Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1643 ggr
Frasselin
0

Låter konstigt, hjälp!

Hej.

Jag köpte två honor igår, de är 8 veckor gamla. Igår kväll märkte jag att den ena (som också är något mindre) nyser (fuktigt) och ger i från sig små läten när hon är aktiv. Detta märkte jag inte av under färden hem. Hon gnuggar och tvättar nosen ofta. Kan det vara förkylning med tanke på att jag transporterade dom hem med tåg, alltså vi befann oss ute vissa stunder, dock med både tidning som isolsering och en stor väska omkring transportburen. Hon har fina blanka ögon, fin päls och inga synliga tecken på sjukdom. Hon är pigg och väldigt social, det enda är då nysningarna och dessa läten ibland. När hon sover eller vilar låter hon inte.

Jag prövade att servera rooibus-te med honung i men det dög inte.

Sen funderar jag på varför dom inte verkar vara speciellt intresserade av mat? De har mest lekt med maten och smakat på några fröer som jag gett dom. Och hur vet jag att de dricker vatten som de ska?

Jag använder Toa-Lätt i buren och köpte med mig den mat som dom är vana vid.

Finns det någon hjälpsam vetande själ där ute tro? :)

Be careful not to become so heavenly that you are useless on Earth.

Lamina
0

Låter hon som en blandning mellan en kaffekokare och ett marsvin?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Undrar samma sak..

Kan vara så illa att hon rosslar, ge det någon dag med nyttig mat, teer osv och se om det blir bättre. Råttor kan stressrossla. 

Men om det inte går över behöver du ta dem till veterinären och medicinera tyvärr.

Qui dormit, non peccat

Frasselin
0

Hon låter kanske lite som ett marsvin när hon luktar mycket, men en kaffekokare ver ja inte. Nu ligger hon och sover och låter inte något alls. Jag vet inte hur jag ska få dom att smaka på teét?

Blir det svindyrt att gå till veterinär?

Lamina
0

Dricker dom inte teét så pröva att ha i lite mer honung. Gott med honung ju. ;)

Beror helt på vart du bor, men så dyrt brukar det inte vara en 2-400 kanske, sen lite pengar för medicin. Det är ju sånt man får räkna med när man skaffar djur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Frasselin
0

Ja jag får prova, igen. Absolut, jag har räknat med det också men tänkte bara så jag är beredd på hur mycket pengar som ska ut. Fick för mig att det kanske skulle bli tresiffrigt belopp :)

Alltså, nu blir ja osäker. Hur låter ett marsvin egentligen? En kaffekokare låter ju bubbligt typ, knarrande nästan. Min lilla dam låter mer som att hon nyser inåt :S

Lamina
0

Tycker det låter som det skulle vara rossel iaf, min erfarenhet säger mig att rossel kan låta lite olika. Men är du osöker kan du alltid film och lägga upp?

//Lamina

hus-musen
0

Då är det rossel, råttor är ljudlösa och ska inte låta över huvud taget om de är lugna och friska.

Besök kan nog snarare gå på mellan 200-750 kr, allt beror på vart du bor och var du går. Medecinen, antar att du kommer få baytril kostar 143,50 i tablettform, flytande brukar man kunna få köpa av veterinären.

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

Veterinärbesök behöver nog alla djurägare göra förr eller senare men det är himla fel att behöva göra det när man haft djuret i en dag Rynkar på näsan

Jag tycker i alla fall att trådskaparen bör kunna avvakta i några dagar. Jag är inte helt övertygad att beskrivningen tyder på rossel och även om det gör det så kan det bero på flytten och en ny miljö, de flyttade in igår så en del nys och pys kan bero på miljöombytet.

Frasselin
0

Jag gör så att jag väntar lite och ser om det går över. Går det inte över så blir det veterinärbesök! Men idag låter hon faktiskt inte lika mycket och jag har inte hört någon nysning än så länge. Hoppas att hon bara är förkyld och att det inte är nått värre. Tack för alla svar! :)

Stephanie
0

Blöta nysningar och tvättar nosen tycker jag låter som en förkylning. Det kan ju också få dom att "rossla" lite, utan att vara rossel.

Se till att de inte står i drag, fortsätt ge dom te och nyttig mat, och håll tummarna för att förkylningen ger med sig Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Frasselin
0

Jag tror faktiskt att det är förkylning. Idag har jag nämligen umgåts med dom i princip hela dagen och har inte hört en enda nysning och knappt några andra ljud heller. Känner mig lite lugnare nu! :)