Eran äldsta råtta
Jag undrar hur gammal eran äldsta råtta blev/blivit?
Vad h*n är var/är för färg och om det var från djuraffär eller uppfödare? 
jag puttar upp tråden lite =)
mina äldsta har bara blivit strax över 2 år.. kanske 2½..
nu har jag två hyfsat pigga råttor över två år som jag hoppas på att bli
äldre
dom har ju en långlivad släckt så man får hoppas på de.
de är Bonnie (agouti huskey roan) och Clyde (silver black)
från ett naturbruksgymnasium.
de här är ända bilden jag har på dom två tillsammans, dom va runt 4 veckor när jag hälsade på dom som små.
Fick dom senare i en födelsedags present av en kompis som går på den skolan.
//Jacqueline Thawelin
min äldsta blev 4 år och 1 månad <3 En väldigt speciell vän som jag aldrig kommer glömma!
Min äldsta råtta blev 2 år och 10 månader. Han kom från Cosmonita och var agouti roan rex. Hans brorsa dog tre veckor innan och var svart slät.
De flesta av mina råttor har dött när de varit i ungefär den åldern, nästan alla har blivit över 2 ½ iaf. Har bara köpt från uppfödare.

De flesta av mina egenuppfödda råttor blir strax över tre år. Har haft ett par hanar nu på senaste som blivit 3½ år gamla men rekordet är 3år och 9 månader.
Dem kommer inte från zooaffär.
Min äldsta råtta fick jag i en liten zoobutik som jag bodde granne med när jag var runt 17 år. Affären skulle slå igen och de hade två råttor som inte blivit sålda…så jag tackade och tog emot. Bianca fanns vid min sida i 4 år och 23 dagar…och hon var runt 5 månader när jag fick henne! Annars har de blivit runt 3-3½ år…men har bara haft honor…och de flesta har kommit från zooaffärer!!!
Vet inte helt. Hane som kom från zoo och köptes som vuxen. Dubbelrex. Var över 3 år när han dog. Men fanns inge dokumeterad säkert födelsedatum. Så svårt att säga exakt.
Annars är levnads snittet här på 2,7år om man räknar över lag. Vissa drar ned och många drar upp.
Senaste äldsta har dött på 3år, 2,10år och en avlivad på 2,11 för tumör problem.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Har inte haft råttor på jätte länge, men om jag minns rätt så var den en hane vid namn Micky….som blev exakt 4 år gammal.
Naffe, Buffy, Lillen Och Rambo var alla som jag räddade från "döden" dvs ormmat eller avlivning trots att dom var friska och unga. Dom blev alla över 3 år :) Dog av ålder och tumörer. Buffy & Lillen var zooråttor. Naffe kom från ett bra hem men med lite tid för honom så dom tänkte avliva honom. Rambo skulle bli ormmat.
Jag har noll koll på vad deras teckningar var då jag kan nada om det :P
Men kan försöka förklara så kanske ni kan hjälpa mig att klura ut det?
Naffe : svart huvud med ett kors på ryggen i svart. Resten vitt
Buffy: Endast svart huvud, resten vitt
Lillen: Ljusbrunt huvud med rand längs ryggen annars vit
Rambo: Kritvit med mörka ögon
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Min äldsta råtta Baloo dog strax före sin treårsdag. Han var en zooråtta, mink untypical american berkshire.
Just nu har jag två råttor som fyller tre om några få veckor, visar inga tecken på att tackla av än.. *peppar peppar ta i trä* så får se om de blir mina äldsta råttor härnäst. Deras mor var i alla fall en zooråtta (som såldes tll affären av någon random uppfödare, uppenbarligen inte den mest seriösa, men underbar hona) och deras far var en "uppfödarråtta". De är cinnamon european berkshire rex samt agouti eubk x. Syskon, födda hos mig.
Lite över tre, en nakenråtta som jag tog över från några tjejer. Han var två år då och jag hade honom lite över ett år. Han rossalde inte men hade några småsmåtumörer eller fettknölar i kroppen, annars var han väldigt frisk.
Och en råtta jag har nu, som var runt 1½år, har haft henne typ 1½år nu så jag tror hon är tre. Den mest "elakaste" och fräckaste råttan i buren, var sjuk ofta i början när jag fick henne men efter hon fått ny mat och sånt så blev hon jättepigg och aldrig varit förkyld igen :o Jag känner lite typ "Den jäveln dör aldrig" XD Känner mig elak, men hon hatar mig och biter mig oprovocerat och så gör hon vissa råttungar nervösa ibland. Men hon blir trevligare allafall med "åren" haha
Rasmus är nu 1½-2 år ca, frisk och kry. Hoppas att jag får ha ett eller ett par år till med honom, min lilla farbror! Han är en husky roan, som var till en början zooråtta. Fick dock åka omkring väldigt mycket innan han kom till mig. Jag räddade honom från avlivning, och då var han även ensamråtta. Nu behöver han inte flytta runt, han har kompisar och det sista jag skulle göra är att göra mig av med honom. <3
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.