Gnager på gallret
Hej!
Jag fick mina 4 pojkar förra fredagen, de har alltså varit hos mig i en vecka och två dagar nu. När vi hämtade dem var de 5 veckor, så de är fortfarande bäbisar.
En av dem gnager på gallret. Rätt mycket. Ingen annan av dem gör det alls. De har en stor bur med många saker i och vi började låta dem springa ute för två dagar sedan. Vi tar rätt ofta ut pojkarna och gosar med dem, och de verkar tycka att det är gosigt de också. Jag tror inte att det är understimulering som gör att han gnager.. och jag tycker verkligen att han verkar trivas bra hos oss så jag tvivlar på att det är av nervositet från flytten han gnager heller..
Men, han verkar bli lite "mobbad" av sina bröder. Jag och pojkvännen har sett honom förlora de flesta gnabb om rang och han ligger antagligen rätt långt ner i rang. De bråkade mest den första dagen vi hade dem, men de bråkar fortfarande lite då och då. Idag efter att de hade sprungit ute och alla samlades i buren igen, började de ge sig på gallergnagaren. Inte bara en av hans bröder, utan alla tre! Kan detta ha något med det att göra? Vad kan jag göra åt det?
Tack.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
*putt*
Någon som kan ge något tips..? Jag har kontaktat uppfödaren och frågat samma sak, men jag hade gärna velat ha er åsikt om det också..

Gnagande småråttor kan bero på att de har bott med en råtta som lärt dem detta beteende, råttan är stressad eller så är råttan understimulerad.
Att småråttor busar och bråkar är fullt normalt, de har mycket energi och leker tokstollar i buren och när man släpper ut dem.
Aktivera dem mer, se till att de har saker att göra. När råttan gnager så fya, ta inte upp honom eller släpp ut honom, då lär han sig att just det beteendet ger honom något bra.
Qui dormit, non peccat
Jag skulle nyss ta upp en av pojkarna och sag att det fanns blod pa tva av killarnas svansar, de som lag i samma hammock som "gallerbitaren". Sa jag tog upp honom för att kolla, och han blöder fran penis, och eventuellt fran svansen, jag kan inte avgöra om det bara är blod eller om det är ett sar.
Kan de ha bitit honom illa? Kan det vara nagot annat?
Vad bör jag göra?
Åk till en vetrinär? kan vara en uppsjö av saker, urinsten eller nån infektion…
Okej…
… och sedan da? Om det inte var nagot annat än att han blev biten, vilket jag tror? Skall jag bara strunta i det och se det som en "olyckshändelse" eller skall jag göra nagot speciellt? Skilja pa dem?
Ta först reda på om det är det, sedan kan du ta till action.
om det är så att den ena attackerar den andra så det blöder, så ska du skilja på dom ja. Står en del i artiklarna osv om sådant