Rött "klegg" runt ögat
hej igen. Min råttflicka Pute har bara för nån timme sedan haft ett irriterat öga. Jag känner igen detta och vet att det är ganska harmlöst men inte särskilt kul att se henne ha.
Jag undrar vad som kan orsakat detta?
Jag pussar henne ofta på ansiktet, munnen och ögonen och det kanske var nåt från min mun.
Bytte också i buren så dom var i extraburen. Kan det vara vanligt skräp?
Isåfall.. hur får jag ut det?
Att säga "Ta tops så bli det bra" måste nu först förstå att mina tre flickor är inte dom lugnaste. Så när jag tvättar Pute med tops så gör hon allt i sin väg för att komma undan. Hör hon, eller nån av dom andra mina flickor, rinnande vatten vet dom att nånting som dom inte gillar kommer hända.
Jag har sköljt Putes ansikte med lite vatten… men om det nu är skräp; kan det gå bort av sig själv? Som vi människor kan ha. Eller måste jag ta tops och få en massa rivmärken på händerna i hennes protester? Jag gör vad som helst
Om det bara är lite rött, och inte svullet eller så, så är det bara vätska som kommer från ögat som färgas rött i kontakt med luft.
Brukar bli så i samband mer förkylning eller liknande, det kan även bli så kring nosen, då även "snoret" kan bli rött i kontakt med luft :)
Ja hon är pigg och stark för övrigt. Och det är inte svullet alls :)
#2 Då är det troligtvis ingen fara, möjligtvis en liten förkylning på G.. :)
Ladda upp med bra och nyttig mat, blir den sämre så är honungsvatten att rekommendera, dock ska den vara ljummen för att effekten ska bli den bästa :)
Ta det lugnt med hennes ögonfärg, hon har Ruby eyed ^^
Såg just nu att så FORT hon kommer in i buren så blir hennes öga rött igen och blir sådär läskigt mörkt…
#4 Ojdå, sådär mycket har jag aldrig sett, vad det har klumpat sig..
Mina brukar tvätta bort det ganska fort själva.
Försöker hon ta bort det själv?
Om det är någon typ av ögoninflammation får någon annan svara på det, då jag inte har någon erfarenhet av det.
Men verkar hon pigg ändå så är det nog bara förkylning
Lycka till med henne!
okej om det nu är förkylning.. vad ska jag göra? Det kommer tillbaka efter nån stund efter jag har tvättat det, och jag vill inte spendera hela kvällen med att hälla vatten över hennes ansikte så hon ständigt får tvätta sig.
#7 Jodå, tog hänsyn till hennes ögonfärg ;)
Det jag främst brukar göra vid förkylning, är att värma upp en mugg vatten i mikron, sen tillsätta en tesked honung och låta honungen lösas upp, vattnet måste vara ganska varmt för det.
Sen låter jag det svalna någon minut så inte råttan bränner sig, och sen häller jag i det i vattenflaskan. Var noga med att råttan även ska ha vanligt vatten, så den kan välja.
Sen brukar jag för övrigt ge bra mat, kommer inte på någon speciell mat just nu, var ett tag sedan mina var förkylda..
Men potatis, kött, grönsaker såsom kokta ärtor, lite majs osv..
Du kan även koka ett ägg och lägga in helt i buren (med skal på alltså), eller blanda potatisen+köttet+grönsakerna tillsammans med rå äggula.
Rå äggvita ska man inte ge, eftersom det hindrar från att ta upp vissa vitaminet, men kokt äggvita är det ingen fara med.
Om du lägger in ett helt kokt ägg, så kan du knäcka skalet lite före, även fast dom kan skala det helt själv, men det blir ju lite lättare för dem om skalet är lite trasigt redan från början :)
Även skalet är nyttigt, då det innehåller kalk.
Försök att inte tvätta mer än absolut nödvändigt, då även det kan irritera ögat
Ser precis ut som min lilla rödögda tjej! Hon är också vit.
Vid ett tillfälle trodde jag att de blödde ur ögat för det var så mycket, och sedan blev det bättre, så jag har liksom antagit en svår förkylning.
Så jag sätter en tass.
Kan även tillägga att min tös öga inte heller är svullet på något vis, och hon verkar helt opåverkad av det.
samma sak här, min flicka är helt som vanligt och jag är extremt lättad

Vanlig förkylning, så höj luftfuktigheten, undvik drag och ge nyttig mat så ordnar det sig. Blir det väldigt mycket porfyri kan du gå på apoteket och köpa ögonsalva/ögondroppar.
Sköj inte för ofta bara eftersom det irriterar ögonen.
Qui dormit, non peccat
har gett dom en hel skål med honungsvatten och dom slurpar i sig allt med stor aptit. Men får dom bara dricka det till en viss gräns med tanke på att det är så sött?

Socker är ju inte bra i stora mängder, och det behövs inte särskilt mycket honung i te ändå.
Qui dormit, non peccat
Pff, fick en riktig ångest nu när jag råkade läsa den här tråden och såg bilden. Skäggis öga var sådär kakigt fast värre när hon fick hjärnblödning eller vad det nu var (kan inte tänka riktigt klart). Fast hela hon var påverkad, förlamad i halva kroppen och kunde bara äta gröt. Det bara slog till över natten, var totalt fruktansvärt att vänta på avlivning. Så hemskt att se henne i det skicket. Tänkte aldrig mer skaffa råttor efter att hela flocken försvunnit, men så kom mina omplaceringar in i mitt liv.
Den ena som är en blind rödögd zooråtta är med lite kakig runt ögat när hon blir förkyld, men det går över. Aldrig behövt ge huskurer annat än extra C- vitamin som väl är. :)
Kan också vara så att hon precis som min ena råtta Sigge, kliar sig i ansiktet och kommer ibland åt runt ögat och kan blöda lite lätt. Han, till skillnad från sin bror Edgar som är så duktig att han biter på "naglarna" och kan klia sig hur mycket som helst runt ögonen utan skada, har långa klor.. eller NJA, mer som nålar! Han är dessutom omöjlig att klippa klorna på då han är 873672736 år och har blivit öm och stel i ryggen.