Vad är en duglig AVELSHONA?
Så här resonerar jag kring vad som är en duglig en avelshona (ungefär den här viktighetsordningen har jag):
1. STAM: Ja, det kommer faktiskt först. Kommer hon ifrån en kull med bara skit och med mycket skit bakåt så går jag inte ens vidare till nästa steg. Men är hon riktigt, riktigt bra kan jag ändå ta mig en funderare utifrån förutsättningarna och avelspartner.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Hur många introduktioner har hon genomgått? Vuxna? Bebisar? Hur har det gått? Hur interagerar hon med de andra honorna i flocken
3. HÄLSA: Nysit eller haft klegg i ögonen någon gång? Hur han hon fungerat när andra råttor i flocken varit sjuka, har hon klarat sig?
4. KONTAKTBARHET: Söker hon ögonkontakt? Går hon gärna fram till dig utanför buren? Kommer när du ropar? Blir hon glad av att se dig?
5. HANTERBARHET: Ryggar hon när du ska lyfta henne? Spänner hon kroppen? Piper hon nån gång vid lyft? Eller står hon kvar och låter dig ta upp henne? Är hon mjuk i kroppen? Häng?
6. SEXUALITET: Hur är hon när hon löper? Piper hon? Stryker hon sig ibland mot saker? Låter hon sig ridas av andra honor vid löp (jag ser det som en fördel om de gör det).
7. TRYGGHET/RÄDDHET: Hur fungerar hon vid höga/hastiga ljud? Hur trygg är hon utanför buren? Hur fungerar hon med främlingar/barn/högljudda personer? Nya miljöer?
8. UTSEENDEATTRIBUT: Har hon ett symmetriskt utseende utan konstigheter? Har hon bra storlek?
9. ANDRA PLUS: Här kan allt annat komma in, som kelig, tuggar väldigt lite, lätt att träna, lekfull etc.
Jag tror det viktigaste är att få till en diskussion och bolla lite fram och tillbaka. På det sättet kan man hitta hennes plus och minus och ge råd om en passande hane.
Älskar mina stora små vänner..

Stella Polaris, 89månader gammal E: Okänd U: Deadly Bite
1. STAM: Hon kommer från en tjuvparningskull där pappan är okänd. Fanns många möjliga pappor som inte är passande avelshanar alls, vilket är ett stort no no. Hennes mamma härstammar från underbara råttor med fantastisk trygghet, hanterighet och häng. Dock har det funnits ett par lite tuffa råttor bakom och tumörstatistiken och livsåldern är väldigt dålig. En bror med missänkt dominans och en syster som är skittuff i intron och ganska avig av sig överlag men annars tycks syskonen fungera bra, några är till och med riktigt riktigt bra. Mamma Deadly Bite var pipig och rädd som ung, försvarade kullen med att nafsas hårt och har haft problem med lyft men blev med tiden en riktigt trevlig och speciell hona.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Funkade bra när hon introducerades som bebis, okej mot bebisar, håller sig mest undan. Har dock blivit störtpolare med senaste tillskottet.
3. HÄLSA: Alltid haft god hälsa.
4. KONTAKTBARHET: Väldigt kontaktbar och go med sin ägare men går undan för främlingar.
5. HANTERBARHET: Spänner magmusklerna lite vid lyft trots att hon ändå hänger fint. Men har inget emot att plockas upp.
6. SEXUALITET: Pipig vid löp, låter sig inte ridas men rider gärna andra löpande honor.
7. TRYGGHET/RÄDDHET: Trygg, tar sig runt i hela lägenheten utan problem.
8. UTSEENDEATTRIBUT: Ganska normal storlek, slank, aningen snipigt huvud. Stora öron och ögon, muskulös, ger intrycket av en hälsosam typ.
9. ANDRA PLUS: Otroligt kelig hona. Fin kontakt med sin ägare. Kan fortfarande brottas och leka med en yngre burkamrat, vilket jag ser som ett jätteplus.
Det här är, trots att beskrivningen kanske låter lite negativt, en väldigt trevlig hona när man känner henne. Men det faktum att hon har okänd pappa, lite speciell mor, en bror med dominansproblem och har ganska många minus gör att hon inte duger som avelshona.

