Hjälp, han skriker!
Har nu flera ggr i dag o igår hört min lillasysters råtta Molle ge ifrån sig höga skrik, ofta när han ligger ensam i "sin" hängmatta, det låter som om han hade väldigt ont någon stans. Han piper också till när vi tar upp honom eller hanterar honom, vi är mycket oroliga. vi har kollat noga och inte hittat några synliga fel, vi har även försiktigt klämt honom på magen men han reagerade inte nämnvärt på det heller. Vad kan det vara? "Bara" lite ont i magen, eller något värre? någon som vet? Hjälp!
Chansa inte på att det blir bättre, åk till veterinären! Det är alltid veterinär i första hand, på ett forum så här kan man inte alls säga säkert vad det är. En vet. vet hur man ska klämma och hur de inre organen ska kännas, det är sällan man vet det som råttägare och därför kan man själv inte känna om allt är normalt eller inte.
Det är absolut inte normalt för en råtta att skrika så som du beskriver.
Vad har du gett honom för mat den senaste tiden? Har han bråkat med en burkompis? Har han ramlat från hög höjd? Bajsar han normalt?

Han mår nu bra igen, tack och lov, vi ringde vetrinär men kunde inte få någon tid före igår, han hade slutat skrika redan två dagar tidigare, så vi avbokade tiden.
Han hade varken bråkat eller fallit som jag vet om, men vad vet jag vad de gör när jag inte ser dem? Jag hade inte gett honnom något nytt att äta förutom lite brocoli och bajset såg normalt ut, vår senaste gissning är att han kanske vrickat foten eller liknande. Han verkade ju inte sjuk, och var lika pigg som vanligt, ja ja, nu mår han i vilket fall bra igen.
Hade det varit en hona hade jag chansat på att "hon" löpte… Men nu var det ju inte det.

Mvh Stephanie