Jätte förkyld råtta. :(
Snälla hjälp! En av mina råttor är så förkyld att hon har svårt att andas. Jag är 13 och bor ett tag från någon vetrinär så om någon vet något jag kan göra hemma för att hjälpa henne så skulle det vara jättebra. Hur får jag henne att äta? Hon har diaree och var förkyld för ett tag sen men blev bättre då. Nu är det värre än förut. Jag ska nog kolla om vi kan åka till en vetrinär i helgen. Men behöver tips. Hon kan inte andas ibland! 
Du måste till en vetrinär fortast möjligast, din mamma eller pappa måste hjälpa dg med det. finns inget man kan direkt göra för en så pass sjuk råtta utan medicinering.
du kan försöka göra det varmt och gosigt med filtar, se till att buren är ren, och ge henne gröt med nermosade saker i ( som köttfärs och grönsaker tex ).
Min mamma och pappa är bortresta men kan kolla om min farmor eller farfar kan köra mig någonstans. Jag var tvungen att bada henne snabbt i varmt vatten för diareen hadde kladdat överallt i baken på henne. Men hon ligger i ett helt lakan nu… Och jag försöker värma henne. Jag får kolla om vi kan åka till en slags vetrinär som jag tror vi brukar ta hunden till. :(
Sätt buren nära ett element också .. de gjorde jag när mina råttor råkat ut för lunginflammation, kanske det är de din har?
I sånnafall, far omedelbart till sjukhuset, en av mina dog utav det :(
Och om den inte äter?
Får den i vätska? Annars kan du ju blötlägga Torrfoder och försöka ge den det..
Mvh. Sanne & Djuren
Tack för all hjälp, vi har köpt bäbismat som funkade förra gången hon var förkyld. Hennes ögon blir också jätte klibbiga kan det vara något? :(
Om det är lunginflamation, låter det om deras lungor då? Jag vill inte att hon ska få dö sjuk. :'(
#4 Låter ju verkligen som hon har en inflammation i kroppen, så prata med dina nära och försök ta dig dit helst senast idag, imorgon kan de vara försent!
Mvh. Sanne & Djuren
#5 Det vet jag inte om det gör, men eftersom du säger att den har svårt att andas så kan de vara något med lungorna som tjorvar, samt när du nämner att ögonen klibbar så där.. så låter det som sagt verkligen som en inflammation, tror ju inte att det är en kraftig förkylning.
Mvh. Sanne & Djuren
Jag ska se var stället ligger och sen snacka med min farfar och se om han kanske kan köra mig dit.
#8 Jättebra, de gör du rätt i. Bättre att träffa någon som troligen kan om råttor, samt om det är inflammation, så lär du få med dig hem antibiotika.
Mvh. Sanne & Djuren
Ingen vill köra mig! :'(
#10 Försök ringa alla du känner som har en bil tillgodo, kanske en vän? deras föräldrar kanske kan hjälpa till?
Mvh. Sanne & Djuren
Vi får se. Vet inte om det finns någon förälder hemma. Hon får som ryckningar för att hon inte kan andas ibland.
det kan vara så mycket, så enda säkra är att åka till en vetrinär.
bada helst inte inödan, då kan hon bli mer nerkyld och sjukare. om du har fleece bädda hennes bur med det.
det geggiga runt ögonen är porfyrin, snorvätska som med kontakt med luft blir orange-röd. Det är ett tecken på förkylning eller infektion.
om ingen av dina äldre som är i närheten kan skjutsa dig, fråga en granne?
#12 kramper är vanligt hos råttor vad jag förstått, eftersom mina har det lite då och då.. Men i detta fall törs jag inte säga att de inte är någon fara, rosslar hon när hon andas? Piper hon? hur beter hon sig?
Mvh. Sanne & Djuren
#12 och jag säger som ovanstående #13 .. hur det än är med henne så måste hon besöka veterinär, hennes liv kan hänga på spel om de vill sig illa
Mvh. Sanne & Djuren
Jag tor hon håller på att dö… 
#16 håll henne varm hela tiden och grips inte av panik av något slag, utan tänk endast på att försöka få henne att överleva. Sedan måste du försöka få tag i någon som kan hjälpa dig, om inte annat ring någon som kan ringa någon annan som har bil? Typ en släktnings vän?
Eller som #13 sa, spring till grannen
Mvh. Sanne & Djuren
Jag vet inte längre om hon lever, Hon var en av mina första råttor.
Det är aldrig ett barns ansvar att se till att djur kommer till veterinär, det är alltid de vuxnas. I och med att man enligt lag är skyldig att ta sjuka och skadade djur till veterinär, så måste de helt enkelt köra dig även om de har sviktande intresse.
Hon låter väldigt illa däran och det finns inget mer du kan göra hemma nu. Har hon varit förkyld ett tag kan det ha utvecklats till lunginflammation vilket är mycket allvarligt och kräver veterinärvård.
#18 Försök kolla efter, hon måste ha värme, det är ett som är säkert.
Mvh. Sanne & Djuren
Jag tror hon är död.. Hon andas inte längre.
#21 beklagar, du var iaf vid hennes sida in i det sista.
Mvh. Sanne & Djuren
prova massera henne försiktigt och se om det hjälper
Ledsen att du måste gå igenom detta själv :C
Beklagar.
Nej.. Jag har mina syskon… Och min farmor och farar.. Men jag försökta att masera henne för att få henne att andas. Men hon andas inte mer och heennes hjärta kan jag inte känna längre. Men tack för allt stöd.
