Akut hjälp!
Jag har skrivit innan, i somras om mina råttor som bet. Det har gått fyra månader nu sen jag fick hem två råtthonor. När jag fick dem var de rädda, skygga och allt ifrån handtama. De har blivit mycket bättre och är inte det minsta rädda längre.
En av flickorna har bitits under hela tiden, när man minst anar det men jag kan numera hämta matskålen i buren utan att bli attackerad men ändå ibland hugger hon efter mig. Även när hon är ute ur buren bits hon, så det är inte nåt revirbetingat, tror jag.
Idag bet den andra råttan min pojkvän i ögat (han sov), en enda gång innan har hon bitit mig. Båda gångerna hyfsat allvarligt, inte det att hon bara testar utan hon biter verkligen allt vad hon kan.
Sen har jag en tredje råtta, hon har aldrig gjort någonting, hon kommer när man kallar, vet var hon inte får vara etc. Det är verkligen sån skillnad i intelligens på dessa tre råttor. Det är bara några veckor mellan dessa råttor men de är från två olika kullar hos olika uppfödare.
Jag vet inte vad jag ska göra med de två "bitisarna". Grejen är att detta är i princip mina tre första råttor så jag har inte kunskaperna och erfarenheten att "lära upp" råttorna, även fast jag läst allt jag kommit över. Jag hade uppskattat om någon som kan sin sak kan erbjuda sig att ta dessa två råttor och ge dem ett bra hem. Vi kan inte ha det såhär längre. Jag kan komma och lämna dem inom skåne! Snälla ge dem ett hem jag vill inte tvingas avliva dem!
Namn: f. Marabou choklad
Nuvarande namn: Java
Kön: Hona
Färg/teckning: Mink ebuk
Päls/örontyp: Slät, toppörad
Född: 22/7- 2011
Uppfödare: Marlene Dahlin, Skåne
----
Namn: f. Sabina Girl
_Nuvarande namn: Luna
_
Kön: Hona
Färg/teckning: Mink Hooded
Päls/örontyp: Slät, toppörad
Född: 22/7- 2011
Uppfödare: Marlene Dahlin, Skåne
åh din stackare.. :(( vad trist med sådana råttor..
vill inte uppfödaren ta tillbaka dem??
Uppfödaren svarade inte när jag ville att hon skulle ta tillbaka dem och det var när jag precis hade fått dem så det känns inte så lönt att fråga nu heller.
Det är väldigt snälla söta råttor annars, det är bara det att de har bit perioder.:(
Jag har en råtta från den uppfödaren men hon är hur god som helst :O men när jag kollar på namnen så är det inte samma kull så kanske inte ens samma föräldrar :/ men hon finns på facebook också, prova att ta kontakt med henne där :)
//Forgetful
Mina ungar kom från en tjuvparningskull, så hon hade knappt umgåtts med dem. tyvärr. så det är antagligen det som satt lite spår skulle jag tro.
aha :/ tycker dock att även om det är en tjuparning så ska man ändå behandla ungarna som alla andra ungar :/ min hona därifrån var vääädigt liten när jag fick henne, men det va mitt andra råttköp så visste inte exakt hur små de skulle va men hon var verkligen för liten fick jag veta sen :/
//Forgetful
Inte för att vara taskig men om jag vore du så skulle jag ha tagit bort dom. En bitråtta är nästan alltid en bitråtta, det har jag fått lärt mig den hårda vägen.
Och med tanke på att det har gått ett tag nu och de fortfarande bits så skulle jag iaf ha tagit bort dom.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#6 jag håller inte helt med dig där, självklart ska en aggressiv råtta avlivas om det verkligen inte går att träna den. Men TS skriver själv att h*n inte har kunskaperna för att "uppfostra" dem rätt, råttorna är dessutom inte särskilt gamla så jag tycker man gott kan ge dem en chans till. Funkar det inte då, fine.
(hoppas inte jag lät otrevlig nu, det var inte min mening :) )
Det jag fått lära mig är att man inte ska ta bort handen om de biter dig. Då lär de sig att det "hjälper" att bita för då försvinner den kanske "läskiga" handen. Mina råttor har aldrig bitit men en dag när jag skulle väcka en som låg ensam i huset så började hon bita mig O.o blev helt chockad men tog inte ut handen för då hade hon ju sett det som en bra sak att bita. När det inte fungerade att bita så slutade hon xD det är bara att vara envisare än råttan! Ge inte upp och va envis heeela tiden :) allt går bara man har viljan och envisheten. Två av mina råttor bet på gallret innan. Jag gick upp flera gånger på natten och fick dem att sluta. Det tog sin lilla tid men nu biter de inte galler längre :) bara att bevisa att man är så mycket mer envis och inte ger sig x)
//Forgetful
#8 Håller helt med där :D
Har ett monster som bits, av jävulskap. Så jag höll kvar handen och då var det inte "lika roligt längre":)
Precia xD den roliga förbannade matten kommer inte och då är det inte kul haha xD
//Forgetful
Tack för bra tips! ska försöka övertala pojkvännen att jag får behålla dem och försöka vara ännu mer envis med dem…