bottenmaterial i toalettlådan?
Just nu använder jag nåt specialströ för illrar/råttor att ha i lådan. Men det är dyrt och väldigt lite i varje förpackning.
Tänkte om ni har nåt tips på bättre material?
(Inte toa-lätt eftersom jag använder det i resten av buren)
Aspflis, Aspspån.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
låter bra!
Men var kan man köpa sånt?
Aspflis av scanbur men man måste gå via en zoo butik. Mörby zoo kan ta in via Gibbon men 500:- för 12 kg. Annars kontakta Muzsimba här på iFokus hör om du kan köpa via henne OM du bor i Sthlms län. Det andra har jag köpt via zoo.

Varför använder du inte vanlig kattsand i toalådan?
Jag använder billig kattsand i toalättlådan (OBS inte i hela buren). Behöver inte vara något märkvärdigt för man byter ju i toalådan så ofta.
Kattsand dammar och råttor är känsliga för damm.
Är såna där "kristaller" till kattlådor lika dammigt ? Om nån vet vilket jag pratar om .. ^^ Annars kan ju det kanske vara nåt, jag vet inte ? :)

#5 Så lite kattsand som man har i toalådorna är ingen fara alls.
Vet du vad dom där "kristallerna" heter? Märke alltså
#4 Jag har en form av sand nu men anpassat för råttor. kattsand är oftast parfymerad och jag gissar att råttor mår bäst med neutralt. Men det jag har nu dammar också litegrann och det var delvis därför jag tänkte byta.
#8, oj det var en bra fråga du .. kan kolla nästa gång jag är i den affären där jag sett det =) Är en blå kartong iaf, så är några av kristallerna i blåa.. vet inte om det hjälpte så mkt, som sagt, kan kolla nästa gång ;P

Jag har använt kristaller till mina katter, men jag har en känsla av att råttorna skulle tugga upp eller tom försöka äta kristallerna.
Kristallerna finns i olika märken. T.ex Litter secret och Fresh and easy.
Men det finns faktiskt oparfymerad vanlig kattsand.
först använde jag papperspellets, gick fint men tyckte att jag fick byta ofta.
Gick då över till kristaller (kattsand) som funka fin fint! luktade knappt något i buren, men dyrt.
Har nu vanlig kattsand (lera) vilket jag ångrar, råttorna uppskattar det inte (sprätter ut över burgolvet) och det fastnar i toan/burbottnen plus att jag tycker buren luktar mer än normalt trots grovstädning, fördelen är väl att det är tungt så råttorna inte kan bära runt toan lika lätt :P
≧◔◡◔≦
Spelar inte så stor roll att det är dyrt. Det blir nog ändå billigare i längden än det jag har nu (drygt 4dl för sisådär 40kr!).
Kristallerna verkar jättebra. Ska hålla utkik nästa gång jag är i affärn 

Men varför köper ni inte toalätt???
Varför hålla på med kattsand, kristaller etc? Oavsett underlag så SKa det bytas i buren en gång per vecka och toalätt håller definitivt en vecka. Det dammar inte, finns ingen parfym. Och är inte särskilt dyrt.
kristallerna innehåller en massa dåliga saker, så det hade jag inte rekommenderat då en kristall kan verka mumsig för en råtta.
Men som sagt varför inte göra det enkelt och bra för råttan. Toalätt finns på alla normalsorterade livsmedels affärer.
#13: Fast de pratar ju om vad man ska ha i toalådan… Inte i buren.
Självklart har jag ju Toa-lätt i resten av buren. Skulle aldrig kunna tänka mig något annat. Billigt å bra 
Provade att ha det i toalådan också först men de vart förvirrade och viste inte riktigt var de skulle pinkelivinka någonstans så det blev lite här och var (i sov-huset bl.a annat. mindre trevligt!)
Men är de fler som har erfarenhet av kristaller? Vill ju inte ha en råtta som svävs av toalett-materialet..!
Eller blir förstoppad..
Bara jag som tycker att toa-lätt luktar något så fruktansvärt så snart det blir blött? jag hade det i två veckor till mina råttor, nu lever de med asp-flis i buren i stället. min syster fick astma så snart hon kom över för att toa-lätten luktade så oerhört illa, trots att jag bytte två gånger i veckan (hela buren alltså, de är dåliga på att träffa toan) för att jag tyckte det luktade. nu när jag har asp är det inga problem alls faktiskt.
Får väl göra ett nytt försök med att tillverka en toa till dem, de har ju ett bestämt hörn, men om jag ställer dit något jag kan tömma blir det fel och de väljer ett annat hörn, trots att jag lägger i lite..eh… som de tidigare tillverkat, i den.
Toa-lätt fungerar utmärkt för mig! Det luktar inget alls och jag städar inte alls ofta…
Men städa måste man ju göra ändå även om de inte luktar?
Det blir ju fortfarande smutsigt, bara det att det kanske inte märks 
#16 Du har inte testat remiss pappersströ? (finns att köpa b.la på granngården)
tyker inte alls att det luktar, visseligen har jag inte använt toa-lätt så jag kan inte jämföra direkt…
≧◔◡◔≦
Jag har kattsand i toa lådan med, och pappers pellets som botten material