lite och inte bara vara en "bro". Så att de fattar att dina händer också är kompisar. Testa att brottas lite lätt! Putta råttan lite lätt i sidan och "spring" sedan i väg med handen- se om den följer efter och busar tillbaka! Eller kraffsa lite med fingrarna en bit ifrån råttan och låt den jaga din hand. Ev. ha en godbit i handen så att du luktar smaskens också :)
Vill du undrar något så är det bara att slänga iväg ett PM. Tex. om du vill ha en bild på ett uppskattat mjölkhus eller något annat för inspiration :P Jag gör leksaker av allt jag kan göra leksaker av:D
Haha tamponger har jag inte läst innan! Roligt:) tagit bort plasten då eller?
Mina två honråttor äter tyvärr upp allting som har med papper och kartong att göra se här när min enda råtta var bebis: http://www.youtube.com/watch?v=4wd9W7ckgtA
Och läs den här artikeln som jag tidigare har gjort http://rattor.ifokus.se/discussions/4e45251388f4725464011ba9-ater-allt-annat-an-maten#participating-3
Dina tips var helt underbara! Jag ska se om jag kan orda några av dina fina idéer :3 Tamponger har jag testat förut och det såg så himla kul ut när dom var förbannade på den stackars tygbiten xD

#19 Japps du tar bort plasten så det är bara själva tampongen kvar. Råttorna blir som tokiga i den oftast! Men man känner sig lite knasig när man står och viftar med en tampong i luften haha
Qui dormit, non peccat
#21 testade tampong tricket för att se om grabbarna ville leka med den. Men den var inte så värst intressant hahaha
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Om de behöver gnaga så är ju pinnar bra tips, speciellt på våren då det är massa skott på som är fulla med näring, läs på först bara för vissa träd (har för mig att t.ex björk är så) har gift längst ut på grenarna just på våren, för att rådjur inte ska äta upp alla skott.
för övrigt, du är inte alls dålig djurägare, mina har också endast mitt rum att springa fritt i, iaf tills de blir äldre och inte biter på saker/fungerar tillsammans med min hund, då får dem ibland gå fritt. (under uppsikt)
Jag testade tampongtricket med mina honor, men de fattade ingenting :P kanske ska testa med hanarna..
Annars brukar mina få toarullar med godis i och så försöker jag "möblera om" i buren rätt ofta, så blir det lite stimulans.
Använd fantasin helt enkelt :) finns massor att göra. varje gång du är på väg att slänga något så tänk: kan jag använda detta till råttorna? hur? Hus? Laborint? Hylla? Godisgömma? osv
Lycka till ^^
Bara en enkel sak som att man råkat lägga en påse, ett klädesplagg eller en filt för nära buren kan ju ge dem sysselsättning länge ;) vill man inte få en tröja/filt eller påse förstörd så kan man testa med en utav deras egna filtar ^^
Haha här vart tampongerna väldigt väl mottagna!=) Tack för tipset och förlåt att jag går lite OT
Jag testade tampong idén.. men som vanligt är inga sådana idéer bra för Millan och Pute tror att det är mat! Så dom sitter och ÄTER på det! Och det resulterar ju i magont och förstoppning!
Samma sak med papper. Geisha, min äldsta råtta älskar att boa in sig i nånting. Hade papper förut. Men sen upptäckte jag att Pute's bajs var torrt och var rakt igenom bara hårt packat papper med lite brunt i, och hon åt inte någon mat alls. Så absolut INGET som har med papper, kartong, bommull är en bra idé för dom verkligen konsumerar allt. Trä har jag inte testat än, men det kanske är ännu värre för dom att smälta.. suck..
Kan jag aldrig ha normala råttor??
Tyg kan hon ju boa med, sålänge hon inte äter det…
Mina råttor har inte heller tillgång till den friheten eftersom jag bor hemma och vi har väldigt stökigt. Så de får bara springa i soffan. Istället försöker jag göra om i buren ibland och även göra lite hinderbanor i soffan :) aktivera hjärnona på dem lite m.m.
Jag tror allt att du är en duktig ägare 
// Stephanie och hårbollarna