Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1360 ggr
Lancia
24

Råttor = slit och släng?

Nu kan jag inte låta bli att skriva ett inlägg och uttrycka min vrede. Bara dom senaste veckorna har jag sett flera personer omplacera stora delar av sin råttbesättning, pga tidsbrist, pengabrist och vad det än må vara. Så sett är het helt fine, har man inte råd eller tid ska man inte ha djur som kräver tid och pengar.

MEN…sedan går ofta dessa personer och köper på sig nya råttor nästan direkt. Vad håller människor som dessa på med? Hur tänker man? Hur lite är djuren värda? Göra sig av med "gamla tråkiga råttor" för att skaffa sig nya små söta bebisar? Tycker dessa personer ens om djuren dom har? Varför har dom över huvud taget djur?

Jag är så otroligt trött på denna slit-och-släng-mentalitet. Man kastar gärna skit på barnfamiljer som skaffar sig smådjur till barnen, barnen sen tröttnar, och familjen omplacerar djuren. Men det här är något jag ser pågå här inne på forumet var och varannan dag, och då är det inte någon okunnig barnfamilj det handlar om…utan råttkunniga som byter råttor som dom byter underkläder.

Om inte vi råttmänniskor ens kan ta ansvar för råttorna vi skaffar oss, hur kan vi då förvänta oss att okunniga, och oftast inte ens speciellt intresserade, människor där ute skall ta det ansvaret?

Zolah
0

Hmm, jag tror att det är svårare att upptäcka just sådant här via forum. aldrig noterat att sådant har hänt, men då brukar jag inte heller memorera medlemmar.

Men kan hålla med dig där att just det du beskriver är inget fint drag, att ta bort råttor och sedan skaffa nya. Men gäller detta synsätt också mot dom som kanske avecklar sin honflock då dom har både och? själv avecklade jag min honflock då två burar blev för mycket, och satsade på bara hannar.

jag vet inte riktigt längre vad jag tänkte med detta inlägg, tror jag är för trött. Ledsen :c

thildatessie
0

har sett att många säljer sina råttor på senaste tiden men inte att dem köper nya sen… men det kanske inte har "kommit igång" än..

zickan
2

Under två veckors period har jag sett 3½ person som passar in på just denne beskrivning. Det är så fruktansvärt tråkigt.
De skriver nästan rakt ut Buhu så synd om mig för jag inte har tid, tyck synd om mig för jag tagit på mig för mycket och inte klarar av mina egna djur pga inte får ha dom i nya bostaden, inte har råd, mår dålig.. Oj vad glad jag är 1-2 månader senare. Köpt en ny råttunge som är såå söt. Massa nya söta bilder på forumet alla kan säga naaaw åt.

Kortaste tiden mellan omplacerat en massivt mängt till att köpa två nya var 3? veckor. Var är djurens status?.

(3½, menar jag med att 3 passar precis på beskrivningen, väntar ännu på att den där halva ska köpa nya. Vet att det planerats, men ännu inte hänt)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

OttoIsTheShit
0

fy..vet inte riktigt vad man ska säga :/ sorgligt är det.. undrar lite hur folk tänker

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Alenzi]
0

Nej men fy. Ingenting jag själv lagt märke till, men förekommer det är det ju hemskt. Hoppas den här tråden kan bli en tankeställare för de som evt. resonerar i de banorna.

zickan
0

#2 svårt att märka. Mycket är taget via pm på omplacerings annonser osv. En hel del importeras eller impuls köps på zoo.
De som lägger upp bilder tänker man inte alltid på. Man ser mest den söta råttan.

Lancia
2

#1, Nej min åsikt gäller inte, så som du skrev, att någon avvecklar en flock för att det är för mycket med två. Att folk omplacerar råttor är alltså inte problemet så sätt, utan att folk omplacerar och sedan skaffar nya i princip direkt.

Som Råtthjälpare blir man rätt uppmärksam på sånt här, och jag är över lag en väldigt uppmärksam person som lägger såna här saker på minnet både frivilligt och ofrivilligt. Alla är inte lika dana, eller uppmärksammar inte samma typ av saker, och då är det klart att det är svårare att se. :)

Min mening med den är tråden var delvis att få ur mig min frustration, men även som #5 skriver, som en tankeställare. Att det faktiskt pågår här mitt bland oss. Min mening är således inte att peka ut någon person, samtidigt som jag hoppas att personerna det rör sig om tar åt sig och tänker efter.

