Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 850 ggr
Whiskery
0

Bråkande råttor? :/

Hejsan, jag har två underbara rått pojkar på sju månader. På sistående har dom börjat bråka väldigt mycket, dom går mot varandra som krabbor och försöker lägga över bena på varandras kroppar. Dom försöker putsa varandra och det blir minst sagt mycket bråk i buren, höga pip och sådant. Det händer bara på kvällen, troligen för dom är mest aktiva under natten antar jag. Jag har skirivt om det här för ut och jag tog slutsatsen från era svar att dom bråkade om dominans, och att det var period i deras liv som skulle gå över. Annars så skulle jag skriva igen, och tyvärr måste jag skriva igen. Dom har bråkat väldigt mycket, och en utav råttorna som är den som är mest " mobbad " om man kan säga så är oftast i buren som inte vågar hoppa ut, för då jagar den andra råttan honom. Han brukar springa upp till mig, men när jag tar ner han hoppar han upp och envisas att vara uppe. När han ger upp så springer han upp och trycker i buren. Vad ska jag göra? :S

Whiskery
0

puff? :)

cosmonita
0

Ja, har det hållit på länge så tror jag inte att de två kan bo ihop med varandra. Det är dominans beteende du beskriver och om det håller på länge utan att någon ger sig så är det bästa att sära på råttorna.

Den som är mest dominant kanske måste vara ensam eller efter kastrering bo med honor. Den andra "hunsade" kan ev acceptera en leveransklar bebis efter ett tag men det är tveksamt.

Det är svårt att ge råd om dominans utan att ha sett hur råttorna beter sig men det låter helt klart som att du måste sära på dem så att de får lugn och ro. Det går nog inte över av sig själv längre.

Whiskery
0

#2 Dawh jag var rädd för det. Dom verkar väldigt stressade av varandra. Men det är sjukt tråkigt att Whiskers kan vara mer som en ensam råtta, synd om han… Men jag har inte tid eller behag att ha fyra råttor, och få det utav päronen är nog änny svårare. Så detta blev ju skit knepigt, måste man välja vilken utav sina små råttisar som ska stanna och vem man ska kasta bort. Fyfan vad hemskt, någon som har råd på detta? x_x