Sära på råttorna...
Hej jag har två råttor som bråkar, och jag har sökt runt mycket och frågat bl.a. här på RIF vad jag ska göra ( http://rattor.ifokus.se/discussions/4ea9ad0b88f47275120015cd-brakande-rattor#discussions-1 ) och det verkar tyvärr som jag måste sära på råttorna, då jag inte får eller har tid med mer än två råttor måste en utav dom bort. Ursäkta men franska, men vad fan gör jag? Det är så jävla svårt att välja vilken utav sina små älsklingar ska man behålla och vilken utav dom andra ska man kasta ut genom fönstret till någon annan. Det är sjukt svårt att bestämma… Och en ensam råtta mår ju inte bra, det är hemskt synd om de små liven så när kan man adoptera en nykomling, ska det vara en bebis då…? Tacksam för alla svar och erfarenheter!
Bråkar de lika mycket, eller kan du se om den ena är mer eller mindre på den andre? Vem som "startar" bråken?
Jag löste ett par bråkråttors problem med att sätta in ett till hus, burbyte och nya kompisar… (bebisar från en egen kull)
De kan fortfarande ryka ihop ibland men inte alls lika ofta, väldigt sällan. Och när det händer så är det han som startar bråket som sedan blir jagad av den uppretade råttan. Och han hoppar rätt ut ur buren om den står öppen. Då tar jag ut någon av dom så de får lugna ner sig. Då är det bra sen. Jag vet dock inte hur dina råttor bråkar och det är svårt att ge råd tycker jag om man inte vet hur dom är. :((
Tack för alla era svar!
#1 Man kan tydligt se att det är alltid Whiskers som börjar slåss och jaga Whiskey, och han är den mer aggresiva. Hans päls är också väldigt ofta raggad och ibland har han bitit mig när han ska in i buren. Så ja Whiskers är nog den som är den mer aggresiva.
#2 Jag har flera hus som jag bytar ut ganska ofta, och jag har testat att ha dom i olika burar. Inte för en längre tid då min andra bur är för liten för en råtta, men kanske det är värt ett test? :o
Jag känner igen mycket utav detta jagandet, och att så fort man öppnar dörren så vill den mer " mobbade " råttan ut, och han vågar inte vara ensam. Han är alltid bredvid mig i sängen, och om jag sätter ner han hoppar han upp och detta kan upprepa sig ett par gånger (vill helst inte ha dom i sängen) och när han ger upp så springer han in i buren och trycker i ett utav husen. Men det där med att ta ut en råtta i taget och låta dom lugna sig har jag inte träffat, jag får upptadera det här och se om det har någon skillnad :)
Tack för alla era svar igen, känns mycket bättre. Innan kändes det helt hopplöst men nu har jag några saker att testa :)
#3 Jag har också blivit biten av den rädda råttan när han gömt sig och man ska lyta fram honom. Det där med att ta skydd hos dig gör min limos också när han tycker att det börjar hetta upp sig. Då springar han som ett skott upp på axeln och sitter och kikar. Han hittade även en gammal bur i vardagsrummet som stod kvar efter burbyte bland mössen, den sprang han och la sig i om han tyckte det vart för mycket. Men som sagt, det är enormt mycke bättre mellan som nu än vad det en gång i tiden var.
Jag vet inte om det är så bra att byta till en mindra bur, då blir det trångare för dom och de behöver nog snarare mer palts för var och en. Jag tycker att du ska testa med att låta dom lugna ner sig på varsitt ställe efter ett bråk iallafall. Det är värt att prova. :) Myser dom tillsammans ibland, eller aldrig? Om det inte går att fixa på något sätt alls, kanske du har möjlighet att dela upp buren i två burar. Bara sätta något galler eller liknande mitt i buren? o: Hehe, bara en tanke. :D
Ibland är det svårt att förstå att dessa gullgrabbar faktiskt kivas..