**Nezumi, 6 mån
E: Justice
U: Cindy
**1. STAM: Väldigt flockvänliga råttor på båda sidorna. Mycket tumörer och låg ålder men ovanligt gott immunförsvar annars på pappas sida. Supertemperament och superflockegenskaper på pappas sida. På mammas sida låg tumörstatistik och i allmänhet gott immunförsvar, lite sämre på mormors sida. Några tidiga dödsfall bland mammas syskon, misstanke om infektion då även de vuxna råttorna i hushållet fick allvarliga infektioner under perioden. Nezumi är född i en kull på 14, bra underlag för utvärdering. En bror som dog vid 5 månaders ålder av okänd anledning, troligtvis hjärtfel eller brustet blodkärl. Syskon som nysit tidigt och några syskon som var jolliga och pep som unga men av köparna att döma tycks det i princip ha växt bort. Syskonen verkar funka skitbra i flock, flera har gjort introduktioner med vuxna vid 4 månadersåldern utan problem, både honor och hanar. Dock en hona som varit tuff vid två tillfällen men annars funkat. Några systrar är rätt sexuella. Ungarna i kullen har bra storlek, en del är skitstora (utan att vara runda). Bra mjukhet bland syskonen.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Fantastiskt snäll hona! Klarade introt som bebis galant, trots att en av honorna var väldigt tuff mot henne, hon låg kvar på rygg. Har inte testats med nya bebisar men med systrar när hon var i 3-månadersåldern och det var inga som helst problem.
3. HÄLSA: God Hälsa, men har syskon som nysit till och från.
4. KONTAKTBARHET: Den mest kontaktsökande råtta jag haft. På luckan direkt, är all over en, älskar att leka och lattja.
5. HANTERBARHET: Mjuk att hantera, spretar lite med tassarna om man "hänger" henne men hänger kvar i princip hur länge som helst. Hon flyter hellre omkring vertikalt i händerna.
6. SEXUALITET: Tydlig vid löp, spänner upp sig, fladdrar, men låter sig ridas av burkamrater och har inget problem med hantering av människor vid löp.
7. TRYGGHET/RÄDDHET: Trygg med sina människor och sina miljöer, hon är överallt. Men lite osäker i nya miljöer och med nya människor.
8. UTSEENDEATTRIBUT: Normal storlek, jättefin typ enligt mig, normalstora ögon och välformade öron. Muskulös och frisk typ.
9. ANDRA PLUS: Oerhört lekfull och kontaktbar, helt enkelt. Vissa saker går inte att förklara men det här är en fantastiskt sällskaplig råtta. Kelig i boet. Hon älskar människor!
Jag har funderat fram och tillbaka ang. den här honan eftersom det finns rätt mkt negativt på hälsobiten i kullen, samt att några syskon varit jolliga. Hon har inte introducerats med bebisar ännu, vilket är ett minus, men förhoppningsvis hinner jag testa henne innan parning. Att en bror dog drog ju ner hennes avelsstatus ännu lite till.
Men eftersom hon är så bra, flockegeskaperna är bra bakåt och med tanke på att jag känner djuren bakom rätt bra och har koll på plus och minus så tror jag ändå att jag vill para henne och ev. sälja ungarna enbart till sällskapshem för utvärdering. Det är många bitar som det är ovanligt låg statistik på bakom henne, som tuffhet och barbering och liknande dumheter som är väldigt vida spritt. I det hänseendet är hon och stammen väldigt stabil och bra, vilket inte är allt för vanligt.
Kommer att titta på immunförsvar och trygghet på ev. avelspartner och självklart på flockegenskaper som är min främsta avelsinriktning, han får gärna ha gjort något vuxenintro. Och ha bra sällskapstemperament såklart. Eftersom det är en ganska pigg hona tror jag på en mer laid back hane. Vill fortsätta behålla mjukheten i linjen så han får gärna vara mjuk också men kan tumma på det.
Skulle jag inte hitta en hane som går in på dessa kriterier så parar jag henne inte, då väntar jag hellre och hoppas på att kunna låna in någon av bröderna.