Zolah
1

OK, men tyckte det var värt att du skrev denna tråd. Tycker mer sådant här borde upp, jag har själv tänkt och tveckat ett antal ggr om jag ska skriva om nåt som jag tycker är framma ofta.

'Akuta' trådar om sjukdomstecken där tolkat från trådarna, dom inte ens rådfrågat en vetrinär innan. VIlket jag tycker är både dumt och jobbigt att läsa.

Men bra gjort av dig iafl

UlrikaD
1

Tyvärr inte ovanligt även hos andra djurslag t.ex hamster och chinchillor. Säljs pga tidsbrist, platsbrist osv. Måste flyta nu, genast, hjälp och folk hjälper ju genast till för det är synd om personen såklart.

Några månader senare har man importerat nya djur, bättre djur, snyggare djur.

Lika frustrerande varje gång och ingen reagerar någonsin. Och säger man någonting heter det att man är avundsjuk eller att man ska sköta sig själv.

Crapsurraren
0

det var en sak som jag märkte direkt när jag började gå igenom både nya och lite äldre trådar på forumet.. tänkte faktiskt ta och starta en tråd själv. Men då jag inte riktigt hunnit "bosätta" mig härinne så mycket så blev det att jag struntade i det istället hehe :P

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

mieeow
0

Jag har också lagt märke till det här, inte att de köpt nya direkt efter, dock är det ett mycket möjligt scenario. Det är frustrerande att läsa. Jag känner ju att jag vill ta hand om alla, vilket självklart inte går, för då hamnar jag där själv att jag säljer mina djur pågrund av att jag tagit åt mig för många. Nej, man måste känna sin gräns, så råttorna inte behöver omplaceras stup i kvarten. jag menar, så gamla blir dem inte! :C

Magda
0

#11 jag känner som du, vill ta hand om alla.. men tyvärr så går ju inte det!

det är himla tråkigt att råttor inte har mer värde än så, tror det förekommer inom de flesta djurslag.. men med smådjur kanske det är vanligare? det är ju så lätt att skaffa en söt bebis….

mieeow
1

#12 ja, det mest irriterande är enligt mig om man säljer sina råttor/smådjur för att köpa hund. Liksom, klarar man inte av smådjur så klarar man banne mig inte av en hund heller! :c

Jag har själv köpt djur på impuls själv, men jag är medveten om att jag är impulsiv och försöker arbeta bort det. ja, det är så lätt… men man måste ju lära sig av sina misstag?

Crapsurraren
0

Jag blev så enormt förbannad på en annons i blocket idag som handlade om just detta ämne. Hon ville bli av med en vuxen råtta som hon inte fick plats med pga att hon skulle få råttbebisar.. hur sjukt är inte det?

//Ellie

Magda
0

#14 Gråter det är ju himla tråkigt.. jag menar, har man plats för en 10 + råttbebbar så kan det väl inte göra så stor skillnad med en till..

Crapsurraren
0

#15 han var så enormt vacker med… Sen hade hon ingen burkompis åt honom heller.. och han var inte så "handtam" längre. Vad kan det bero på liksom? han får ju ingen uppmärksamhet eller kärlek överhuvudtaget :(

Jag skrev till henne att jag kunde köpa honom utan problem och att han skulle få mycket kärlek och omtanke härhemma med två burkompisar inom mycket snar framtid men då hade hon skrev hon att han inte fanns längre :(

//Ellie

Fridborg
0

#16 Nej, åh nej. :( Hade hon avlivat honom eller hittat hem till honom?

Crapsurraren
0

#17 lät tyvärr på henne som det förstnämna :(

//Ellie

Fridborg
0

#18 Men wtf :(

Till resten: Håller med många här, jag har reagerat lite på att det är mycket omplaceringar på sista tiden, men jag har inte följt upp om de skaffat nya sen.

Det känns som att det är mycket "pga tidsbrist, men det är min absoluta ögonsten blabla". Verkar vara många som vill omplacera problemråttor också, och visst, det kan väl vara bra om man inte har kunskapen, men vår Emma har varit rätt jobbig men det har inte ens varit på tal om att omplacera henne!

[Alenzi]
2

#19 Samtidigt skall man nog inte vara så snar att döma. Om man har ett djur som av olika anledningar inte fungerar ser jag inget fel i att försöka leta upp en ny ägare som vet hur man hanterar problemet i fråga, snarare än att själv kanske göra ont värre genom rädsla och/eller okunskap, eller till och med nödgas avliva djuret. Det är, i mina ögon, ett helt annat scenario än det som ursprunligen diskuterades i tråden.

