Stronghold
Halloj
Har varit hos vet och fått stronghold utskrivet till mina hanar.
Men tyckte han sa på tok för galna doser, så tänkte höra lite med er.
Han säger att jag ska hä ut en halv pipett i nacken på vardera djur. Var det inte bara en droppe??
+ att han säger att jag ska upprepa det om 3 veckor med en halv pipett i nacken på djuren igen. Är inte de ganska många droppar i dessa pipetter???
// Fawo (;
Stronghold finns väl i olika styrka? Men jag tror jag fick något av de svagare till mina kaniner och de skulle ha 2 droppar och behövde inte upprepning….
Tre pipetter räckte till 30 kaniner, blev drygt en halv kvar så den tryckte jag i nacken på hunden, så rätt så många droppar ja :P
Stronghold 45mg hette den
En halv pipett låter på tok för mkt en eller två droppar borde räcka långt o.o
Låter ju som om du ska dränka halva råttan då :S
1-2 droppar i nacken beroende på hur stora dom är, 2 om det är en stor hanne tex
ta och applicera det på en råtta åt gången och låt råttan vara ute med dig i 30 min så att det torkar och kompisarna ite slickar bort det
sedan så ska du inte behöva göra nåt mer, den ska göra råttan immun i en månad efteråt och därför behövs inte rengöring av hel aburen tex. ( vad jag uppfattat )
hade samma galna mått från min vetrinär xP 13 droppar i nacken tyckte hon :P
#5 fass har inte för råttor bara katter och hundar om jag minns korrekt
Tack för svar alla :)
Jag ska hålla mig till 2 droppar då det är stora råttor. Hade för mig att det endast var så :)
Men ja, det lät på tok för galet att skriva ut 6 pipetter till 4 råttor….
// Fawo (;
#7 nu har du iafl en reserv till senare ^^ har själv en del xD
jag fick tips om 1 droppe per råtta.. dom 2 ena killarna var inte spc stora då å den största hanen vägde bara 566 ;P så mkt reserv blir det
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Nu har den första killen fått sina 2 droppar.
Men jag undrar en sak (som inte har till ämnet att göra):
Han jag nu har i knät, hans svans fjällar, eller ja de där "flikarna" på svansen ramlar av när jag drar lite lätt på svansen…
Han har ju en svart/biege svans. och de är de svarta på svansen som ramlar av och under är det biege…….. Är de ngt somnågon känner igen?
// Fawo (;
"10 inte en blandning att vara smutsig och torr om svansen? rengör svansen och massera in barnolja :3
Hans svans ser väldigt ren ut. Men ska göra så som du säger :- ) Mysig o len han kommer bli om svansen!
// Fawo (;
vad kostar stronghold?

#13 Kolla på apotekets hemsida, har för mig att den billigaste kostar 200 kr för tre tuber.
Qui dormit, non peccat
okej, är en tub för en råtta eller? :P

#15 Nix, en droppe per råtta räcker. En tub räcker till 5-6 råttor iaf. Men stronghold är förpackat i trepack så man kan inte köpa mindre. Lite oprakiskt om man är råttägare
Men å andra sidan så håller stronhold länge i kylskåpet 
Qui dormit, non peccat
okej, men om jag nu köper stronghold och behandlar mina råtter med det, hur långtid tar det då tills dem små rödbruna sakerna i pälsen försvinner? :/

Jag fick utskrivet Stronghold till mina tjejer, och dosen räknas ut på vikten på råttorna. Pipetterna som jag fick var ganska små, men de var nästan 1,5 pipett per råtta då. Men allt beror på hur mkt dina pojkar väger, vad styrkan är, hur stora tuberna är osv. Anledningen till att man ska upprepa behandlingen är att den ska ta bort allt som behövs ta bort (löss och ägg). Ett tips är att bada dem innan, för de ska inte bada under tiden strongholden verkar (går att bada dem samma dag du ska ta nästa dos isf) Men du kan ju alltid be om second oppinion :)

De levande lössen dör rättså omgående, stronghold hindrar dem från att lägga ägg. De ägg som finns kvar kommer att kläckas, men de nykläckta lössen dör eftersom stronghold finns kvar i råttan i 14 dagar efter behandling.
Du behöver inte storstäda och tvätta allting i buren heller vilket är väldigt skönt. Du kan städa som vanligt bara.
Qui dormit, non peccat
okej, men måste man få det utskrivet av en vetrinär? går det inte bara att gå till apoteket och fråga om det? :P

oftast skriver en veterinär ut det, så jag tror att det är den vägen man får gå ^^; någon annan mer kunnig kanske vet bättre X)

Stronghold är receptbelagt och kan bara skrivas ut av en veterinär. Du kan alltså inte gå till apoteket och köpa bara ändå.
Qui dormit, non peccat
okej, men kostar det något att fa det utskrivet av en vetrinär då? :P

Beror på, de flesta veterinärer tar ju ut en besökskostnad, och den varierar beroende på vilken veterinär du går till. Själva receptet kostar inget.
Qui dormit, non peccat
okej tack. men ska man ta med råttan in till vetrinären och sen får man utskrivet ett recept eller? :)

Japps du måste ha minst en lusangripen råtta med dig, veterinärer får inte skriva ut recept utan att undersöka djuret först.
Qui dormit, non peccat
okej, men om en råtta får löss, får alla andra i dens omgivning det också då? Det är väl inget farligt med lössen? Och det kan inte spridas till människor väll? :P

Ja, har en råtta löss så måste du behandla alla, oavsett om du ser löss på dem eller inte.
Någon enstaka lus är inte farligt om du tänker dödligt, men det är väldigt obehagligt och kliar massor. Och många löss kan skada råttan genom att den blir trött, får sänkt immunförsvar, blodbrist osv.
Människor kan bli bitna och få kliande utslag av råttlössen, men de överlever inte på dig. Löss är i regel artbundna men det finns varianter som kan överleva på alla varmblodiga djur.
Qui dormit, non peccat
okej, fy vad äckligt. måste verkligen fixa detta nu så snabbt som möjligt. tack så jätte mycket för alla svar :)
men finns det inget som man kan köpa på apoteket, som också tar bort råttlöss som inte är recept belagt?

Nej, det finns inget som fungerar bra som är receptfritt. Vad du än gör så använd inte frontline tex, det har bla kaniner dött av.
Det finns lusschampoo, men dessa kräver att du badar råttorna flera gånger plus att du måste städa buren och alla ytor de är på otroligt noga med klorin eller ett annat medel som jag inte kommer på vad det heter just nu.
Risken med sånna medel är att råttorna blir sjuka, pga överdosering och av upprepade bad, och det är ett slit att städa. Allt tyg ska kastas eller tvättas i minst 60 grader, skrubba galler, burbotten, alla saker och ytorna råttorna är på utanför buren.
Så mycket enklare och snabbare att bara droppa en droppe stronghold i nacken på råttorna och sen är det klart.
Qui dormit, non peccat
okej, tack :)