Fyll på med era honor, vet jag!
Det är sånt här man behöver träna på, att diskutera och resonera fram och tillbaka.
Jätte kul tråd :). På resande fot men lär nog skriva snart
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Squeeze Toy
1år 5 mån
U. Okänd
E. Okänd
1. STAM: tyvärr har jag inte lyckats luska fram mer än att hennes föräldrar är från *ni vet vem*
2. SNÄLLHET/TUFFHET: hon har genomgått massor av introduktioner, både med bebisar och andra vuxna råttor, och det har aldrig varit några problem från hennes sida, hon har varit den som välkommnat de nya in i flocken och agerat extramamma åt bebisarna
3. HÄLSA: hon rossade som bebis efter en förkylning hon drog på sej då de jag bodde med var duktiga på att lämna balkongdörren öppen under vintern *morr*
4. KONTAKTBARHET: hon söker alltid kontakt, det spelar ingen roll om du tkr om råttor eller inte, hon ska mysa med dej
5. HANTERBARHET: ryggar aldrig undan hnär hon ska lyftas upp, och precis alla kan hantera henne, jag har haft grannbarn ute på gården som kunnat lyfta upp henne utan problem.
6. SEXUALITET: hon kan vara lite pipig när hon löper, men hon låter andra honor rida henne
7. TRYGGHET/RÄDDHET: har inga problem med vare sej höga ljud eller främmande personer eller andra djur, och kan ligga & sova medans det är ett fasligt liv & stoj runtomkring
8. UTSEENDEATTRIBUT: hon ser symmetrisk ut, förutom hennes gigantiska öron :P
(men det är inga problem förän dagen hon ska badas)
9. ANDRA PLUS: hon är på alla sätt & vis, en väldigt underbar råtta som föralltid satt sitt spår hos mej, och det kommer aldrig finnas en till som henne, och hon har den där tendensen att nästla in sej hos alla hon bestämt sej för att mysa med, och alla lämnar oss med ett stort leende.
10. Övrigt trots dessa bra egenskaper hon har så kommer hon aldrig gå i avel då hon är en Nakenråtta, men om det inte vore för detta faktum och hennes "stam" så hade hon varit en för mej, perfekt avelshona
You can't spell Bitchy without Itchy
Har inte själv någon tänkbar kandidat, men jag sätter en *tass* för det här var en spännande tråd :)
Oh super bra tråd! *delar ut rosor*

#6 Men ni kan ju lägga upp era vanliga sällskapsråttor även om de inte är tilltänkta till avel. Kan vara kul ändå. I värsta fall kanske man inser att man sitter på en bra avelshona! ;)
#7 Ja, visst är det kul! Roligt för uppfödare att kika i tråden om inte annat. Kanske skulle göra en lika om hanar. Jag gör det nu! :)
Jag blev lite osäker på trådens syfte, är det att lägga upp vilken av mina råttor som jag söker avelspartner till?
för mig känns det som en bra tråd att lära sig vara frågande och objektiv på sina djur innan avel, eller öht

Oj, haha, nej, det var inte syftet.
Syftet var väl att visa lite hur man kan fundera kring sina avelsdjur och frågorna var väl till för att vägleda lite för dom som inte funderat så mkt i de banorna tidigare.
Men sen är det klart att man kan tycka det är lite kul att se vad andra har där hemma! ;)

Syftade på cosmonitas inlägg ovan, alltså, du har uppfattat tråden rätt, Zolah! :)
haha jag tänkte väl xD
blev lite förvirrad där ;)

Jag är så ovan vid att man inte kan redigera inlägg så jag postar lite för fort nu för tiden! :P
Det kommer säkert så småningom :3 det är svårt att bli av med vanor, det är som med mig och japanska smileys :P
#11 Aha, då förstår jag 
Jag har 11 honor och det kanske blir för mycket att här analysera alla här (jag har gjort det privat, tro mig) men jag gör det om någon är intresserad 
Samma med mina hanar i den andra tråden.
Det slog mig nu, det här kan ju vara något som råttköpare kan fråga om när de letar efter uppfödare.
Dessa frågor borde i alla fall sålla bort många oseriösa 

