Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 979 ggr
Maliceangel
0

Städar buren varje dag

Jag har fått börja städa buren varje dag. Mina grabbar har börjat lukta jätte mycke. Jag har försökt allt jag kommer på, har skaffat en toa åt dom där jag testat lägga toalätt, tidningspapper, sågspån (vet att det kanske inte är världens bästa men det är så lite). Jag tömmer toaletten varje dag. Jag tycker att jag borde kunna ha den åtminstonde i 2 dagar! Sen torkar jag av sakerna och golvet, varje dag där med. Varför helt plötsligt har dom börjat lukta såhär? Och det luktar inte råttor, utan piss & skit. Är det jag som fått förhöjd luktkänsel? Dom bajsar och kissar inte heller mer än vad dom brukar göra. Så jag vet inte.. Några tips på hur man kan hålla buren fräsch utan att städa varje dag? Kanske annat bottenmaterial osv.

Har inget emot att städa ofta. Men dom lär ju också tycka det är lite irriterande att jag håller på o pular runt i deras bur hela tiden.

Kvadding
0

hur gamla är grabbarna? för mig var det exakt likadant.. innan luktade dom ingenting.. sen en dag började dom lukta mer o sen mer…. men det var när dom blev könsmogna.. sen den dagen har dom luktat lite illa.. men nu tänker ja inte så mycket på det… städar 2 ggr i veckan till dom o tvättar hängmattan 1 gång i veckan.. så de e ingen fara längre… men kan va jobbigt i början när man inte e van vid det :S

äter dom nån speciell mat?

LeTigre
0

Har du träbur så kan det vara buren i sig självt som luktar, annars kan det vara någon inredning i buren som sugit åt sig kanske?

Stephanie
0

Berätta lite mer om buren! Vad är det för bur? Hemmabygge eller gallerbur? Vad har du för hyllor? Bottenströ? Har du tidningspapper i buren?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

havregryn
0

Alla råttor jag haft genom åren har haft en tendens att kissa på gallret.. Så det kan vara en doftkälla. Gör man det ofta (ca 1 gång i veckan) så behöver man bara skölja av den i dushen. Annars får man ta hjälp av en diskborste eller disksvampar. Finns rengöringsmedel att spraya, se bara till att skölja ordentligt efteråt. Sen luktar ju könsmogna hanar en del, det får man leva med dock.. Räcka ut tungan

Maliceangel
0

#1 Bonz fyllde 1 förra veckan och Blink blir 1 den 3:e Oktober. Hm, speciell mat. Dom får lite allt möjligt. Ärtor, majs, gurka, frukt, havregryn, pasta, lite kött ibland, fil, youghurt. Dom äter lite av allt liksom.

#2, #3 Jag har gallerbur med plastbotten. Mathyllan är galler, sen har jag 2 sånna där hängkorgar ifrån IKEA. Vet inte om dom hette miniFÅNGST eller nåt sånt. Sen har jag en hängmatta som är köpt i djuraffär. Varje hängmatta har jag tyg i som jag tvättar när dom börjar lukta och bli skitiga. Sen har jag 2 hyllor av trä. (dock inte dom som luktar konstigt nog). Jag hade kattpellets som bottenmaterial men har nu inget bottenmaterial alls. (plastgolv). I deras toalett, (som just nu en bigpackkartong) har jag tidningspapper just nu.

#4 Tack för tipset! Det var nog ett tag sen som jag skrubbade gallret, kanske är dags nudå! Dock är det inte synligt skitigt. Men kan ju lukta ändå

bobbs
0

Oj, jag skulle nog gissat på trähyllorna.. men om du säger att de inte luktar så börjar man ju undra.. :/ Min förra bur med trähyllot luktade något förfärligt. Kan det vara tidningpapret som luktar? I min toalåda har jag kattsand, sån som suger åt sig kiss ruskigt bra. :)

Kan det vara så att det är själva råttorna som luktar?

