Hur är det fatt?
Lillskiten gör något jag aldrig sett förut: Han sitter helt lugnt i handen och plöstligt flyger han åt något håll. Några dagar sedan in i en fönsterruta, någon dag sedan in i en stol. Är det panik han har? När jag tar upp honom visar han inga tecken på panik eller stress. Samma sak när jag står och håller honom nära buren, då flyger han rakt in i den igen. Kanske måste ha honom uppe ännu oftare så han känner sig trygg med mig och sitt nya hem?
Hur gammal är han? Han kanske är inne i någon spökålder där något han är van vid plötsligt är skitläskigt. Försök bygga upp ett bra förtroende mellan er, så han det är dig han flyr till om han är rädd. Genom olika aktiveringsövningar stärker du inte bara banden mellan honom och dig, även hans självförtroende höjs och han blir mer trygg i sig själv.

Låter som att han spökar, ibland kan småungar bara hoppa som idioter!
Hur gammal är han undrar jag oxå.
Qui dormit, non peccat
Han är bara 6 veckor och kom till mig för en vecka sedan. Han har sovit mycket i mina kläder och sånt, men verkar inte vara överförtjust i när jag tar upp honom… Men han kommer iofs väldigt gärna själv för att krypa in i ärmen och undersöka, det är när han just sitter i min hand han blir så konstig…
Kanske väldigt ljud- eller rörelsekänslig? Alternativt ser dåligt?
Inga såna tecken när jag hälsade på, han kanske bara inte kommit in i sitt nya hem riktigt…

Skulle säga typiskt småråttor om han är 6 veckor, har haft ungar som varit som popcorn. Ena stunden stilla, nästa två meter upp i luften på flygfärd.
Sen får man ju se om råttan är rädd och stissig eller om den bara är lekskutt.
Qui dormit, non peccat