Råttor iFokus

Råttor

Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 2802 ggr
sarakaka
0

Vilka djur?

Den andra tråden var väldigt gammal så jag startar en ny!
Vi vill veta hur många och vilka djur ni har!
Berätta gärna hur de funkar tillsammans, vad era anhöriga tycker om dem o.s.v. Flört

Själv har jag fem råttor och min syster som bor hemma har en hund, en amstaff. Glad

Jespersen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fem råttor och två hundar.

Min ena hund, Tia, hade nog gärna gett sig på råttorna om hon fick chansen medan den andra, Humla, är rädd för dom ;) Humla är så söt, om man håller fram en råtta till henne så vänder hon jättelångsamt bort huvudet och sen smyyyger hon iväg som om hon tänker "gör jag en snabb rörelse nu så är jag rökt" :D

Dom flesta gillar mina hundar, mamma och ett par av mina vänner lite extra mycket. Råttorna däremot är det väl bara ett par av mina vänner och mamma som faktiskt gillar, även om det inte direkt är någon av mina vänner/familj som har något emot dom. Många tycker himla illa om råttor innan dom träffar dom på riktigt ;) Det var väl egentligen ingen som tyckte att det var någon bra idé när jag bestämde mig för att skaffa råttor, men nu brukar folk gå in och hälsa på dom och så när dom är här.

Alla i min omgivning vet att djuren betyder jättemycket för mig. Jag är nog lite som "the crazy cat lady" fast med hundar och råttor istället ;)

Slänger med en bild på vovvsen.

Huldan
0

En katt som bor hos mamma, en råtta som bor hos en vän samt några möss som jag äger tillsammans med en kompis och som bor hos henne. ;D

Lamina
0

14 råttor är jag uppe i nu. 8 honor, 5 hanar och 1 kastrat. Det finns även 2 möss, PEW, mor och dotter. Mamman flyttade hem till mig 3-4 dagar innan hon fick sina bebbs. Och så 2 marsvinspojkar. Marsvin är inte direkt mitt slag djur (fast jag älskar ju mina gränslöst ändå), men eftersom jag aldrig fått ha några för morsan (allt annat än marsvin var hennes regel XD) så var jag ju tvungen att pröva när jag flyttade till eget. Så jag fick pojkarna av en kompis med villkoret att dom aldrig skulle behöva flytta igen. Ett löfte som är lätt att hålla! Kyss Och så katten då, en svartvit bondkatt som är mitt allt! Som liten kattunge skulle hon bo hos oss tillfälligt till hon hittade ett hem. Jo, tjenare, tillfälligt! Flört Och sist men inte minst, en delägd Belgisk vallhund. Eller tja, 4 egentligen eftersom jag får låna vilken hund jag vill av föräldrarna (och syrran) när jag känner för det och har tid. Men det blir oftast Zorken eftersom han är mest fäst vid mig. <3

Omgivningen brukar inte ha så mycket att säga om mina djur. En del älskar dom, en del bryr sig inte nämnvärt. Det är mest bara min kompis som jag hyr lägenheten av som inte är något större fan av dom. XD

Bifogar en bild på hundarna. Puzzle till vänster, sen Zorken, Fia (Zorkens mamma) och Yatzy (Puzzles kullbror).

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Crapsurraren
0

Jag har 3 stycken honkatter. Två födda mars och april 2010 och minstingen är född i juli i år :)

Nemesis, Lita och Whiskey (kallad mini)

Så självklart mina råttpojkar Thot&Takeo :)

Bild på kissarna under deras godispaus :D

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Crapsurraren
0

Också rådisarna under matstunden

//Ellie

Afrejd
0

Jag har 5 råttor, 2 katter och 1 guldhamster =)

En siames katt, en norsk skogskatt och en långhårig hamster.

Här är en bild på min siames och en av råttorna =)

Ruzicka
0

Jag har 4 underbara rattor just nu. ^^

Hade 2 katter därhemma som jag lämnade med familjen när jag flyttade och det gjorde ont. Speciellt en av dem, som var min bästa kompis..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

sarakaka
0

Det är så roligt att läsa allting! Jag ska försöka svara på alla som skriver!
**

Jespersen:**  Gud vilken gullig historia! Att hunden, som är mycket större, är rädd för lilla råttan är jättesött. Våran hund är lite rädd för dom då han en gång fick ett nafs i nosen när han kom för nära buren. Nu sitter han på avstånd och viftar på svansen och vill leka. Men då han är väldigt stor tillåter jag inte lek… xD
Var det något som hände så hunden blev rädd för råttorna, eller verkar de bara okända och läskiga?