Å, men vore skitkul om du kan ta en eller två, cosmonita! :)
Jag tog en som är avskriven och en som är duglig, för att visa lite hur jag har tänkt.
Ja, jäklar vad man har analyserat och funderat fram och tillbaka. Men det är himla kul. Speciellt när man diskuterar med andra också. Man kan få lite inspiration ibland, "jaha, hon tänker så" liksom.
Men då får min Lily vara med för skojs skull, även om hon är renodlad sällskapsråtta. Malta kanske evt. också får ett inlägg sen :)
GR Lily
7 månader
E: GR Dracula
U: Alenya's Ellamisma
1. STAM: Lily kommer från den danska longhair-linjen, och bär på bl.a. satin. Och longhair förekom i kullen, men om hon bär det vet jag inte - jag är inte insatt i hur den genetiken fungerar. Hon har en inavelskoefficient på omkring 10%.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Hon har bara träffat två råttor i sitt lilla liv, och då var hon en liten bebis. Hon är aldrig aggressiv i buren, men kan vara lite tuff - hon markerade tidigt att det var hon som bestämde.
3. HÄLSA: Hon verkar ha ett stabilt immunförsvar. Kan påminna mig en gång då hon snuvat, annars aldrig uppvisat några symptom.
4. KONTAKTBARHET: Hon är ENORMT kontaktsökande. Flyger fram som ett skott till luckan så fort hon anar en människa i närheten.
5. HANTERBARHET: Inga problem med att hantera henne, men hon är ganska spänd vid lyft och vet inte vad häng är - hennes agenda är att kuta upp för armen och vidare upp till axeln för att sedan fortsätta ned i urringningen :P
6. SEXUALITET: Hon vibrerar som en tok när hon löper, det är väldigt tydligt.
7. TRYGGHET/RÄDDHET: Hon är helt orädd, även med främlingar - efter att ha luktat lite på fingrarna kutar hon runt på dem och under kläderna. Höga ljud rör henne inte det minsta.
8. UTSEENDEATTRIBUT: Hon är symmetrisk och fin, men ganska liten i storleken. Hennes en gång så vackra russian blue päls har rostat ganska rejält. Hon har en liten knyck på svanstippen efter att den hamnat i kläm (i transportburens lucka hos veterinären när de skulle behandlas mot löss).
9. ANDRA PLUS: Hon är väldigt mysig och pigg på det mesta, helt enkelt :) Ibland är det lite för bra, hon har väldigt mkt energi som hon måste få utlopp för. Hon kan hoppa långt och högt och lär sig enormt fort.
Sloty, 8 månader gammal
Far: Clownen Luktar Bensin
Mor: Ester 8:5
1. STAM: Känd stam sen många generationer. Farfars kull hade en del problem med hälsan, det förekom rossel, snedskalle och tumör men inget enheltligt som kude peka på att en viss åkomma var dominernde eller ärfligt. Ev kan man konstatera att det finns viss svaghet gällande immunförsvaret. Dock har följande generationer inte varit särskilt sjukliga. Framför allt så har temperamentet varit utmärkt i flera generationer.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Jag introducerar regelbundet unga honor till flocken och Sloty bryr sig inte nämnvärt när de nya flyttar in. Nosar i baken men accepterar direkt.
3. HÄLSA: Aldrig några problem
4. KONTAKTBARHET: Kontaktsökande och framme vid luckan när jag närmar mig. Tydligt intresserad av vad som händer utanför buren.
5. HANTERBARHET: Vill gärna bli upplyft men har inte jättebra häng. Hänger men spretar med benen. Inga problem att känna igenom kropp och mun.
6. SEXUALITET: Inte så tydliga löp, Tar man upp henne vid löp så visar hon det (viftar med öron och hoppar)
7. TRYGGHET/RÄDDHET: Trygg utanför buren i van miljö, lite rerserverad vid ny mijö men inte rädd. Blir hon otrygg så springer hon hellre till sin människa än gömmer sig annanstans.
