Råtta i nöd!
Alltså, någon vecka eller ett par veckor sen så började en av mina råttor bli jätte smal, hon blev lite mer "alert" och om jag t.e.x. hade haft henne lös i mitt rum och jag efter ha varit på ett toa besök kommer tillbaks så får hon panik och springer runt. Hon bryr sig inte om när man plockar upp henne eller hur du gör det , det är som om hon inte orkar göra nått.
Nu när jag plockade upp henne och hade henne vid mig så märkte jag att munnen var lite röd och så rörde hon inte sig och var helt avslappnad, hon andades och så vidare.. Jag försökte ge henne lite vatten men hon vägrar dricka.. Jag la tillbaks henne i burnen nu men hon ligger bara där… Den andra råttan verkar inte bry sig :/, tror hon äter just nu faktiskt…..
Kommer hon dö? Och i sånna fall varför? Finns det något jag kan göra o.s.v.?
Jag menade buren… Inte burnen :p Och den som äter är den friska feta råttan som inte alls är så blyg..

hur gammal är råttan ??
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag förstår faktiskt inte så mycket av det första stycken.. har hon blivit akut sjuk nu? Eller hände det för två veckor sedan, eller en vecka sedan? Har det hänt fler gånger? Hur menar du att hon inte bryr sig när du plockar upp henne, när hon springer runt i vild panik? 
Hur gammal är hon? Är du säker på att det är blod och kommer ur munnen, så det inte är snor runt nosen? Kan du öppna munnen på henne och se varifrån blodet i så fall kommer?
Om jag nu förstått ditt inlägg rätt så var hon pigg när du gick, och när du kom tillbaka en stund senare hade hon panik, nu rör hon sig inte över huvud taget.. stämmer det?
Kan hon ha skadat sig i ett högt fall? Kan inte på rak arm komma på någon sjukdom som gör att de blöder i munnen/halsen, eller varifrån det nu kommer på henne. Är det lungorna som blöder kommer blodet ur nosen .
I vilket fall låter hon riktigt illa däran och du bör ringa veterinär direkt i morgon bitti.
Råttans sekret blir rött i kontakt med luft. Det blod du ser kan vara snor. Men vad det än är så låter det som hon är sjuk och behöver veterinärvård. Dy behöver nog ta in henne för ett besök rätt snarast.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hur har det gått?