Lite hjälp med hemmabyggd bur?
Jag kom fram till att eftersom djuraffärerna antingen har för dyra, eller för fula, eller för små burar, så bygger jag ihop en själv.
Buren kommer att vara 100*50*100 (bredd*djup*höjd i cm), gjort i trå köpt på coop, ha ett flertal dörrar och massor av hyllplan och krypin.
Jag tänkte kolla om någon har lite tips att ge, då jag kört fast på lite olika saker.
1. Ska man lacka/behandla trået med ngt, och isf vad? Jag vill ju inte att det ska gnagas sönder, men råttorna får självfallet inte bli förgiftade.
2. Vad använder man som galler? Jag har hittat hönsnät, men dels känns det som lite väl stora hål (19 mm och jag har katter), och dels känns det vasst, men det verkar inte vara lätt att hitta ngt bättre.
3. Hur gör man dörrar på ett bra sätt?
4. Hur gör jag för att botten inte ska bli förstörd av kiss, och finns det ngt vettigt sätt att fixa så rengöringen blir enkel? Jag funderade på att stoppa in en plastlåda längst ner, som gick att dra ur (och hade ngn hake för att sitta fast), men isf måste jag dels hitta en plastlåda och dels räkna ut hur det ska byggas.
Well, det är mina frågor för närvarande, jag blir väldigt tacksam för hjälp. :p

grundmåla och måla sedan med vattenbaserad lack.
jag vet inte vad det gäller hönsnät, mer än att det är nog vasst för dem om de ska klättra på det..
Att ha plastlådor kan vara bra. Annars går att sätta vaxduk.
själv har jag gjort lådor av plexiglad till skåpet jag gjorde om. Längst ut är en avtagbar plexiglasbit. så det är bara till att ta av den och ösa ner papperspelletsen i sop påsen=)

Duu, plexiglaset var inte en dum idé. Um, var köper man sådant och hur har du satt ihop det?
Nätet är löst, jag hittade skitbra rutnät eller vad det heter på ÖB, som hon i kassan dessutom tog 175:- för ist för 320:-, vilket det skulle ha kostat. 
Jag vill alltså ha buren i träfärg, men tänkte att man kanske borde behandla den; vattenbaserat är alltså helt ofarligt för små gnagiga munnar?

#2 jag köpte det på bauhaus, dock inte vidare billigt=/ Fast plastlådor är inte mycket billigare så..:P
Vi sågade det själv här hemma och smälte ihop det vid sidorna.
Dock var det väldigt svårt att såga och det sprack gärna..
Själv vet jag ingenting om nät då jag föredrog att skaffa riktigt galler. Hittade sådana som de har som hyllor, som passade perfekt till dörrarna.
Den lacken som finns på blyertspennor är vattenbaserad lack. Eftersom många gärna biter på pennorna och att de slits väldigt mycket så kom de fram till att det var den bästa färgen och dessutom inte giftig (såg det på ett tv program för ett tag sedan). Men har även läst över internet att vattenbaserad lack är bäst till burmålning.
På bilden är skåpsdörrarna och gallret, dock inte i satt :)

Tusen tack, även om jag gav upp min plexiglas-idé; det lät ju inte precis enkelt. 
Ifs, kanske om man limmar ihop ist, med sånt där man har till akvarium; det är ju beviserligen tätt.
Nu ska här letas.
Så, ett problem kvar då; någon som har tips på hur man gör bra dörrar och öppningar till buren, och hur många är det bra att ha? En uppe, en fram, en på sidan, fler?

kan du inte köpa ett skåp på tex loppis, brukar vara billigare än vad det skulle kosta med material, trä, spik mm. då kan du bara göra hål i dörrarna på skåpet och sätta nät där:)
#5, håller med.. framförallt lär det va betydligt enklare :P Jag köpte för ett tag sen en lagerhylla på Ikes för 250 kr lr nåt sånt med måtten 77*174*51, som jag håller på att bara sätta trä på sidor o där bak, o göra nät-dörrar fram.. :)

#5 & #6, jag funderade på det, och det lät som en ok idé, problemet är bara att jag vill ha det riktigt snyggt, och exakt som jag vill ha det, dessutom tycker jag bara det är lite kul med utmaning. 
Jag vill framförallt även kunna göra flera exakt likadana.
Jag funderar även så smått på att göra måttbeställda burar hyfsat billigt åt folk, beroende på hur det här går, då jag älskar att bygga saker, så det här är lixom prov på flera stadier.