Huldan: Saknar du dem aldrig när de inte bor hos dig, om jag förstått det rätt? Förvånad Är de fodervärdar då eller? Berätta gärna Glad

Lamina: Hahaha, stackars din hyresvärd! Men med dig följer också djuren, det finns inget annat alternativ, antar jag?! Glad Jag vet att du älskar alla dina djur, men är det någon speciell sort du tycker om extra mycket?

Crapsurraren: Hur fungerar dina katter och råttor ihop då? Glad

Afrejd: Vilken söt bild! Får råttorna och katten träffas hur de vill eller under uppsikt? Tycker de om varandra? Blir så nyfiken! Glad

Ruzicka: Var det för att du var tvungen att välja mellan katterna eller råttorna, eller var det för att det var familjens katter? Hur som helst låter det jobbigt. Rynkar på näsan Fast du kan ju hälsa på dom!!!

Afrejd
0

Katterna o råttorna får träffas ibland men bara under uppsikt. Dom är lite rädda för varandra.. Men brukar gå bra ändå :)

Jespersen
0

#8 Nä, hon är bara allmänt löjlig :) Hon vågar inte ens döda småkryp. Ibland fångar hon en fluga eller något annat kryp, sen blir hon förskräckt och spottar ut den. Efter det så ligger hon och tittar på krypet och krafsar mot det, men OM hon skulle råka att faktiskt nudda det med tassen så blir hon förskräckt igen och flänger sig bakåt..

Sen när vi går runt sjön så tittar hon lystet på ankorna.. Pfft, som om hon hade vågat fånga en sån om hon hade fått chansen :D

En annan gång gick vi på en stig, och framför oss skuttar en kanin (som av någon anledning inte tar av in i skogen utan fortsätter fram på stigen). När Humla får syn på den saktar hon in och börjar smyga efter den, på behörigt avstånd, med raggen rest. Lömska varelser, dom där kaninerna ;)

Hon älskar även isbergssallad och annat grönt. Brukar skratta gott åt "rovdjuret" :)

Lamina
0

#8 Nja tycker inte synd om honom, han ville att just jag och ingen annan skulle bo där så han kunde behålla lägenheten medan han studerar. Han visste mycket väl att råttorna och katten skulle komma med, så då får han ju acceptera det också. Däremot var jag väl kanske inte så tydlig med att jag tänkte skaffa marsvin (han vet faktiskt fortfarande inte om dom Oskyldig) och att det hade dykt upp ett gäng möss mitt i flytten, men men… Tycker att om han vill ha mig där så borde han ju lita på att jag inte låter djuren förstöra hela lägenheten, gör han det inte så har jag inget emot att flytta. ^.^

Mitt absoluta favoritdjur är nog katter. Jag älskar råttorna lika mycket egentligen. Men tills den dag en råtta kryper upp och lägger sig brevid mig i sängen och spinner (knastrar) för att trösta när jag är ledsen kommer nog katter stå högst upp på listan. Men det är ändå råttor och inte katter jag har planer på att börja föda upp någon gång i framtiden. Svårt att välja…

På tal om råttor och katter/hundar: När jag bodde hemma så visste alla djuren att ha respekt för råttorna och inte försöka äta dom. Dom fick ju iofs bara träffas under uppsikt, men iaf. Eftersom hundarna inte fick skada råttorna gick dom ju undan om råttorna nafsade efter dom. Kommer aldrig glömma den gången när äventyrsråttan Lenoir (RIP) jagade alla 4 hundar runt, runt i rummet tills stackarna flydde upp i sängen för att komma undan! XD

Bifogar en bild på lillasysters katt och Lenoir.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0

Och en på Metallica (min katt) och Lenoir. (buren i bakgrunden är en dvärghamsterbur)

//Lamina

Lamina
0

Och så lite på Metallica för att hon är världens underbaraste katt! <3

//Lamina

Lamina
0

//Lamina

Ruzicka
0

#8 Det var familjens katter.. eller tja.. den katten som jag var extra fäst vid var nog egentligen min, men familjen tycker sa mycket om henne att de aldrig skulle lata mig ta med henne när jag flyttade.

