Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 415 ggr
Lilith
0

Vuxenintroduktion (jättelångt)

Nu har vi bestämt oss för att försöka få ihop Lithium med resten av flocken.

"Snabb" bakgrund:

Lithium bott hela sitt liv med sin kompis Morfin, och sedan skaffade vi tre bebisar till dem när de var ca 1, 5 år gamla.
Lithium reagerade väldigt negativt på de små (burra sig, sidsteppa, rycka päls, springa efter en bebis och råka ge sig på sin burkompis) så vi hämtade hem tre omplaceringar som fick bo med de små.
Morfin avled och Lithium blev ensam.

Introduktionen mellan småttingarna och de nya gick helt okej, men det var särskilt de små och Juno som bråkade ganska länge.
Efter en tid blev det bara Ritalin som fortsatte bråka, medan de andra lugnat ner sig.

Vi provade låta Lithium träffa de andra, vilket fungerade bra förutom att Alice reagerade negativt på henne (blev fluffig, sidsteppade).

Sedan fick vi hem en ny bebis så introduktionen mellan Lithium och flocken fick vänta två veckor till.
Introduktionen mellan bebisen och de andra förflöt rätt bra den också. Ritalin var lite sur mot ungen, men de verkar ha gjort upp sitt. Alice blev sjuk och fick somna in för några dagar sedan.
De senaste dagarna har flocken varit väldigt stabil och det har inte varit några bråk eller pip, så vi har återupptagit det här försöket med Lithium.

Och det har inte varit några tecken på dominans överhuvudtaget under introduktionen. Nu har ju Lithium bott länge ensam och hon är rätt gammal, men om det är så att de kommer väl överens så ser jag hellre att hon slipper bo ensam. De har varit uppe på samma ytor, så jag kan tänka mig att de är väldigt vana med varandras dofter.

De har luktat och putsat på henne, och hon har bara varit stilla. Hon har luktat lite på bebisen, men annars ingenting. Det har inte varit några vändningar och Lithium lutar huvudet mot dem. De har legat i en hög hos min pojkvän.

Jag har aldrig varit med om att det varit såhär förr (det har alltid varit minst något pip) och jag vet inte hur fort jag kan tänkas gå fram.
Borde jag förvänta mig pip?
Om hon blundar och lägger sig hos dem, det borde väl vara ett bra tecken?
Jag funderar ju på att göra rent buren efter helgen (vi kommer ha besök i helgen) och sedan sätta ihop dem, men är samtidigt rädd för att stressa Lithium eller att de andra ska reagera fel helt plötsligt.

Jag vill mest bara höra någon kunnig persons tankar, det här är nämligen min första vuxenintroduktion, och jag har inte gjort så överdrivet många introduktioner förr heller…