Hönsnät till bur?
Hej!
Ska eventuellt skaffa råttor inom en snar framtid och håller nu på att planera allt.
Funderar på att bygga en egen bur av ett gammalt köksskåp med lämpliga mått och sedan sätta in lite hyllplan och göra hål i dem, samt göra en gallerdörr som ska täcka hela burens framsida. Då är frågan - kan man använda hönsnät (ett eller två lager) eller är det för stora hål? Vill inte att råttorna ska kunna tränga sig igenom… Vet att det finns "fyrkantsnät", eller vad det nu heter, annars men det känns onödigt att behöva köpa en hel rulle när jag ska använda så pass lite när jag redan har en hönsnätsrulle liggandes här hemma. Om hönsnätet är för osäkert så får jag ju köpa ny rulle i vilket fall.. Vet inte hur små hål en råtta kan ta sig ut igenom :o
Undrar också om någon vet om man kan måla insidan av buren i någon målarfärg som inte är farlig för råttorna att gnaga på?
Om ni vet någon som föder upp råttor i Västra Götaland så får ni gärna hojta till också! :)
Mvh Emma
/ Emma
Fyrkantsnätet är bäst i vilket fall som helst då hönsnätets hål oftast är väldigt vassa.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Okej, tack så mycket! :)
-
Skulle även vilja ha svar på detta om någon vet..
"Undrar också om någon vet om man kan måla insidan av buren i någon målarfärg som inte är farlig för råttorna att gnaga på?
Om ni vet någon som föder upp råttor i Västra Götaland så får ni gärna hojta till också! :)"
/ Emma
De flesta kör väl med någon slags lack? En vattenbaserad har jag för mig.
Det borde ju finnas någon i Gbg. Granathens om den finns kvar. Annars tror jag att många åker dit lite då och då.

Silverorm finns i gbg-området oxå.
Annars kan du titta på vår Uppfödarlista här på rif, den ligger under allt du behöver veta om rif!
Visst kan du måla, men jag och många andra rekommenderar helt klart lack, och lack i många lager! Båtlack brukar funka bra, det får inte vara poröst lack eftersom kiss annars kryper ner i lacken. Många har gett upp sina burar efter ett halvår/år eftersom de stinker och är hopplösa att rengöra.
Qui dormit, non peccat
min bur funkar jätte bra och den har jag och min pappa gjort :)
#3 Tack för tipset! Ska kolla vad vi har hemma, pappa har säkert lack någonstans ute i garaget :)
Granathens verkar finnas kvar då uppfödningens sida på fb är uppdaterad senast den 12e oktober. Ska försöka kontakta henne.
#4 Tack för alla bra tips! :) Silverormens är definitivt intressant då jag både kärat ner mig i siames och russian blue! Ska kontakta henne också.
#5 Så bra! Du har inte lust att lägga upp en bild så jag får lite inspiration? :)
/ Emma
#7 Nice! :)
/ Emma
#8 tackar :)