Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 992 ggr
[Eraj]
0

Gnager på allt

Mina första råttor har hunnit bli sju månader gamla och de har börjat gnaga på allt. Innan smakade de på vissa saker ibland men gav sig snabbt och inget blev skadat, men nu är det som de springer omkring och letar efter saker att gnaga på. De gnager på fjärrkontroller, knappar till datorn, lister, kanten på bordsskivan, böcker, tyget på soffan och så vidare.

I buren har jag kvistar, en gummiboll och ett trähus som de kan gnaga på. De får hårdbröd ofta också. Är det något mer jag kan lägga in för att uppmuntra dem att gnaga av sig där istället för utanför buren? Något tips? Väldigt tråkigt när allt jag äger får en massa bitmärken…

Fridborg
0

Haha!  vill bara säga "get used to it" :P Försökte gnida in med ättika som resulterade i att de ÄLSKADE den och slickade/tuggade ännu mer :P

Har egentligen inget bättre tips än att du får ta bort alla lösa saker som går att ta bort du är rädd om, vara med och kolla vad de gör och fy:a dom när dom gnager på saker.

hus-musen
0

Låter som de bara gnager på sådant som är salt och sånt du rört vid. Kan vara så att de har brist på något ämne och inte att de har ett gnagbehov.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

äggkartonger och pappersrullar med gömt innehåll ( knip ihop ändarna ), avlagda skor, you name it. bara se så sakerna inte är giftiga ska det gå an.

[Eraj]
0

# 1. Å, typiskt! Tyckte det började så bra och att de var så duktiga när de inte bet på något…

# 2. Vet du vad som är vanligast att råttor brukar ha brist på och något man kan ge för att se om det blir bättre? Det enda jag kan komma på att de inte får regelbundet är fisk, men i övrigt får de en rätt varierad kost med mycket frukt/grönt, lite köttprodukter och lite makaroner/ris varje dag. Samt Torrfoder då.

hus-musen
0

#4 Fisk är ju såklart bra, har det i torrfodret eftersom jag mer eller mindre aldrig äter fisk. Prova ge dem räkor, ägg och äggskal, broccoli och sådant som innehåller mycket vitaminer och andra ämnen.

Och såklart, gnagandet kan bli en dålig vana, kan även vara att de tycker att de är understimulerade. Så fortsätt träna och fya dem när de gnager.

Qui dormit, non peccat

[Eraj]
0

# 5. Tror inte de är understimulerade för de får härja fritt i lägenheten större delen av dagen. Har inte märkt av något i deras övriga beteende som pekar på att de skulle vara uttråkade i alla fall.

De brukar få ägg och äggskal ibland, och även broccoli. Ska ge dem mer räkor och fisk för att se om det blir bättre. :) Tack för hjälpen, hoppas det är så enkelt att lite mer fisk kan lösa problemet!

hus-musen
0

#6 Jo fast bara för att de får springa fritt så betyder det inte att de är tillräckligt stimulerade. Precis som med hundar så mår de flesta råttor bra av att arbeta och hjärngympa. De är smarta små gynnare även om det inte märks alla gånger de klantar sigSkrattande

Qui dormit, non peccat

[Eraj]
0

Vilka mer tecken kan man se på råttor som är understimulerade? Jag tror inte de är uttråkade, men jag vet inte i och med att det är mina första råttor så jag är inte så bra på att tolka råttbeteenden än.

Det verkar i alla fall inte som de har tråkigt när de är ute, utan de är väldigt aktiva och springer omkring överallt och bråkar lite med varann då och då, smyger ut i köket fast det tydligen är lite läskigt att vara där, klättrar upp för benen på mig och min pojkvän i hopp om att få något gott och när de börjar bli trötta går de in i buren och sover. Däremellan hinner de som sagt gnaga en del också…

Försökte förut lära dem små tricks men de lärde sig aldrig så jag lade ner det projektet. Kanske ska ta och börja med det igen så de får lite mer hjärngympa. :)

DieselB
0

Haha mina minsta gnager på väggar, tur att dom är av betong.. bara fina färgfläckar som saknas!

Visst är det roligt? =P