Crapsurraren
0

#20 dock så var det inte problemdjur som drogs upp här.. utan tidsbrist, pengabrist etc som gör att folk säljer eller omplacerar djur och sen 2 veckor senare köper nya små söta råttbebisar :)

//Ellie

Fridborg
0

I stand corrected, ska sluta skriva saker när jag är nyvaken :P

[Alenzi]
0

#21 Läs igenom inlägget jag refererar till (#19) i #20, och läs sedan #20 på nytt.

#22 Ja, det är livsfarligt. Jag brukar vara bra på att häva ur mig de mest (i bästa fall) meningslösa svador på kvällen efter en lång dag i skola eller på jobb :P

Crapsurraren
0
# säger samma sak.. Jag kanske inte borde skriva saker utan sömn i kroppen märker jag :P

//Ellie

Crapsurraren
0

det där var till #23 såklart :P

//Ellie

OttoIsTheShit
0

ungefär som en annan annons.. dom skulle möblera om så buren fick inte plats för dom skulle köpa någon möbel :(

Maybe it's not too late

[malda]
0

#26 För mig vore det som att byta ut hunden för att den inte matchar nya soffan >.< Gör man så bör man kanske fundera över varför man har djur. Och inse att man borde köpa sig en tavla istället.

Ibland tror jag att vissa skulle göra samma sak med sina barn, om de bara hade möjligheten. Byta dem mot nya alltså.

OttoIsTheShit
0

#27 ja precis :(

Maybe it's not too late

Banankaka320
0

Jag gjorde så en gång, men det var pga jag var så himla säker på att min allergi hade kommit tillbaka. (Det var mot pollen sen…) Och jag mår skitdåligt att jag inte kollade upp det för hela min familj övertygade mig och sa varje dag "Ja men det är för fan råttorna, du måste säjla dem nu!!" (15år var jag)

Gav råttorna till råtthjälpen, och kontaktade nya ägarna. Vissa svarade inte och en mupp kunde inte ha kvar råttan så jag sa att jag kunde ta tillbaka henne och sen hörde hon inte av sig så jag antog att hon sålde den till ngn annan tills jag får ett mail "Hej jag är i göteborg nu kom och hämta råttan." när jag har 2-3h till Gbg med tåg … och jag blev småirriterad och skrev att jag bor i Småland och kan inte åka just nu och då blev hon jätteotrevlig så nu har jag ingen aning om vad som hände med min älskade Smultron :(

[mysvensk]
4

Jag omplacerar nu min ena hane för att köpa två nya bebisar.

Men det är för att hanen blivit aggressiv mot andra råttor och behöver vara ensamråtta och jag känner inte att jag är tillräckligt duktig för det.

Och hans bror behöver kompisar därför köper jag två nya bebispojkar.

Uppfödaren jag köper bebisarna av verkar väldigt kunnig. Det är även han som ska adoptera min ena pojke. Han kommer få stor bur, stimulans och bra omvårdnad. Och han är nogrann med att aldrig avla på djur som visat aggressivitet så då vet jag att jag inte bidrar till att sprida dessa gener vidare heller.

zickan
0

#30 tycker själv sådant är ok.

Lamina
0

Har bara lagt märke till något sådant 1 enda gång här på forumet, och det var nog bara för att jag faktiskt var lite intresserad av omplaceringsråttorna och senare hade kontakt med personen ifråga angående dom nya råttorna… Kunde nog ha levt lyckligt ovetandes om att sånt pågår här, mitt ibland oss. Obestämd

Jag kan ärligt inte förstå det, jag har själv dåligt samvete över att jag satte ut min ensamråtta på annons nu i somras och fortfarande funderar på att omplacera honom, trots att jag faktiskt väntar hem fler råttor. Det känns inte ok, även fast det är skillnad på hur mycket tid en ensamråtta kräver jämfört med en råttflock. Men mitt villkor har hela tiden varit att kan jag inte hitta någon som kan erbjuda honom mer än vad jag kan så stannar han här. Det lutar starkt åt att han stannar här, vilket tyder på att han har det ganska bra här, trotts mitt dåliga samvete över att jag inte har så mycket tid som jag vill. Hmm… Blev nog lite halvt OT här, men iaf. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?