8. UTSEENDEATTRIBUT: Hon är ganska liten, 320 gram, men symmetrisk, proportionerlig och fin.
9. ANDRA PLUS: Tuggar inget. verkar ha lätt att anpassa sig, följsam. Mjuk och lugn för att vara hona.
Jag tar Systern till Sloty som har samma förutsättningar men som inte passar för avel.
Rupee, 8 månader gammal
Far: Clownen Luktar Bensin
Mor: Ester 8:5
1. STAM: Känd stam sen många generationer. Farfars kull hade en del problem med hälsan, det förekom rossel, snedskalle och tumör men inget enheltligt som kude peka på att en viss åkomma var dominernde eller ärfligt. Ev kan man konstatera att det finns viss svaghet gällande immunförsvaret. Dock har följande generationer inte varit särskilt sjukliga. Framför allt så har temperamentet varit utmärkt i flera generationer.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Jag introducerar regelbundet unga honor till flocken och Rupee luktar intensivt men ställer inte till med bråk.
3. HÄLSA: Aldrig några problem
4. KONTAKTBARHET: Nyfiken, kommer fram till luckan men backar tillbaka när man sträcker fram handen. Har vid ett tillfälle nafsat till på mitt finger när jag försökte få ut henne ur boet.
5. HANTERBARHET: Vill inte gärna bli upplyft. Piper när man försöker fånga henne.
6. SEXUALITET: Tydliga löp. Fladdrar med öronen och flyger nästan iväg när man nuddar henne :)
7. TRYGGHET/RÄDDHET: Trygg i sin råttflock. Kommer gärna och nosar vid luckan men vill inte bli upptagen.
8. UTSEENDEATTRIBUT: Symmetrisk och proportionerlig. Ingen stor hona utan relativt liten.
9. ANDRA PLUS:
#18 Jag vet inte om det framgår när man lägger upp såhär att det kan vara råttor som inte är så bra… i alla fall om inte läsaren kollar så noga…
Jag lade i alla fall upp två mycket olika råttor som exempel, kullsystrar varav bara den ena lämpar sig för avel hos mig. Mest för att visa att det trots stamtavla och hälsa kan skilja sig mycket i temperament. Båda råttorna har bra stam, har varit friska och accepterat nykomlingar. Men det är stor skillnad på dem när det gäller hanterbarhet och det sociala.
Albina
8 månader.
U. Okänd
E. Okänd
1. STAM: Okänd, ifrån djuraffär.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Hon har aldrig haft problem än med nya råttor, 4 bebisar och 2 vuxna utan problem.
3. HÄLSA: Bara en förkylning.
4. KONTAKTBARHET: Hon är väldigt lat men ibland så händer det att hon är först till mig och vill pussas :)
5. HANTERBARHET: Kan nästan vrida och vända lite på henne som jag vill, hon låter alla lyfta henne upp. Men ibland så händer det att hon springer iväg men väligt sällan..
6. SEXUALITET: Märker inte dirket någon skillnad bara att vissa rider på henne ibland.
7. TRYGGHET/RÄDDHET: Aldig märkt att hon har varit rädd för något, inte ens när hundarna är inärheten och sniffar. Bara gosigos. Det är mer hundarna som är rädda för henne :P
8. UTSEENDEATTRIBUT: Allt är väl 'normalt' enligt mig förutom att hon är lite rund :) Inte jätte rund, men hon väger som hon ska :)
9. ANDRA PLUS: För mig är hon helt underbar, knastrar hela tiden. Plus att hon är så himla söt :) Även när hon får lite evil eyes (a) Även så har hon aldrig bitits, bara smakat lite :)
10. Övrigt Självklart ska jag inte avla på henne och även inte mina andra töser då jag inte har varken kunskapen eller plats. Eller någon hane för den delen. Heller då jag varken vet om ungarna skulle bli bra snälla råttor.
KöttbulleKorv

