Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1021 ggr
Fridborg
0

Färg och typhjälp :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gissar på att Picard är en Black Fuzz, men så svårt att säga. Kullsyskonen var för det mesta Black, och de få hårstrån han har på nosen är det så…

Ninja
0

Varför just fuzz? Jag skulle tro black dubbelrex.

Fridborg
0

#1 Han har inget hår alls i princip och tittade på bildtrådarna och han liknar mer fuzz än de bilder jag såg på dubbelrex, kan ju ha fel :P

Ninja
0

Dubbelrexar kan vara mer eller mindre håriga, ibland helt nakna. Oftast går det i perioder genom livet.

Fuzz är en helt annan mutation (fz) och är tack och lov rätt ovanlig. Fuzzy är kopplat till sjukdomar som kronisk njursvikt, cystor som bildas på binjurarna, cystor i huden till följd av outvecklade hårsäckar som fylls med keratin.. 
Även hjärtsjukdomar och retinal atrofi drabbar dem oftare än andra råttor, om än inte i samma höga grad som ovanstående problem.

Är det en fuzz bör han få njursnäll kost så han får må bra så länge som möjligt, samt bör du läsa på så du känner igen symptom på njursvikt.

Fridborg
0

#3 Men hur vet man säkert att han är fuzz då?

hus-musen
0

Ja du bör hoppas att han är en dubbelrex, det är mer eller mindre hopplöst att se skillnad på en naken dubbelrex och en fuzz. Men dubbelrexar har inte hälsoproblemen som är sammanknippade med nakenvarianter.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#5 Ja då blir det svårt :/ Då kan man ju ge honom njursnäll mat just in case.

Ninja
0

DNA-test Tungan ute

Annars är det bara att vänta och se, i princip. I och med att dubbelrex kan se så olika ut.. i synnerhet i ung ålder, då de har några pälsbyten att gå igenom. Fuzz är lika i början, olika mycket hår när de är riktigt unga, men efter 6 mån är homozygota fuzzar är oftast helt släta. Dock kajn ju dubbelrexar vara helt släta med, men vanligast är ändå att de har olika stadier av att vara pälsade och hårlösa.

Sen finns det ju andra nakengener, rowlett nude (rnu) och shorn (shn), de ser mer ut som dubbelrexar men generna är nog ännu ovanligare i Sverige och har sina hälsoproblem de med.

Sannolikheten att din råtta är en av dessa hårlösa varianter är inte stor alls (men givetvis inte omöjligt), men förhoppningsvis är han en dubbelrex.

Fridborg
0

#7 Han måste ju redan gått igenom ett pälsbyte? (han är 7 veckor gammal), så ungefär när kommer nästa? Klart jag hoppas på dubbelrex, men det skulle vara fint om hans päls behöll sig som den var nu, han är så fin som han är :)

Ratlings
0

Han ser precis likadan ut som min dubbelrex, samma hår på samma ställe och sedan naken.. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fridborg
0

#9 Låter betryggande :)

Ninja
0

#8 Alltså, de byter ju ut päls under hela livet. Det är dock tydligast på dubbelrex eller dåliga rexar. Första bebispälsen har han gjort, och han bör väl byta igen inom de närmsta veckorna.. men som sagt, pälsbyten pågår genom hela livet.

Jag hade själv en dubbelrex som var nästan fullpälsad ibland, nästa dag hade hon stora, kala fläckar, dagen efter det var hon helt hårlös.. ibland hade hon bara päls på rumpan, ibland bara på kinderna osv. Så pågick det hela hennes liv, dock blev hon bara ca 1 år och 8 mån och avlivades pga en trolig hjärntumör som förlamade henne.

Lamina
3

På dom bilder jag har sett tycker jag han ser ut som en dubbelrex. På tok för mycket hår för att vara en fuzz.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

#12 Fast fuzz kan vara mer eller mindre håriga, det går inte att säga på en bild vad råttan är. Det som talar för att det kan vara en fuzz är morrhåren, men det är knappast något man kan gå på helt.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Ja enklast är väl att fråga sig.. vad är hans föräldrar? ;-)… eller om du inte vet vad pappan är. Vad är mamman för något?. rex, slät, naken?
Vad hade kullsyskonen för päls?. Nån som var pälsad, nån rexad, eller alla som din?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

#14 Problemet är att det är en zooråtta från bromma zoo. Lite svårt alltså Glad

Qui dormit, non peccat

zickan
0

asg… aha.. :-P..
Skumläste bara och hoppades på att träffa rätt. Ja då är det ju rent av kört att få reda en gissning vad det kan vara på det enklare sättet.
Men att hitta en fuzz är lite mindre chans på zoo som att hitta dubbelrex. Även om både formerna finns över allt.

