Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2461 ggr
Zizza
0

Vart hittar man...

**.. Rött té? (För råttor)

**Kollat på både Coop och Ica, och de har bara "Lipton" pyramid som är rött, dock inne håller det 54,8% svart té :(

Sen så hitta jag Kabbs röda te, men det stod endast på innehållsförteckningen att de är 100% ekologisk.. så vågar inte testa :S

Ska och kolla på Hälsokost på onsdag..

Vad heter märket jag ska leta efter?

Mvh. Sanne & Djuren

[lucke]
0

Friggs har rött, finns bla med blåbärssmak. Det innehåller endast roibos, och är koffeinfritt. Köpte mitt på Ica hemma.

[Ratass]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här? Den finns på ica eller coop

zickan
0

Jag har köpt massa från tradera asbilligt :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zizza
0

#2  Den innehåller massa svart té

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#2 inte koffein fritt heller har jag för mig, pratade med Ica personal om den idag :)

Mvh. Sanne & Djuren

zickan
0

Har även lite dyrare men as gott te http://www.kraenku.se/te/rott/

Den raude är det godaste teet som finns på planeten. Jag köper en stor påse varje gång jag är på ön och hälsar på föräldrarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zizza
0

#6  Okej :) vill helst kunna gå och köpa det i en affär, så länge jag vet vilket/vilka märken jag ska fråga efter, så löser det sig nog :) Ska som sagt till hälsokost på onsdag, hoppas på att hitta något där :)

Mvh. Sanne & Djuren

Allamej
0

Friggs har massor på vanliga butiker. Bra att du lade in en bild på vad man inte ska ge.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zizza
0

#8  Okej, dock fanns det inte på ICA och Coop, ska kolla inne i stan :) Tack

Antar att du menar Ratass bild, tur att jag är påläst lite om vad man ska och inte ska ge, redan :) Har bara svårt att finna något

Mvh. Sanne & Djuren

Allamej
0

Jo jag menar Ratass bild. Jag är trött och ska sova nu.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Itchy
0

men kobbs har ju rött löste i påse

heter röd skymmning & är kravmärkt

.

You can't spell Bitchy without Itchy

Zizza
0

#11 Jo jag vet de är de jag nämnde med "Kobbs" högst upp. Men de står ju ingen innehållsförteckning? 100% ekologisk står det endast.. :) hittade de nämligen på Coop

Mvh. Sanne & Djuren

Itchy
0

det är 100% rött te, jag har själv använt det till mina råttor :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Zizza
0

#13  Okej :) läste lite om det på internet nyss, koffein fritt står det så antar att det är endast rött te, men hur kan man vara säker? Shit är så nojig när de handlar om mina små älsklingar

Mvh. Sanne & Djuren

mikeiko
0

Du har inte tillgång till en ordentlig tebutik? Typ Kahls och Tehuset är ju rätt stora kedjor där man kan köpa lösviktste (bara det som gäller för oss tesnobbar xD ), tror det finns onlinebutiker också, skulle ju vara konstigt annars :)

mikeiko
0

Err, men du efterfrågade ett namn också såg jag, det måste vara rooibos som du tänker på!

Zizza
0

#16  Jo fast alla rooibos te innehåller inte bra ämnen för råttor.. exempel har du högre upp i tråden på en bild en skickade in här. 

Nä tror faktiskt inte jag har tillgång till det, men som sagt ska testa hälsokost.. dock är väl Kobbs Skymning ett bra te? eller är jag ute och cyklar? Fick tips av en här i tråden också… samt såg den tidigare idag på affären men blev lite osäker eftersom det inte står någon "Innehållsförteckning", förutom 100% ekologisk. Läste lite på internet att de ska vara koffein fri dock.

Mvh. Sanne & Djuren

mikeiko
0

Ah du menar så. Men i bra teaffärer ska det vara teinfritt, men alltid bra att fråga förstås så man är helt hundra på vad man får :)

Men kolla här, vetja :)

Zizza
0

#18  Tack för tipset, men som sagt så vill jag helst inte behöva beställa, de är min sista utväg :) hade varit skönt att bara hitta en affär i närheten.. men Känner du till Kobbs skymning?

Mvh. Sanne & Djuren

mikeiko
0

#19 Inte alls tyvärr…Men var bor du? Så kan man googla lite på teaffärer inärheten tänkte jag :)

mikeiko
0

Just det, kom på att Hemköp brukar ha mycket lösviktste, och då även rooibos. Skulle inte lita på att det är teinfritt dock om det inte finns infolappar på burkarna…

Zizza
0

#20  Norrbotten, 3,5mil utanför Luleå :) här uppe finns typ inte ett skit ;P

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Nu blev de galet.. Ska stå "Norrbotten, luleå.. ca 3,5mil utanför" HAHA, så kul att läsa de man skriver när man är trött (A)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Annars lät de som att norrbotten är en stad ^^' haha.. jag skriver så galet just nu.. kanske endast var jag som tänkte på det dock?

