Råttor utomhus?
Hej!
Jag har funderat på (och det här låter väl jättedumt för er gamla veteraner, men det är inte lika självklart för nyblivna råttägare) hur man tar ut sina råttor utomhus?
Jag har läst att under sommarhalvåret kan man ta ut dem och låta de gå utomhus med sele, ifall det är så varmt att man kan gå i T-shirt själv utan att frysa.
Men ifall det inte är så varmt? Kan man ta ut råttor under hös/vinter/vår också? Hur gör man? Hur håller man dem varma?
Tack!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Nja, det känns väl onödigt att ta ut dem under höst/vår/vinter då råttorna faktiskt fryser då och det finns risk att de blir sjuka. Men visst kan du nog stoppa in en råtta innanför jackan ifall du bara ska någonstans ( Typ till en kompis/ mataffären eller liknande )
Det här är bara vad jag läst mig till så någon "veteran" får komma in och svara :)
Okej! Tack för svaret! :)
Jag tar fortfarande ut mina fast det är ganska kallt nu. Jag stoppar helt enkelt in dem i mina kläder. För det mesta väjler jag kläder med huva. Då kan jag ha huvan uppfälld så kan de sitta i skydd av min nacke under huvan. På så vis kan de själva välja om de vill sticka ut nosen vid min kind och kolla läget eller om de till och med vill krypa ner ifrån nacken ner i själva tröjan och värma sig.
Mina älskar att följa med och miljöträning kan man ju inte få för mycket av! Haha. Dessutom är det utmärkt aktivering för även om de sitter gömda nere innanför tröjan hela promenaden/trippen/fikastunden/whatever du tar med dem på, så hör de i alla fall de främmande ljuden och får in lite lukt där inne. (:
Sele sätter jag bara på mina när jag är inne i stan och åker tunnelbana och liknande. Utifall att de skulle bli rädda för något och försöka fly. Vill inte jaga råtta bland massor med folk och bland bilar och sånt. >.>
Har aldrig hänt något sådant hittills (de verkar finna trygghet hos mig och om de blir oroliga så kryper de snarare närmare, inte bort) men bara utifall att. Är ju rädd om mina pälsklingar. (:
Har nästan alltid en råtta med på hundpromenaden. Det är ju så bra bonding också när de får hänga med så (;
Kanske inte kommer fungera om det blir en massa minus eller så dock, men då får jag klura ut en lösning då.
Man ska hälst inte ha råttor ute Varken Höst eller Vinter då dom blir lätt förkylda och det kan då leda till lunginflamation men varma sommar eller varma senvår dagar kan man ta ut råttor, men det får häller inte blåsa eller vara korsdrag då råttor lätt får lunginflamation då :)

#1 Näe man kan inte ta med råttan till mataffären, det är djurförbud där.
Qui dormit, non peccat
#5 Jag vet
Tänkte mer när man går in lite snabbt i en liten kiosk så smugglar man med dem i fickan…
Men ah, vi säger bara till en kompis då! ;))
eller om man bara går en promenad eller något så kan man ha den i kläderna ^^
Jag brukar ta med mig nån råtta till en kiosk där jag bor, ingen bryr sig utan blir bara förvånade att dom stannar kvar på axeln. (=
Tack för alla era svar!
Jag skall vänta med att ta ut mina lite till, de är ännu lite för spralliga för att jag skall kunna lita på dem ens om jag har de inanför tröjan.. allt är liksom lite mer intressant än att göra som matte vill just nu. ;)
Men nu vet jag i alla fall hur jag kan göra framåt våren. Tusen tack!
Brukar också låta mina följa med ut på promenader och dylikt emellanåt, men föredrar att göra det när det fortfarande är varmt ute. Riktigt fina dagar får de skutta runt i gräset, har provat använda sele men eftersom de stannar hos oss så har jag skippat det de senaste gångerna. Selen blir bara i vägen och de trasslar in sig väldigt lätt - i alla fall mina som ska vara där, där, här, där och sedan in i tröjan, sen där, sen här, ja ni fattar >.<
Jag går aldrig ut med min råtta på vintern :)