Hur stort utrymme krävs?
Hej!
Nu har ju jag möss, men någon gång framöver, om ett par år kanske så skulle jag vilja ta hand om ett par råttor som behöver nytt hem. (Det var ju så mina möss hittade hit.)
Men jag funderar på hur stort två råttor behöver ha? Nu bor mina möss i ett akvarie på ca 200liter. Skulle två råttor kunna trivas i det karet?
dom skulle troligen inte göra det, mest för att dom inte kan klättra på höjden.
bra sak som finns är ratpowers burkalkylerare
Minimåttet för 2stycken är Höjd 30, djup 30, längd 60. På ratpower.se under burräknaren och ENLIGT LAG L80 så kan du få ut snabb räknat.
Akvarium är tyvärr totalt kasst att ha råttor i. Råttor vill klättra. Det blir dålig luft osv.
Skulle rekommendera att köpa en vanlig galler bur. Alternativ, ta bort glaset på framtidan av akvariet och sätta dit nät.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ang klättringen finns det ju stora möjligheter i ett kar att bygga ställningar osv som dom kan klättra på. Mina möss har grenar i som dom klättrar på. Ang luften går det ju att ha ett lock med ventilation i. Ska kolla hur måtten ska vara och mäta på karet.
Det är ju mest bara planering just nu. Men det vore bra att veta om jag ska behålla karet när mössen inte finns längre. Sen är det ju otroligt kul att drömma och planera ;-)
Alla här inne kommer råda dig att inte ha råttor i ett akvarium. Sök på liknande trådar så hittar du rätt heta diskussioner om ämnet ;-)
Ett lock hjälper inte. Blir fortfarande kvavt, varmt och dålig luft på botten. Skulle du få en bra rundgång behöver du ha ventil nere runt bottnen så luften kan cirkulera. Lärde mig det när jag byggde terrarium till reptiler.
Kanske montera in en liten fläkt och utsug, i nått av akvariets nedre hörn.
zickan: du som har bra koll på det här. Jag snor tråden en stund och undrar lite över min bur som visar här:
http://rattor.ifokus.se/discussions/4eaf0e3f88f472155d00034b-burar-och-pysseldag
Den är alltså 71hög, 34djup, 45bred. Funkar den att ha 2 stycken i ändå? Den är ju väldigt hög? Enligt burräknaren så går det ju inte att räkna ut eftersom den är 15cm för kort på bredden. Men höjden på den tar ju igen ganska mycket?
Dock så ska jag ändå bara ha den som "städbur" dvs när jag städar min stora så får råttorna vara i den om dom nu inte vill springa runt på golvet :)
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
den är 71cm på dom lägre takdelarna. I mitten är den 75cm
//Ellie

#5 #6 Spelar ingen roll om den är hög, det måste fortfarande finnas bottenyta för dem att springa på. Den är inte laglig för två st ,men jag skulle aldrig ha en sån liten bur till dem, mer än möjligt som tillfällig resebur eller liknande.
Du ska räkna från lägsta höjden, inte olika nivåer.
Till ts, akvarium är inte en bra ide till råttor alls. Det är på tok för instängt och de vill ha klättermöjligheter. Det är inte tillräckligt för råttor att ha grenar eller liknande att klättra på.
Dessutom är det väldigt svårt att hänga upp rör, hängmattor, hyllplan mm i ett akvarium.
Vad är det för mått på ett 200 liters akvarium?
Qui dormit, non peccat
#5 mini måttet för 2 råttor är 30*30*60.
Dvs lagen räknar bara bottenytan. Så länge botten ytan är minst 30 på kortsidan och minst 60 på långsidan med minst 30 cm i höjd så funkar det som råttbur enlig lag.
Skulle buren vara 1 m hög men 30*55 runt om på bottnen. Så skulle buren enlig lag vara för liten. För de räknar inte ens höjden tyvärr. Bara den är över 30cm.
Så nej din bur är för liten för att lagligt hålla råttor i tyvärr.
#7-8 jag förstod det :) men då får den helt enkelt vara en sjukbur eller ett litet extra krypin om dom vill bara. Kanske eventuellt kopplar ihop den med min stora :)
//Ellie
#7 200 liters brukar ligga på 45*45*120 nånting, spelar ingen roll fur stora akvarierna är tycker jag, då de alltid är för låga och just som alal säger, ingen klättermöjlighet. En sak att man kan ha möss i dem då de är så pass mycket mindre och kanske itne behöver samma höjd som råttor?

110*60*45 är måtten på karet jag har. Men behöver dom höjd så får jag fixa nåt nytt! Jag har en gammal garderob som jag tror är typ 65*65*190 kan det vara nåt?
#11 kanske det? kolla igenom forumet på dom som bygger egna burar, där har du massor med tips och saker som kan vara bra att veta