Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 955 ggr
chiyoo
0

det här med med

Har en liten fråga angående mat till råttor. Jag har haft råttor innan, men aldrig hanar. Dock vet jag inte om det är någon större skillnad i matintresset mellan könen.

Jag vet ju att de alltid ska ha tillgång till Torrfoder. Men mina hanar äter upp detta på 3-4 timmar. Jag kan fylla på skålen hur många gånger som helst och ändå tömmer de den helt. Jag vill verkligen inte att de ska bli feta..

Nu är de runt 8-9 veckor gamla…

De får ju även "vanlig" mat en gång om dagen, och även här äter de upp precis allt.Till och med skalet på ärtorna haha har aldrig varit med om det tidigare..

chiyoo
0

Oj märks att man är trött. Min fråga blev kanske otydlig. Men det jag undrar är iaf hur mycket mat 8-9 veckors råttor egentligen ska ha?

hus-musen
0

Låter som att de får för lite mat i skålen, det är bättre att ösa på ordentligt. De blir inte feta, små ungar gör av med massor av energi och bör få färskfoder två gånger om dagen.

Vad har du i ditt Torrfoder och hur mycket?

Qui dormit, non peccat

Varghund88
0

Har småpojkar i samma ålder och ja de äter MASSOR! XD Men det gör ju tonårspojkar i alla arter tycker jag (;

Jag ger mina en stor skål med vällig på morgonen, ser till att de alltid har Torrfoder och ger dem ordentligt med färskmat på kvällen. Om du är orolig för fetma (vilket du inte behöver vara i den åldern) så kan du ju ösa på extra med grönsaker och inte ge massa kolhydrater i färskmaten (då de ändå får detta i torrfodret om du ger ett vettigt sådant baserat på de fyra sädeslagen).

chiyoo
0

Jag fyller en skål i kaninstorlek och jag har aldrig varit med om att några andra av mina råttor tömt den. Jag har korn, vete, havre, råg, lite solrosfrön och pumpakärnor, knäckebröd, rispuffar, cornflakes och branflakes

chiyoo
0

Jag fyller en skål i kaninstorlek och jag har aldrig varit med om att några andra av mina råttor tömt den. Jag har korn, vete, havre, råg, lite solrosfrön och pumpakärnor, knäckebröd, rispuffar, cornflakes och branflakes

Varghund88
0

Låter som bra Torrfoder och tror inte du behöver oroa dig för att de äter för mycket av det. Ge dem som sagt extra grönsaker eller något – mina har mer eller mindre konstant tillgång till det. (:

Ruzicka
0

Ursäkta att jag kapar tråden, men när jag läser det här blir jag lite orolig för mina 4 stycken snart 8 veckor gamla pojkar..

De äter nästan inget Torrfoder alls! Jag kan fylla på den var tredje dag och då är den halvfull. Vi har en matskål i "normal" storlek, jag tror att den är tänkt till marsvin egentligen, maten vi använder är 2/3 det recept som står i Teratos artikel "Så här matar Terato", 1/3 av den maten de fick av uppfödaren. De äter inte mer uppfödarmat än vad de gör av vår egenblandade. De får också färskmat varje dag, som de nästan har ätit upp på morgonen men inte helt..

Om det är helt normalt att de äter så mycket som chiyoos råttor gör.. är mina pojkars matvanor onormala? Bör jag oroa mig?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Alenzi]
0

De kanske har en gömma någonstans? Ibland hamstrar min ena tjej, och jag hittar ett jättelager under en av fleecefiltarna när vi veckostädar :P

Varghund88
0

#7 Så länge de har okej hull och känns välmusklade så skulle jag inte oroa mig. Alla är olika. Ett par av mina pojkar verkar inte äta så mycket medan andra inte verkar kunna få nog.

Verra
0

Alla råttor är väl olika matglada men att tänka på är att växande råttor äter mer än icke växande råttor. Råttor som rör sig mer och gör av med mer energi äter mer än de som bara ligger i hängmattan hela dagen, eller rättare sagt, bör äta mer! Äter hängmatte-älskarna lika mycket så blir dem överviktiga ;)

Unga råttor växer ofta i perioder. Och äter därefter. Jag skulle inte vara orolig så länge dem är friska och pigga!

Ruzicka
0

Okej, tack för svaren! :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.