#3 Det där var en utsöt bild på dina råttor! Och jadu det är svårt att tänka sig
Innan så bråkade dom aldrig, dom la alltid och mös i samma hus. Nu så sitter dom i varsit hus. Dom ligger bredvid varandra väldigt sällan… Och yes det ska jag aboslut göra, just nu så sitter whiskers i buren medans Whiskey är här med mig i sängen. Nu vågar han utforska mina saker på riktigt! :) Tacks å väldigt mycket för dina svar, jag upptaderar om någon dag om hur det går :)
#4 Hej igen! Testade det här med att ge dom lite space, en utav dom är i buren medans en utav dom är ute, bytade efter en kvart tio minuter, reusultatet? Dom ligger nu bredvid varandra, tätt tätt. Jag hoppas verkligen att det håller i sig. Tack så väldigt, väldigt mycket Amehristajatack :D
Ååh vad bra. Håller tummarna för att det fortsätter så!
#7 Bleh det är jobbigt att skriva här igen. Tyvärr så verkar det inte funka, har den aggresiva råttan ute och den mer lugna hemma i buren med stängd dörr. Efter en kvart eller så släppte jag ut Whiskey som inte vågar att gå ut, han verkar alltid våga när jag släpper ut som samtidigt. För någon dag sen testade jag också tvärtom (Det brukar vara den aggresiva råttan som springer ut först) så den lugna råttan var ute, och den aggresiva var inne. Efter en kvart öppnades grinden och efter ett tag hoppade den andra, den mer aggresiva råttan ut. Tog inte mer än fem minuter än han började jaga den lugna, som sedan hoppade upp och trycker i buren. Testat detta fem gånger ungefär, och när de bråkat så ställer jag in en utav dom i buren och stänger för, och växlar sedan Ibland så hoppar den aggresiva råttan in i buren, när den lugna har blivit in jagad eller sitter och vilar för han inte vågar och gå ut, in i buren och börjar slåss… Bör jag fortsätta med detta, ge dom lite andrum frånv andra, eller tror ni att det inte lär ge resultat?
Plus: Den aggresiva råttan, som heter Whiskers hoppade upp i sängen en gång och sprang bort i hörnan och började riva upp lakanet ( dom brukar vilja ligga under det, vilket inte jag brukar vilja att dom gör ) så jag skulle ta upp han, och då kände jag något löst bitande. Jag blev lite små förvånad och blåste på han. Jag försökte sedan få han att krypa upp i min hand, då han inte alltid uppskattar att bli buren. Då började han bita så det gick hål och började blöda.
Asch då.. ): Den aggressiva råttan är inte rädd då? Jag har tyvärr inte mer förslag. Förutom att du kan förtsätta med det du gör, ha en av dom ute i ungefär en timme åt gången. Och sen att de får en större bur med mer plats. Om du inte redan har en stor bur det vill säga.. Sen har jag inga fler råd. Kanske någon annan har. Annars finns det kanske inte mer att göra än att låta en säljas. :( Usch, trist när det ska bli så där.
Tror att jag måste sälja en av dom, testat detta ett tag nu. Täntke testa fram tills jul, men nu ser jag en bit märke i ena råttans svans. Måste nog sälja en utav dom, men det blir jobbigt. Dessutom hur vet jag om den råttan jag behåller, eller någon utav dom ens är redo att träffa andra råttor? :S
#10 Tyvärr kan du inte veta det och risken finns att ingen av dem kan bo med andra råttor.
Men visst är det värt att testa om du har möjlighet till det. Med möjlighet menar jag att om det inte funkar så ska du kunna ha den tilltänkta kompisen med en annan råtta i en ny flock eller kunna lämna tillbaka den till uppfödaren. Då måste ni ha kommit överens om det innan råttan flyttar in.
Ska du sälja den ena så måste du vara öppen och berätta att den råttan du säljer har bråkat med sin kompis för det är jätteviktigt för ev köpare att veta så att han/hon är medveten om ev problem med framtida introduceringar.
Oavsett vad så ska ev framtida introducering ske med små leveransklara råttbebisar, inte äldre, då jag inte tror att de kommer att acceptera könsmogna råttor. Dessutom så bör man vara jätteförsiktig med ev bebisintro.
Tyvärr låter jag väldigt pessimistisk men jag vet att detta kan vara jättesvårt och ibland omöjligt. Ibland är det bättre att acceptera att bråkstakarna får vara ensamråttor eller avlivas men bara du kan avgöra hur mycket du är beredd att göra, det går inte att säga vad som kommer att funka tyvärr.
Jag önskar dig lycka till i alla fall.