Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1869 ggr
artdesiu
0

Svullen fot

Tog nyss ut alla råttorna och märker att Medusa inte går som hon ska på ena bakbenet, hon lyfter upp det mot kroppen. När jag lyfter upp henne ser jag att benet är svullet (främst vristen, eller vad man ska säga).

Jag har inte märkt av någon olycka eller liknande, och hon verkar inte ha något ytligt sår. Tar henne till veterinären imorgon, men vad kan jag göra fram tills dess för att hon ska ha det så bekvämt som möjligt? Har satt henne i lilla transportburen med massor av mjukt underlag så att hon inte ska behöva belasta foten osv.

Tacksam för svar!

[Ratass]
0

En av mina små klantarslen har vid ett fåtal tillfällen stuka sig på något sätt, även inne i buren så hennes fot blivit lite svullen och varm, och aatt hon inte stödjer sig på det, men det har blivit bra bara av någon dag igen.

artdesiu
0

Det låter ju bra att det lagt sig så pass snabbt ändå. Men vill absolut inte chansa, då det faktiskt är rätt svullet :/ Så det blir veterinär imorgon.

Glömde tillägga i första inlägget:
Hon verkar som sagt ha ganska ont i foten/benet och vill inte stödja på det, är det okej att ge Metacam till råttor? (har Metacam för katt hemma). Och använder man i så fall bara doseringen som vanligt, alltså per kilo?

Lancia
0

Metacam funkar bra till råttor, jag har metacam för hund (1,5 mg/ml) med doseringen 0,35 ml en gång dagligen till råttan från veterinär. (Detta på en hane på 500gr) Vet inte vad antalet mg ligger på hos metacam för katt.

Sen är jag rätt säker på att Vet inte kan hjälpa dig mer än att möjligtvis skriva ut mer metacam. Vissa veterinärer förslår tillomed avlivning trots att det är helt onödigt. Håll råttan på en plats den inte kan klättra och använda benet för mycket så blir det bra tids nog.

artdesiu
0

Vad bra, då får hon en liten skvätt senare ikväll. Doseringen är 0,5 mg/ml på den vi har, och sprutan man använder har doseringsmått efter hur många kilo djuret väger. Det är en stor råttdam på drygt 500 gram.

Nej det har du förstås rätt i. Men hon var planerad att tas till veterinären nu snart för några knölar som tyvärr poppat upp, så jag tänkte att det kanske är lika bra att passa på nu när benet bråkar, mest bara för att se så att det inte är nåt allvarligare än en stukning. :/