Råtta med sår. Ohyra?
Hej! Det är så att jag i tisdags köpte en råtthane. När jag fick honom var pälsen väldigt ovårdad, det såg ut som att han aldrig tidigare blivit badad. Så jag badade av honom lite och upptäckte sedan att han över hela kroppen har fullt med små sår.
I buren som han kom i var det ett slags hus som jag antar egentligen ska vara till akvarium, för kanterna till ingångarna är smala och vassa. Så jag antog först att det kanske var av huset han fått skadorna, men jag upptäckte nyss att en av mina andra råttor fått ett liknande sår som han har. Att även den råttan har skadat sig precis nu känns inte troligt med tanke på att jag aldrig förut har haft sår på någon av mina råttor, men inte heller kontakt med varandra
. Har även tagit kontakt med veterinären, de var inte speciellt sammarbetsvilliga och kunde varken ge mig tips på hur jag skulle kolla efter tecken på sjukdom utan bad med helt enkelt att boka upp en tid, men att först vänta ett tag och se hur det utvecklar sig. Det känns inte bra med tanke på att jag har fyra råttor till som kan bli smittadade.
Någon som har haft samma problem eller som har något hum om vad det kan vara?
Kan vara bra att försöka fota såren, men låter lite som skabb. Kan vara förkylningsskabb eller ett riktigt skabbutbrott och då är det bara att åka till vetten för medicin
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Vid skabb brukar väl ändå djur klia sig och tappa hår? Råttan varken kliar sig heller har kala fläckar.
Inte nödvändigtvis, mina hade förkylningsskabb för någon vecka sen - 2 av 3 råttor fick det och de kliade sig inte så värst mycket och inte tappade de hår heller. Mest röda, svarta sår som härjade lite.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#3 vad är förkylningsskabb? det har jag aldrig hört talas om..

Ställer mig oxå frågande till vad förkylningsskabb är?
Små sår i hudbotten brukar vanligtvis vara löss eller skabb. För att bota detta så behöver du stronghold som veterinären skriver ut. Det räcker med en droppe i nacken på alla djur, du behöver inte sanera hela buren eller något.
Qui dormit, non peccat
Det kanske inte är svar på frågan, men t.ex. hamstrar har en sorts skabb som ligger vilande tills deras immunförsvar sänks. Därför kan de tappa hår vid t.ex. en förkylning.
#5 behöver man inte sanera? när mina marsvin hade marsvinskabb behandlades de med strongehold men då fick jag sanera hela buren med virkon.. kanske inte samma för råttor…
#7 Nej det behövs inte, jag har gjort det ändå bara för min egen sinnesfrids skull, men eftersom verkan sitter i länge och de små kräken inte överlever utan värddjur behövs det som sagt inte :)
#8 Jaha :D då vet jag det :)

#7 Nix, det behövs inte med stronghold.
Qui dormit, non peccat
#10 hur mycket brukar en flaska stronghold gå på? :)

#11 Finns inga flaskor, det är en liten tub med några droppar i som säljs i trepack. Beror på vilken veterinären skriver ut, http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=stronghold
Den vanligaste man får om man inte har så många råttor är den som kostar 243. En tub räcker till iaf 5 råttor.
Qui dormit, non peccat