Mvh. Sanne & Djuren

mikeiko
0

Hm, ja i Luleå finns dessa iaf :)

Zizza
0

#25 … de var som tusan! Storgatan också.. efter den vägen jobbar jag. Jag måste varit blind.. skämmigt! Måste kolla där på onsdag :D

Mvh. Sanne & Djuren

mikeiko
0

#26 Lycka till! :D

Zizza
0

#27  TACK =) bästa tips hittils!

Mvh. Sanne & Djuren

[lucke]
1

Så här ser iaf mitt Friggs roibos ut.

Zizza
0

#29 Men.. innehåller inte de koffein? :) De sa de på Ica iaf, om jag minns rätt :S för jag frågade om de var koffein fritt, då sa dem att de inte hade några sånna, när de höll fram exakt de där paketet

Mvh. Sanne & Djuren

[lucke]
0

#30 Det står på paketet att det är koffeinfritt! Innehåller bara roibos och smakarom. Tror att Friggs har naturellt roibos också, men jag tänkte att blåbär kunde vara lite godare för rådisarnaGlad

Ninja
0

Vill bara påpeka att det är skillnad på rött te och på rooibos. Rooibos är egentligen inte te ö h t, men kallas ibland för rött te, antagligen för att det är rött till färgen.
Rött te är däremot allt te som mer eller mindre har färgen röd - dvs det kan vara vilken blandning som helst bara det innehåller något som gör det rött, exempelvis hibiscus är rätt vanligt.

Jag bor på en liten ort men det finns en hel del rooibos i våra lokala affärer. Bland annat Twinings har ren rooibos.

Det är lite luddigt i och med att vi säger te om alla dessa brygder, fast att det inte är te alla gånger. För att det ska vara riktigt te ska det komma från tebusken, vilket svart, grönt och vitt te gör. Notera att jag inte nämnde rött te där - detta för att rött te inte är ett te i sig, utan en blandning av olika teer, örter osv som färgar teet rött.
Örtte är en brygd på örter, inte tebuske. Men kolla givetvis alltid innehållsförteckningen, det finns som sagt alltid blandningar.

Teet i #2 har jag inte hemma så jag kan inte kolla innehållsförteckningen, men enligt Liptons hemsida är det ett örtte (dvs det innehåller bara örter - inga blad från någon tebuske). Det är kryddat med kardemumma, kanel och ingefära, jag kan på rak arm inte komma på negativa effekter med de kryddorna men det krävs ju bara en snabb googling för att kolla upp. 
Det är koffeinfritt, vilket ju inte är så konstigt eftersom det enligt hemsidan inte innehåller te.

#29 …blåbär?

Jespersen
0

Jag har den här och den här :) Har hittat båda på Konsum. Dom innehåller bara rooibos och smakarom.

Zizza
0

#32  Okej, och om du ska ta allt kortfattat, hur lyder det då? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Ninja
0

#34 Släpp tanken på rött te - kolla efter rooibos Tungan ute

DieselB
0

twinings har ett som heter infusions: pure rooibos. Innehåller bara rooibos och är coffienfritt

Allamej
0

Men ninja, blåbärste är gott :D

[Ratass]
0

Mjaha.. Men jag har alltid använt det där teet, ingen som har sagt nå om det här heller då ja frågat för tusen år sen typ :P Men då får ja väl ta det till mig shälv då ^^'

[MellMell]
0

Lidl har massa olika rooibos-teer :) Iallafall lidl här hemma :P

Ninja
0

#37 Jag var så insnöad på rooibos så jag blev så förvånad när det poppade upp blåbärste.. i synnerhet när det i texten står att det är rooibos, fast på paketet står det blåbär med stora bokstäver. Tungan ute

#38 som jag skrev i #32 så tror jag det inte är några problem med ditt te. Kolla innehållsförteckningen så det inte står att det innehåller te, bara. Så kan du även googla på kryddorna teet innehåller, dvs ingefära, kanel och kardemumma, för att ta reda på om de har någon oönskvärd effekt. Glad

Zizza
0

Okej nu har jag hittat typ 12345678 Rooibos sorter på en affär :) frågan är vad ska man ha för smak?? :) Många förslag  tack, så har jag något att välja mellan om något inte skulle finnas.

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Samt jag kollade i innehållförteckningen å African Rooibos de som är på bild. Då står det att de är ett Svart té … Därför inte jag tog det :)

Mvh. Sanne & Djuren

Ninja
0

#43 Hm, vad dumt att de inte sriver ut det i prudoktinformationen på hemsidan. Obestämd Oh well, det skulle ju vara koffeinfritt i alla fall.

Zizza
0

#43  Jo de vet jag, men vilka smaker?

Mvh. Sanne & Djuren

Ninja
0

Alltså jag syftade på African rooibos, det är koffeinfritt så det borde vara lugnt även om det innehåller te. Tungan ute Det enda anledningen jag känner till att man undviker svart och grönt te, är för koffeinet.

Vilken smak på övrigt te spelar ingen större roll. Jag köper det jag är sugen på för stunden, sen får råttorna smaka. :) Just nu är det ren rooibos som gäller (Twinings Pure Rooibos).