#21 om du inte kan begrava henne nu på engång (eftersom det troligen är för mycket sorg just nu) så sätt henne i en kartong och in i frysen när du tagit farväl av henne helt. Då håller hon sig i skickv till begravningen sker..
Och ja, jag förstår att de inte är något vidare kul att höra om detta just nu, men det är bra att veta hur man går till väga efteråt, eftersom så som jag antar det, så har du inte misst någon tidigare?v
Mvh. Sanne & Djuren
#25 vi finns här för er, beklagar verkligen.
Mvh. Sanne & Djuren
Nej det har jag inte.. Men vill veta säkert att hon är död först…
#28 Om någon minut (om hon har gått bort) kommer hon bli jätte stel. Då kan du vara säker.
Mvh. Sanne & Djuren
Hon är sladdrig, livlös, och blek plus att hon typ kissat på sig eller något för det är gult i baken på henne.
Det är hemskt.
När nån dör så brukar kroppen slappna av helt och så kissar/bajsar man på sig. så det kan vara ett tecken att hon gått vidare.
det kan hända att hon bara är medvetslös pckså, kan tyvärrr inte ge nåt bra tips eller så då jag inte är där och ser själv. låt hon ligga i buren i 1 timme och om hon inte rört sig efter det så är det nog godnatt
Fackla, beklagar att hon är död och jag förstår att det känns hemskt. Men tänk på att döden är naturlig och när man är riktigt sjuk så kan döden vara en befrielse. Nu är inte din råtta sjuk längre och har det inte jobbigt utan all smärta är borta.
Kram.
Jag har henne här vid datorn för i mitt…
#33 Tack, jag vet men jag skulle hellre sätt henne dö lycklig.. Men ja.. allt blir inte som man vill.
Det är något klet som kommer ut från slidan på henne.. Gult.. Kan det vara kiss bara som runnit..
#36 Svårt att säga vad det är. Kletet kan vara var om hon hade livmoderinflammation.
Hur gammal blev hon?
1 år och 9-10 månader. Hon föddes 10 januari 2010
Kletet är inte kiss och luktar konstigt..
Kletet är inte kiss och luktar konstigt..
#38 får jag bara fråga en sak?
jag antar att du hade fler råttor tillsammans med henne, om inte annat en till råtta iaf… Om hon hade lunginflammation eller något smittsamt, så bör du kolla så att dom andra mår bra och att de inte visar något som helst tecken på sjukdom..
Mvh. Sanne & Djuren
Bäbisen och en av syskonen mår bra som vanligt det vet jag, sen har jag ett till syskon till råttan som har en tumör och hon har också diaree. Men hon har varit hos en vetrinär som sa tt vi skulle avakta. Men då hade hon inte dearee, det komm efter. Men har hört att råttor med tumör kunde få det.
Runt 1 timme har gått, hon har inte rört sig är utorkad och andas inte och hennes hjärta kann jaginte känna längre.
#42 Var sitter tumören? Diarré är inte vanligt vid tumörer, inte de tumörer som är vanliga hos råttor i alla fall.
Gult klet som luktar konstigt (inlägg #39) är förmodligen var, det förekommer vid inflammation.
Så hon kan ha gått i dagar med livmoderinfflamation?! :O :(
Men tumören är en juvertumör..
#45 Det tar ett tag innan livmoderinflammation blir dödlig. Är livmodern stängd (man brukar skilja på öppen pyometra och stängd pyometra) så ser man varken var eller blod eftersom det inte kommer ut, men infektionen fortsätter utvecklas.
Sjukdomsförloppet du beskrivit låter absolut som att det kan vara sepsis till följd av att bakterierna kommit ut i blodomloppet.
Livmoderinflammation kan drabba alla honor, så att hon blev förkyld behöver inte ha något med det att göra. Däremot kan nedsatt immunförsvar göra att en infektion fått fäste, t ex.
Diarrén kan vara något sekundärt för att hon var så dålig i övrigt, hennes dåliga allmäntillstånd kan ha gjort att magen blev låg prio för kroppen att ta hand om, den kom i obalans och "rasade".
#45 Hon kan ha gjort det men det känns som att det var andra krämpor också. Juvertumör ger inte automatiskt snuva, diarré eller andningsproblem -låter som att hon hade flera olika problem.
Juvertumörer ger inte diarré. Med tanke på att råttan som dog hade diarré i kombination med andra allvarliga symtom så kan det (men behöver inte) ha varit något smittsamt. Nu går det ju inte att undvika smitta längre tyvärr.
Hur länge var råttan som dog sjuk (vad heter hon förresten) ?
jooooo… Hon åt och rack ju knappt tillslut… Sepsis?
# 45Bara så du vet( om du trodde det) så var det inte den döda råttan som hade juvertumör… Den råttan levr.
Hon var sjuk i någon dag.. Men jag har inte sätt att någon annan råtta värkar vara smittad. Och hon hette Mika, var en dumboörad mink med vit mage.
Sepsis är blodförgiftning.
oj….. :O :(
i # 49 menade jag #47
#49 Jag förstår att det är en annan råtta som har juvertumör. Men om jag förstod det rätt så har råttan med juvertumör också diarré och det är inte något som är vanligt vid juvertumörer, därför funderar jag på råttan som dog hade något som smittar till de andra. Diarré är överhuvudtaget inte så vanligt hos råttor så jag ser det som ett sjukdomstecken.
Okej, ska snacka med syrran som äger råttan.
Vila i frid min Mika. <3
Du mår väll bättre nu syrran? Trösta annars upp dig på vår nya råtta som kommer! 
Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 
Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina