Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1243 ggr
Kleverin
0

Mjölkprodukter..

så, nu har jag läst igenom allt på denna sida som har med mat att göra och har bara ett par små frågor..

för det första, flera verkar tycka att tomat inte är bra för råttor, men ingen vet varför. Hur vet ni då att det inte är bra?? (mina tycker inte om tomat, så de får det ändå inte, jag bara undrar.)

För det andra, vad är det i mjölk råttorna inte tål? Själv är jag laktosintolerant så vissa dagar får de laktosfri filmjölk med krossade linfrön. (enda sättet de äter linfrön på och jag råkar anse att det är bra fibrer) även sojayohgurt och glass står på menyn, (när jag ätit glass och de är ute och springer får de slicka skålen. det tycker de är rolig. då kan man ju stoppa ner tassarna i kladdet och promernara omkring sen innan man tvättar sig) men det är ju helt mjölkfritt så det är det ju inget med.

vore trevligt med svar..

Ninja
0

Det som har diskuterats om tomat: http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=77a4e212-7a42-43dd-b3e1-7aa9e50f2918
Inga källor eller ngt så det är väl upp till en själv hur man väljer att göra. Vill man ge tomat men är osäker så kan man kanske hitta nåt om man googlar lite.

Råttor kan precis som människor bli laktosintoleranta. Är de inte vana vid mjölkprodukter så kan de bli väldigt dåliga i magen när de får det, därför behöver de vänjas långsamt.
Mjölkprodukter är även slembildande, så har man råttor med luftvägsproblem så bör man undvika det.
Var försiktig med linfröna eftersom de innehåller blåsyra.. Det är bättre att låta dom ligga i vatten några timmar innan man ger det eftersom det drar ur blåsyran.
Glass innehåller ju socker, därför är det inte helt nyttigt.. men inte skadligt att ge.

Daydreams
0

Du kan aldrig vänja en laktosintolerant varelse vid mjölkprodukter. Antingen tål man det eller inte och vid inte ska man inte få i sig ngn mjölkprodukt alls då detta dels bryter ner tarmarna, dels kan ge upphov till intolerans mot fler saker.

Mina råttor får youghurt då och då, eller glass och de har mått bra på det.

Rå tomat ger jag aldrig mina råttor, mest pga att jag aldrig har det hemma. Däremot älskar dem tomatbaserad barnmat som tex köttbullar och spaghetti. Samma sak där som med mjölkprodukter, märker man att råttan verkar ha en allergi eller intolerans så sluta med mat som är dokumenterat allergen.

Nemii
0

Hur märker man om en råtta är laktosintolerand? Blir det diarré och konstigheter då eller? Fot i munnnen

Daydreams
0

Det antar jag, Men riktigt säker på varför en råtta har diarre kan ju vara svårt att avgöra utan att gå till veterinären

Ninja
0

Nej självklart går det inte att vänja laktosintoleranta vid laktos. Det var råttor i allmänhet jag menade, jag kanske uttryckte mig klumpigt.. Är dom laktosintoleranta ska man ju självklart undvika det. Man kan bli intolerant när som helst i livet, fastän att man alltid tålat mjölkprodukter tidigare. Den synligaste indikationen att råttan inte tål laktios är diarré, annat som det kan vara svårt att se på djur är magont och gasbildning. (människor kan ju iaf säga att de har ont, råttor kan dölja sånt)

Kleverin
0

jotack, jag vet allt om magont och gasbildning vid laktosintolerans.. (kan inte motstå en riktig glass ibland.. )