Det där med att hälsa pa vet jag inte.. jag flyttade liksom till Ruhr-omradet i Tyskland, det är rätt langt till Lund därifran. ;) Men som sagt, jag har rattorna, som jag skaffade efter jag flyttade, och de är underbara de med. Jag hade inte kunnat ha bade katten och rattorna, katten HATAR allt i djurform. >.< Hon är lyckligare om hon far stanna hemma, och jag är lycklig med rattorna, sa det var bäst sahär. Det ändrar ju dock inte att jag saknar henne.. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Crapsurraren
0

#8 Jag har sakta men säkert börjat introducera dom för varandra utanför buren. Men än så länge går det bra :D hoppas att det blir ännu bättre. Just nu är dom mest rädda för varandra

//Ellie

Huldan
0

#8 Just flyttat till lägenhet så den 14 år gamla katten kunde jag ju inte gärna dra med mig :)

Mössen har vi i ett projektarbete om avel, och det är lättast att ha alla på samma ställe.

Råtthanen flyttade till min komis för att få bo utan andra råttor i huet eftersom han verkar stressas av lukten och eftersom jag då hade en gammal rått-tant kvar. Nu är hon avlivad men han trivs där så han får bo kvar så länge.

:)

BatmansMatte
0

här finns 3 råttor (familjen gillar dom inte) 4 fåglar (2 undulater och 2 praktrosellor) 7 katter (3 ungar) 1 ödla (leopardgecko) 1 hund (pinscher) och en fisk :P

sarakaka
0

Lamina: Jo men det där kan jag faktiskt hålla med om, jag har haft två katter förut och de ville alltid sova i sängen med mig som ett plåster, haha. Råttorna är svårare att mysa med xD Även om de skulle ligga i sängen med en skulle man ju ändå säkert råka mosa dom… Eller så skulle de gnaga sig in i madrassen. :P
Och vilken gullig liten misse! :D

Ruzicka: Okej, då förstår jag. :)

Crapsurraren: Hehe, okej. Så katterna är också rädda? :O

Huldan: Okay, that makes sense. :)

BatmansMatte: Oj, det var inget dåligt zoo du hade hemma. xD

AliceTheGirl
0

Har en chihuahua-hane som är två år. Skulle väldigt gärna vilja ha råttor, men tyvär är resten av familjen inte intresserad av fler djur.

"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"

sarakaka
0

AliceTheGirl: Vad tråkigt! Rynkar på näsan Men din hund är väldigt söt. När du inte har råttor har du mer tid att lägga på din vovve, det är ju positivt iallafall! Glad

Crapsurraren
0

#19 japp dom är enormt rädda för dom :P hahaha

//Ellie

CamillaS
0

Jag har 3 rått tjejer och 6 rått pojkar här hemma.
Och utöver dom har jag två ur mysiga katter. Maja, svart vanlig huskatt med vita tecken c:a 13 år och Tiger, röd tigrerad huskatt c:a 8 år. Sen har jag även min guldhamster Molle, LH Sö creme rex som är c:a 10 månader nu.

Mina råttor är rädda för mina katter så dom brukar oftast springa iväg när dom möts, men igår blev min rått kille Chili sur på Tiger när hon plötsligt hoppade upp i soffan framför honom så han hoppade på henne, hon kom för nära honom. Men det gick iaf bra och Tiger sprang iväg helt förbryllad över vad som nyss hände.
Men ja i vanliga fall så brukar dom inte vara nära varandra och jag lämnar dom heller inte utan tillsyn.
Katterna vet ganska bra vad som gäller att dom inte får vara dumma mot råttorna, men dom är ju rovdjur så man kan aldrig veta.

mikeiko
0

#23 AHAHAHHAHAHAHAA den där hamstern ser ju typ ut som ett lejonhuvud!!! xDDDD

sarakaka
0

CamillaS: Okej, men då kanske Tiger lämnar råttorna ifred i framtiden då!  De var oerhört söta! Föredrar du råttjejer eller råttpojkar? Glad

Mikeiko: HAHA det har du ju rätt i! xD

CamillaS
0

#24 Ha ha ja . Tungan ute

#25 Nja det gör hon inte, det har hon redan visat. Flört

Kortis
0

Här hemma har vi ett mindre zoo.

Ca 30 råttor, vuxna och bebisar.

2 majsormar

2 kungspyton

1 Chinese Crested dog

1 Bengalkatt

busigdemon
0

Skrev i den gamla men skriver här oxå.