zickan
0

Bara hålla tummarna det är ett kraftigt pälsbyte som kan ske och pälsen är åter snart ;-)

Lamina
0

Fast dom på djuraffären har ju kontakt med uppfödaren som jag har förstått det, så det är väl bara att fråga. Och rent tekniskt sett skulle 2 rexar kunna få fuzz också, men det är väl typ en på miljonen att något sånt skulle hända…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
0

#18 Jaha, är det så ovanligt!? Här sitter jag och gör helt hejdlösa antaganden :P

zickan
0

Går ju aldrig säkerhets ställa helt hundra om det är fuzz eller dubbelrex. Ende vore väl om nån av föräldrarna var släta eller både kanske var släta. Då är det iaf inte dubbelrex.

Fridborg
0

#20 Alla kullsyskonen som var i affären var i alla fall rex, om det nu hjälper något. Det fanns även en annan dubbelrex i kullen, men som redan var såld som jag förstod det.

zickan
0

#21 svårt att vara hundra. Men om det var flera rexade syskon så är det stor sannolikhet att din är dubbelrex. Men det går som sagt inte att säga helt hundra då rexade också kan bära gener för fuzz.

Lamina
0

#19 eftersom rex är dominant så ger 2 rexar 25% dubbelrex, 50% rex och 25% slät. Fuzz är ressecivt och kan alltså ligga dolt. 2 fuzz ger 100% fuzz. 2 fuzzbärare ger 25% fuzz och resten annat (beroende på hårlag). 1 fuzzbärare + 1 fuzz ger alltså 50% fuzz och resten annat (beroende på hårlag). Alltså kan man få 25% fuzz om man parar 2 rexar som är fuzzbärare. Eftersom det även ger 25% dubbelrex har man fått den ovanliga situationen att man har både fuzz och dubbelrex i en kull, vissa ungar kan t.o.m. vara båda.

Som exempel har jag en fuzzkille här hemma. Han har rexade syskon och kan därför även vara rex under fuzzet, vilket jag ju inte kan se. Skulle jag para honom (kommer aldrig hända) med en fuzzbärande rex finns det alltså risk att jag får dubbelrex i kullen, som dessutom kommer innehålla 50% fuzz. Rätt svårt att veta vilket som är vilket…

Fast eftersom ingen (seriös) uppfödare varken avlar på fuzz eller dubbelrex så är båda sorterna fruktansvärt ovanliga, särskilt fuzz. Tror alltså inte att det är någon större risk att din kulle skulle vara fuzz om båda föräldrar är rexade.

//Lamina

hus-musen
0

Håller med zickan, lutar åt dubbelrex. Men man vet ju aldrig vad råttor bär på om man inte har koll på hela släkten.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#22 Får då bara hoppas på att det är en dubbelrex.

Jag blev så förtjust i honom att jag börjar smått fundera på att efter några års uppfödning när man är varm i kläderna och e mer haj på genetik att försöka avla fram dubbelrexar med bättre immunförsvar osv,  bra linjer.

hus-musen
0

#25 Dubbelrexar är inte mer sjuka än andra pälsade råttor, de saknar inte thymus eller något liknande. De är bara nakna "vanliga" råttor.

Här finns lite info om nakenvarianterna du bör undvika :) http://rattor.ifokus.se/articles/4d7156bbb9cb462244067b2b-harlosa-rattor#4d71247db9cb462141046a43-1

Qui dormit, non peccat

Fridborg
1

#26 Kollade igenom den igår, därav att jag fick för mig han var fuzz :P

hus-musen
0

#27 Ah toppen :)

Qui dormit, non peccat

Lamina
1

Förutom just nakenheten är det inget fel på dubbelrex. Frågan man bör ställa sig är om det är rätt att ta ifrån djuren deras skyddande päls? Förutom att dom lättare fryser/blir sjuka och måste äta mer för att hålla sig varma så har dom ingen päls som skyddar mot skador. Min fuzz här hemma är helt full av ärr efter råttklor, trots att jag försöker hålla efter pojkarnas klor… Obestämd

//Lamina

Fridborg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åååååh hur kan man inte älska detta!?! En lite klarare bild hur han ser ut i övrigt. Dessvärre har han lyckats klia sig så han fått sår, behandlar det och oljar in lätt så inte huden blir torr.

[lucke]
0

De är så söta med sina skrynklor, och sin rynkade lite bekymrade pannaKyssSkrattande