Stephanie
0

Tidningspapper i toalådan skulle jag inte rekommendera… Tidningspapper luktar skit rent ut sagt när de har kissat på det. Använd kattsand istället, själv använder jag eldorados kattsand (willys) som funkar super!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

hus-musen
0

tidningspapper luktar urkas samma ögonblick man lägger det i buren tycker jag! i varje fall med mina kisspojkar! jag har upptäckt att i min gamla bur så har plastlådan sugit åt sig av kiss så man kan känna en svag svag doft och den skurade jag en gång i veckan! kan det inte vara den då? gallret känner man ju om det har blivit en beläggning på det, då är det dax att skura=)

Qui dormit, non peccat

Maliceangel
0

#Joo, min ena hane luktar alltid mindre gott ;) Men han luktar ju inte så som det stinker om buren. Jag tycker också det är skumt, för det första jag gissade på var också trähyllorna.

#7, #8 Jag hade tidningspapper igår. Jag städade igår och testade tidningspapper, och idag städade jag igen och har det alltså inte kvar. Men det luktar ju pyton oavsätt vad jag än har i buren känns det som=/ Dock har jag inte testad kattsand. Borde kanske göra det. Jag skurar plastbotten varje gång jag städar :/ Varannan dag med diskmedel varannan utan. kan det vara så att för varje gång jag städar så kissar dom ner för att märka med deras doft? Och att det därför stinker apa efter 1 natt.

Kattsand ska jag iallafall pröva

sockerrattan
0

Något som jag har märkt är att de luktar mer när de fått animalisk föda istället för enbart vetabilisk

Mia//

SweGizmo
0

har du precis slutat röka eller nått;) ?? hehe… nä skämt åt sido.

Jag säger att det är trähyllplanen även fast du inte tror det, jag hade det själv innan och hade samma problem, luktade på träet och tyckte inte att det lukatde så mkt.. men jo då… ta bort trähyllorna så ska du se att lukten flrsvinner.

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
0

om man skurar för mycket så måste de kissa in reviret igen så det kan vara därför det luktar så mycket! då får låta dem ha lite smutsigt o vädra istället annars kommer det att fortsätta tror jag!

Qui dormit, non peccat

LeTigre
0

Jag håller nog med #11, hade samma illaluktande mysterium, jag skurade och skurade och tyckte jag sniffat på allt i inredningen, men det visade sig vara en klätterpinne i trä sen för när jag tog bort den luktade det lika mumma som mina flickor gör på magen :D

sarakaka
0

Har inte läst allas inlägg nu men det jag kan tipsa om är tidningspapper och toapapper som har bra uppsugningsförmåga för kiss och det byter jag varje dag och lägger in nytt. Det tar ca 2-3 minuter. :)

Och att vädra!

Och att inte glömma att städa ordentligt runt buren, t.ex. på väggar bakom, golvet osv.

Det är mina tips som jag har kommit på när jag gick ifrån två råttor till fem på en dag och blev lite chockad över hur stor skillnad det blev… Måste städa lite varje dag nu. :P

Anvariel
0

#14 Håller med om att kisslukt RUNT buren faktiskt kan förekomma. Det märks inte så snabbt, men när de hänger på gallret och får för sig att pinka samtidigt så rinnger det ju utanför. Det såg rent ut sagt för jäkligt ut runt buren där jag inte tvättat (tänkte aldrig på det)! När jag rengjorde ordntligt och sedan förebyggde genom att ha ett plastunderlag under buren, då blev det bättre.

sarakaka
0

# 15 Ja, verkligen! Man märker också att golvet runtom blir lite klibbigt typ. xD

mieeow
0

Tvättar du minifångstarna? de är ju i nät/tyg och börjar lukta efter ett tag. Annars säger jag som de andra, tidningar lukar, trä luktar, kolla runt om buren och känn på gallret om det är klibbigt/har beläggning :)

Jespersen
0

Jag har också svårt för "råttlukten" och tycker alltid att det luktar kiss/bajs fort.

Jag köpte hem en flaska Tap-a-Drop för ett tag sen och den tar bort jättemycket lukt! Nu har jag även börjat hälla ett par droppar i sprayflaskan med rengöringsmedel som jag använder när jag städar buren, och det luktar ingenting efter att man har tvättat av grejerna med det! Tar gallren emellanåt och det gör också mycket.

Den finns att beställa på The Rat Warehouse, dock måste man skaffa sig Paypal för att kunna köpa därifrån.