Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1038 ggr
Exxozzie
0

Bra bok om råttor?

Jag vill ha en bra bok om råttor men jag har inte hittat någon bra i affärerna eller på biblan. Jag var idag och kollade runt, för jag brukar kolla i affärer och så innan jag beställer på nätet.

Adlibris har ju en del men jag vill ha lite tips från er.

Jag vill ha en fet bok. :P
Det ska stå ALLT i den (eller så mycket som möjligt). Gärna mycket flockbeteende osv. Vill inte bara läsa om vad de ska för mat och burens ytor. Ja, ni förstår säkert vad jag menar. Jag vill inte att den handlar generellt om smådjur - bara råttor.

Engelska eller svenska - spelar ingen roll.
Ös mig med tips! ;)

Zizza
0

TASS! :)

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Grejen är att det finns ju typ inga böcker alls som är något att ha, varken på svenska eller engelska. 
Inte om man vill läsa renodlat om råttan och utan att råttor inte har blivit ihopblandade med möss och hamstrar.

Den boken jag kommer på just nu är  “Den fantastiska sällskapsråttan” av Gerodean Elleby. Har inte läst den själv men den ska tydligen vara bra. Sen finns det en bok på engelska som jag för tillfället inte ens minns namnet på. Ska se om jag kan komma på vad den hette.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Finns det någon bra icke-renodlat om råttor då? :)

Nej, jag hittade en på biblan som var en hög kopierat papper i princip. Alla bilder kände jag igen från SRS:s hemsida. Svartvit - den var ju kul. :S

Tack för tipset! Jag ska kolla in den.
Hehe, tänk ordentligt. ;)

hus-musen
0

Kom på den nu! The Proper Care of Fancy Rats by Nick Mays

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

#4 Jaa! Tack för tipsen. Skrattande

hus-musen
0

Länktips till böcker på engelska som ska vara bra :) http://www.nfrs.org/books.html

Kommer inte på fler på svenska dock, har en faktabok för barn hemma i bokhyllan, men vad den heter vette tusan. Den är inte så utmärkande dock, men helt ok. Handlar om alla möjliga tamdjur.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Tack så mycket. :)

Fridborg
2

Att inte alla här går ihop med alla års erfarenhet och skriver en tjock bok!

hus-musen
0

Jo det vore nog en bra sak, om man nu kunde få människor att samarbeta så pass. Många här sitter på kunskaper om både det ena och det andra.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

#8 Ja, jag satt på bussen idag efter allt letande och tänkte "nehe, kan jag inte köpa en bra bok får jag göra en själv". Sen lät jag drömde jag vidare och funderade på hur mycket hjälp jag skulle kunna få och hur jag skulle gå till väga. RiF kom upp många gånger.

Kanske kommer med en bok i framtiden. :P

Fridborg
0

Jag tror många här har talanger i det mesta. Många är duktiga att teckna, många är bra på att skriva och andra på allmänhälsa, beteenden och kanske utställning? Kan man inte fråga SRS om hjälp/hjälp rent ekonomiskt?

Exxozzie
0

Jo jag också.

Kanske? Att de får sponsra på något sätt kan de säkert göra. Är det en förening som går med vinst? Annars kanske de inte vill.

hus-musen
0

SRS är ju en ideell förening, så rika är de inte. Brukar inte finnas några större summor i där vad jag vet.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Attans. Nä det är synd att råttor har så låg status. Inte som hundar och katter som kan gå på över 10 000-lappen >_<

Exxozzie
1

Adlibris verkar inte ha "The Proper Care of Fancy Rats". Däremot har de "Proper Care and Feeding of Husbands". XD

Zizza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#15  HAHAHA. det där gjorde min dag!

Mvh. Sanne & Djuren

[lucke]
0

Denna bok har jag köpt, men ännu inte läst: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1865085197 Hoppas på att den är läsvärdGlad

Zizza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#17  :) berätta gärna vad du tycker om den sen, när du bläddrat igenom den lite och fått en uppfattning utav den

Mvh. Sanne & Djuren

[lucke]
0

#18 Det ska jag göra- kan dock ta ett tag då det alltid tar lite tid för mig att läsa böcker på engelskaTungan ute

Exxozzie
0

#17 Tack för tipset. Den är ju tjock i alla fall. :P
Ja, jag vill också veta hur den är. Handlar det om arten, tamråttan eller vildråttan?

[lucke]
0

#20 Jag tror att den fokuserar främst på vilda råttor. Jag ska försöka börja på boken i kväll, så kan jag återkomma med ett omdöme om några dagarGlad

[lucke]
0

Jag blev fast i en helt annan bok, så jag har tyvärr inget omdöme att ge- änTungan ute

Exxozzie
0

Vad roligt att höra ändå. :)

Haha. Men jag väntar tålmodigt. Flört

[lucke]
0

Hav tålamod med mig, jag är bra på att sväva ivägOskyldigFlörtSkrattande

fiffiluren
0
[lucke]
0

Jo, den är nog faktiskt mer givande än den jag har hemma, tror jag. Tycker att beteende är något av det mest intressanta som finnsGlad.

Exxozzie
0

-#25 tack :)

#26 Jag med!