Ninja
0

Annars kan jag rekommendera ett rött te, förutom rooibos, nämligen nyponte. Det innehåller nypon och hibiscus, jättenyttigt. :) Friggs har det, säkert fler märken med.

Elinisa
0

"Theshoppen" på Storgatan i Luleå ligger inne i Smedjan. (Fast du kanske redan hittat den..?) På Willys i Luleå finns ekologiskt rooiboste "Kalahari Chai", av märket Khoisan Tea. Endast rooibos& lite kryddor. Märket Yogi Tea(finns på kvantum) har också ett "African Chai" som även det är milt& gott. Kanske någon redan skrivit det, men ren rooibos innehåller inget teobromin (tebuskens& kakaofruktens "motsvarighet " till koffein) Där man köper teet i lösvikt, som tex på Coop, Kvantum, eller tebutik kan du lätt se om det är tillsatt någon annan tesort i blandningen, för rött te ser ut som små röda barr, -helt olika svarta& gröna teblad. Efterssom många teer är smaksatta på ett el annat sätt kan det hursomhelst vara bra kolla upp innehållet. Jag undviker alla sorter smaksatta med bitar av citrusskal, -dels för det är giftigt i större mängd, dels för att citrusskal ofta innehåller rester av bekämpningsmedel, om frukten inte odlats ekologiskt. (& ge inte te smaksatt med rosenblad till dräktiga honor efterssom det kan leda till missfall) Ursäkta den hoppackade texten! Är ju skitsvårt skriva inlägg från denhär mobilen:-p

Elinisa
0

Nu kanske jag fattade fel i ett inlägg ovan..& isf får ni ursäkta…… Men allt svart te och grönt innehåller teobromin (nära släktingen till koffein) Säger de ngt annat på matvarubutiken så har de ingen koll på det (eller så har de svarat på frågan om teet inneh koffein….vilket det inte gör, -utan teobromin som har mycket liknande egenskaper som koffein) Står det inte skrivet på hemsidan att en teblandning innehållande svart te innehåller teobromin "tein" är det av ngn annan anledning(troligen att det ska låta nyttigare& sälja mer) Rooibos är inte ett dugg släkt med den växt vilkas blad blir till det som vi kallar svart te& grönt te.

Zizza
0

Okej tack för alla tips! Ska hitta något gott imorgon! :)

Mvh. Sanne & Djuren

Elinisa
0

…skulle ta bort #47, som dubbelpostade sejsjälv& blev#50.. Radera gick ju fint, men då blev mitt namn& avataren kvar..-som ett inlägg utan text bara. Hur tar man bort det? Kanske man inte kan? Isf får gärna ngn vänlig själ m de befogenheterna ta bort detta inlägg.

PewPea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köper alltid detta :)

[lucke]
0

#32 Friggs-teet är alltså koffeinfritt roibos med blåbärssmakTungan ute Gillas av mina rådisarGlad

mikeiko
0

Teinfritt är viktigt, jag tycker iaf att du ska åka till riktig tebutik och köpa på lösvikt och prata med personalen där. De vet ju vad de pratar om menar jag, plus att du kan passa på att köpa massa annat gott te till dig själv också…typ rabarber grädd eller söders höjder <3 ^-^

Zizza
1

#53  :) jo ska in på The shoppen imorgon, de har massvis med rooibos té :) Ska se till att inget farligt innehåll finns också, råttorna är som mina småbarn, jag älskar dem enormt och är där med otroligt mån om dem.

Mvh. Sanne & Djuren

[Nooway]
0

Är alla Kränku's röda teer koffeinfria osv? Har en massa påsar liggandes i skafferiet, så går det när man har släkt på Gotland haha :P
Vore ju toppen om råttisarna kan dricka upp det!

Ninja
0

#48 Teobromin är en släkting till koffein ja, och det finns huvudsakligen i kakaobönor. Tein är däremot synonymt med koffein - det är samma kemiska förening. :)

Elinisa
0

#56 Nämen oj! Läste denna beskrivning -jag vet inte var, -för ngra år sen& har sen dess trott att det var så -att koffein inte förekommer i te, medan den snarlika släktingen teobromin som var samma sak som tein gör det. Lite pinsamt av mej att fortsätta sprida felaktig info. Ursäkta! -& Tack för rättelsen!

Ninja
0

#57 lätt hänt att det blir så! :)

Zizza
0

Idag köpte jag Rooibos Tranbär åt råttorna, innehåller inte Tein lr Koffein, inte heller svart- eller grönt te :)

Var hur billigt som helst… 19kr =)

Mvh. Sanne & Djuren

Ninja
0

Tranbär är bra för urinvägarna och allt. :)

Zizza
0

#60 Jo jag vet :) funderar på att köpa blåbär också, alltså som smak :)

Mvh. Sanne & Djuren

Mezzzanina
0

#55 Kränku har roibos te som är blandat med svart te i vissa av sina blandningar.Men inte i alla.

[Nooway]
0

#62 Ahaa okej, får kika lite närmre på innehålsförteckning osv då.