Har 3 hästar, 4 råttor och en katt (plan på ev en till kisse). Bor i en etta så djuren (den fem som bor inne  Tungan ute) syns ju hela tiden och är oftast lösa. Antingen katten eller råttorna.

Är ju lite djur, men inte sååå många. DOck har flera utav mina bekanta inga djur alls så dem har lite svårt att förstå ev. vet.räkningar, utställningar, nya tillbehöv mm. Blir ju lite resor om man ska räkna in allt i samm apott (vilket ens djurlösa bekanta gör).

Men vad skulle man göra utan djuren?!

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Fjordell
0

Jag har en Islandshäst, 2 katter, 3 hundar och snart 2 små råttbebisar!

Islandshästen min, som heter Órion, är en underbar gubbe på 22 år. Beter sig dock mer som en 3 åring. Hittar alltid på nya hyss! Sen har jag två blandisar, mor och dotter. Mamman som heter Telma är 10 år gammal, men hon är också världens barnsligaste, beter sig som en liten valp. Ester, hennes dotter, är mer väluppfostrad och lydig. Sen har vi min tredje vovve, som är en renrasig amstaff på 8 månader, vad ska man säga om honom… Han är världens snällaste, men förstår inte riktigt att han är stor och tung, då han gärna hoppar upp i famnen och ska vara överallt och ingenstans, samtidigt. Han har fått många "kamphunds"rädda personer att ändra uppfattning :)

Sen har vi mina två katter, en av dem, vid namn Sparta, som jag tog hem redan vid 7 veckors ålder då hon inte klarade sig själv eftersom mamman stött bort henne. Nu bor hon dock i stugan hos min mormor, där hon får jaga sorkar! Katten jag själv har här hemma, Vanessa, är en katt jag tagit från en förening då hon varit övergiven och misshandlad, väldigt skygg för människor. Men nu har jag i alla fall haft henne i några månader, och hon litar på mig ända till döden. Hoppas bara på att hon ska få mer förtroende för andra personer runt omkring också. Men det kommer väl! Hon jamar om så ens tittar på henne. Hon är en väldigt pratglad tjej!

På bilden ser ni min amstaff Jackson på 8 mån :)

jonna_1234
0

jag har 9 katter, 3 hundar, 2 grisar, 4 illrar, 3 hästar, höns,amkor,2gerbiler, 2hamstrar, 1 underbar kattunge på 6 veker, fiskar, påfåglar, undelater och andra djurSkrattande

de går hjete bra med djuren. jag och min mamma tar handom dom. de e mina illrar och jag som rider. vi tar e mot djur de e darfer vi har så många djur.

Lamina
0

#29 Åh, Amstaff som är min favoritras! Kyss *avis*

//Lamina

Hallonblad
0

Jag har två huskatter och nio råttflickor. Min roommate har en whippet och 13 råttpojkar. Dessutom håller vi för tillfället fem råttor hemma hos oss tillhörande två andra personer.

Råttorna är uppdelade i två flockar, pojkar och flickor (naturligtvis) och båda flockarna fungerar ypperligt, trots att flickflocken för tillfället är hela 14 stycken(!) pga de fem extra töserna. Hunden fungerar med vad som helst, detsamma gäller den yngsta katten. Den äldre katten - Sockan - har inga problem som det är nu, men hon var grinig precis när vi fick hem Sekhmet som liten kattunge. Så jag får nog tänka till lite extra om det blir några fler kattungar i huset under hennes livstid.

Anhöriga… hå hå, ja ja. Är inte de banen för alla djurägare? xD

Alla älskar Sirius (hunden). It's a fact of life. ;) Även Sekhmet är populär, även om mamma blev sur när hon fick höra att en andra katt kommit till familjen. Sockan är definitivt accepterad, men hon är inte lika kärvänlig och mysig som Sekhmet, så hon är inte lika älskad, även om hon är mer accepterad som familjemedlem i det att hon varit med oss betydligt längre.

Råttorna är avgudade hos småkusinerna i huset bredvid vårt. Dock ses de med en hög dos skeptisism hos resten av släkten, och i stor mån även vänner. Inte för att det spelar någon större roll vad de tycker. Vi älskar våra små svanslingar lika mycket ändå. <3

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

myhombrero
0

6 hundar, 2 råttor,2kaniner,1 igelkott, 4 akvarium och X antal dammråttor.

Fjordell
0

#31 Vilken bra smak du har! Flört Underbara hundar! <3