#22 Det är det här jag gärna lyfter fram! :)
Att det skiljer mellan syskon, och just det här med att förstå vad det är som gör att man väljer eller väljer bort djur i aveln.

Sen tycker jag det är skitkul att "Vanliga råttägare" ger sig på och svara. Ni visar att ni känner era djur och är bra på att läsa dem! :)
Soya
1. STAM: hon har en bra stamtavla från en seriös uppföadare.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Soya är väldigt snäll man får nästan göra vad som helst med henne =) jag vet inte riktigt hur hon är mot nykomligar men hon är väldigt snäll mot sin sysster och han nog inga problem med nya råttor då dom va ganska många i buren när hon var liten.
3. HÄLSA: hon har aldrig varit sjuk bara en förkylning nu men är på väg att gå ner.
4. KONTAKTBARHET: Soya är alltid först framme vid bur öppningarna och ska ofta pussas och gosa, hon blir ofta glad över att se mig och även fast hon sover i buren och man kommer ska hon upp på mig.
5. HANTERBARHET: hon låtter alltid mig hålla henne så som jag vill, och om jag ska kolla hennes klor så sitter hon helt stilla och låtter mig kolla.
6. SEXUALITET: när hon löpper skakar hon och rör ganska mycket på öronen, hon har inga problem med att hennes syster rider på henne när hon löper.
7. TRYGGHET/RÄDDHET: jag har nästan alldrig sett henne rädd och bara tar det lugnt och sitter kvar där hon gjorde i börjar, det va en gång då hon vart rädd men då sprang hon till mig och satte sig i mitt knä.
8. UTSEENDEATTRIBUT: hon är jätte fin bra vikt och fin päls och ja jon är jätte fin.
9. ANDRA PLUS: Soya är helt underbar och så söt, hon har lite större ögon änn vad hennes sysster har, eller så är det tvärt om ^^ men hon är helt underbar och en riktigt liten mamma gris :P
10. ÖVRIGT: ska nog para henne med en fin Dumbo hane då hon är har en så fin stamtavla och jag vill inte missa en sån chans ^^
um.. när löper de, och hur vet man?

#27 Var 4-5 dag, man ser det genom att de gärna trycker upp rumpan om man klappar dem där, öronen kan vibrera/fladdra. Kan även bli väligt pipiga och stela.
Qui dormit, non peccat
Från att de är små, eller från vilken 'ålder'?

Råttor blir könsmogna när de är runt 4½- 5 veckor gamla.
Qui dormit, non peccat
Ake, tack (=
Måste bara lägga upp om Soya eftersom att jag måste ändra några saker :)
Soya!
Mamma: Puma
Pappa: Rågge
1. STAM: Soyas mamma och pappa kommer från uppfödare.
Puma är en väldigt snäll och söt råtta, hon är pigg och livlig.
Rågge är lugnare och också söt, han är ganska stor men väldigt fin.
2. SNÄLLHET/TUFFHET: Soya är jätte snäll mot andra råttor och går bra ihop med dom flesta, till ock med när henne syster är dum mot henne är Soya snäll.
3. HÄLSA: Hon hade en förkylning förut men den är helt borta och hon är nu jätte frisk.
4. KONTAKTBARHET: Hon kollar in i ögonen på en hela tiden, hon är alltid frame först vid buröppningarna och ska alltid ner i min tröja eller bara upp på axel, hon är snäll och låter en ta i henne på alla möjliga olika sätt utan att pipa, men om man tar för hårt piper hon.
5. HANTERBARHET: oftast så är det hon som kommer upp till mig innan jag hinner att ta upp henne, men när jag tar upp henne låter hon mig göra det utan att göra något.
6. SEXUALITET: hon viftar på öronen och är oftast piggare den dagen.
7. TRYGGHET/RÄDDHET: hon brukar regera vid vissa men inte ofta, hon är extremt nyficken och springer alltid och kollar vart hon är, men när man ropar på henne eller har lite godis så kommer hon.
8. UTSEENDEATTRIBUT: hon har jätte fin päls slät och blank, hon är i lagom storlek.
9. ANDRA PLUS: hon älskar att både leka och mysa, hon älskar att åka bil, då hon får sova ^^ hon är även väldigt lätt lärd och kan snurra runt och jag håller på att lära henne at stå på två ben och vacker tass.
Första gången jag skrev litade jag efter en hane och nu är hon Gravid ^^
Tass, en jättebra tråd som man kan lära sig massor av. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?