Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 528 ggr
Candi
0

Idag blev jag nästan råttbiten :(

Jag är på råttjakt, och tänkte att det skadar ju inte om jag kollar runt lite i djuraffärerna runt omkring; det kan ju faktiskt finnas ngn som tar djuren på allvar. Så var tyvärr inte fallet med en av de jag var hos idag. Ledsen

De hade två väldigt fina råttflickor, tyckte jag, och jag ville kolla hur de var till sättet. Jag hämtade personal, som varnade mig för att "nja, det kanske inte är ngn bra idé att du klappar, de bits". Men, tyckte jag, ska jag köpa en råtta jag inte vågar hålla på med?
"Nejnej, det är bara folk de inte känner de gör så mot, de är lite osäkra, men mig känner de så jag kan ta upp och visa om du vill?
Ja visst, gärna, tyckte jag.
När hon öppnade burluckan flög båda råttorna fram, från att ha legat ner och vilat, och försökte bita henne i handen; de attackerade mao. En av dem höll på att ramla ur, och eftersom de var runt 1,5 meter till golvet sträckte jag instinktivt fram mina händer; hon skulle ju kunnat slå sig rejält annars. Jag fångade upp råttan, som blir helt galen och börjar hugga efter mina fingrar, men jag hinner stoppa tillbaka henne i buren innan hon träffade.

Snälla sig att det här inte är ett normalt beteemde hos råttor? Fundersam

Jag var inne i en annan butik, och där kliade jag en under hakan, och han njöt verkligen, så jag vill inbilla mig att det var ngt fel på just dessa?

Maliceangel
0

Det var fel på just dessa. Det där är inget vanligt beteende. Ibland har djuraffärer otur när dom får in kullar från grossister. Djuraffärer försöker, men kan inte ha full koll på råttorna dom får in. Djuraffären gör bäst i att skicka tillbaka agressiva kullar! Vissa orkar inte. Men du hade otur. :) Lera på, och stå på dej! Du har rätt att hälsa på råttorna själv (med personal brevid), och nekar personalen dej det så är något fuffens. Då bör du gå till en annan, eller kanske prata med en uppfödare ?

Candi
0

Jag har pratat med alla uppfödare jag kan hitta, det går bara inte så bra; alla är sålda, tingade, fel färg eller fel kön. Ledsen
Jag vet att jag borde ha tålamod egentligen, men det är verkligen inte min starka sida, men är det ngt i den stilen jag riskerar väntar jag hellre år och dar, jag avskyr när djur bits.

Heda
0

candi#Jag ser att du bor i göteborg,det ska finnas en tjej,nu mins jag inte hundra vad hon heter,madelene eller något liknande.

Jag har för mig att hon är medlem här på råttot iFokus.

Iallafall så bor hon i marks komun(kinna)Ligger bara några få mil utanför göteborg,och vad jag vet så har hon haft en kull,men det var ett bra tag sen,men hon kanske har fått fler.

Det kanske är någon annan här inne som vet vem jag pratar om?jag skulle gärna själv vilja komma i kontakt med denna tjejen.

joppsa
0

Jag köpte mina råttor på zoonen.com av en privatperson. :)