sjuk? psykiskt?
Hej, en av mina hanar (2år) har börjat uppträda konstigt. Dels tycks han se spöken, piper och gör jämfotahopp upp i luften. Dels tvättar han sig kring nosen/munnen hela tiden och knastrar(mys ljudet). Han har även röd vätska kring ENA ögat sedan tre dagar tillbaka (förkylningstecken tänkte jag tills nyss). Pälsen är uppburrad.
Igår hörde jag honom pipa några pip för sig själv där han satt inne i buren och han var också uppburrad. Men efter ett tag var han sitt vanliga jag igen och sprang glatt runt i rummet.
Men nu ikväll när jag släppte ut grabbarna var han så konstig som jag skrev ovan. Nyss kom han dock upp i mitt knä och var helt normal för några minuter.
Så nu skriver jag ett sånthär typiskt mitt i natten – panik inlägg. Finns det någon på detta forum som känner igen dessa symptom?
är det kanske det folk har kallat för 'spökålder' ? jag har inte upplevt det med mina direkt men det verkar vara för många andra.
hur gamla är dom?
Hmm, låter lite konstigt, antingen ser han spöken eller så är de något annat som inte stämmer :S
Men de runt ögonen, finns de inte e sjukdom som heter mykoplasma (stavning)
Fast de brukar kanske va runt nosen de. Annars ögoninflammation.
Men beteendet känner jag inte igen förutom att de piper för sig själva.
Knastra med tänder brukar de väl göra när de mår gött vad jag vet?
Har du sökt på något annat på nätet?
// Stephanie och hårbollarna 

#1 2 år har inte råttorna någon spökålder vid vad jag vet :)
#2 Mycoplasma kan sätta sig runt ögonen, andningsvägar, öron mm. Finns massor med mycoplasmor.
Knastra kan de även göra när de har ont, är aggresiva eller stressade.
Skulle snarare misstänka lungproblem eller smärta om han burrar upp sig och det låter som han piper. Har du kollat för öroninflammation?
Qui dormit, non peccat
Hmm ja de kan nog stämma, svårt att läsa av råttor ibland >.>
// Stephanie och hårbollarna 
Tack för respons :)
Jag har inte tagit mig tid att svara än pga tentaplugg, men har vakat över honom som en hök och tror mig ha löst en bit utav gåtan.
Stackarn har slagit av toppen på en av överkäkens tänder, därav troligen hans frenetiska pillande med händerna runt munnen, knastrandet (som när jag tänker efter inte låter som det brukar, de kan ju knastra av obehag som hus-musen sa, men jag tror han mest är irriterad av känslan i munnen) samt att han inte vill äta den hårdaste maten (nötter, flingor, okokta makaroner). Han är även irriterad på underläppen mitt emot den oskadade tanden :(. Hoppas tanden växer ut snart.
I alla fall, jag tror jag har rätt bra koll på mykoplasma och sånt. Pipen han gjorde när han slogs mot spöket kom inte från lungorna, det var riktiga pip. Hittar inga direkta tecken på öroninflammation, men har inte heller någon erfarenhet utav det så vill inte utesluta.
Faktum är att han mår rätt skapligt nu, är inte så uppburrad och det kommer mindre sekret från ögat. Han har inte pipit och hoppat runt förvirrat sedan anfallet i förrgår. Han är pigg och glad (kanske för att jag skämt bort honom ;) ).
Jag fortsätter vaka…, tycker betéendet är jätteskumt.