Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 609 ggr
alexfifan
0

Råd ang kastrering

Ja efter mycket velande och om och men har jag kommit fram till att det är bäst att testa med kastrering på en av mina hanar som är lite för arg ibland.

Nu är det ju som såhär att han har suttit själv ett ganska bra tag, säkert 1,5 månad. Det är en veckas väntetid på kastreringen. Hur länge bör jag vänta efteråt med att försöka introducera honom igen? Efter att han är pigg och hel vill säga då. Finns det något jag kan göra för att öka chansen att det funkar att introducera honom? Är det större chans att han fungerar med honor efteråt?

Vet att det finns trådar om det här, hittar dock inga så orkar ni inte svara och har en länk så skicka gärna den :)

you can't face the problem, if the problem is your face……

Zolah
0

det jag kan tänka på är att du måste komma ihåg att låta hormonerna gå ur hans kropp innan, har för mig att det är 8 dagar man ska vänta då?

sätter en tass då jag gärna vill veta sådant här

hus-musen
0

Näe 8 veckor.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0
alexfifan
0

Ja jag har för mig att det var ganska länge. Känns som chansen att han kan va med andra råttor nästan är nere på noll alltså =/

hus-musen
0

Japp 8 veckor är det som gällde senast jag satte mig in i frågan iaf.

Nja inte kört kanske, men en kastration är inget mirakelmedel utan det är möjigt att beteendet är invant och att han inte ändrar sig ändå.

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

Fast han är ganska ung ändå, född vecka 14… och han var inte sån innan han kom hit så jag hoppas ju att det ska hjälpa! :/ Han är så otroligt go i övrigt att det hade varit synd och skam att behöva ta bort honom, han trivs inte alls med att sitta själv så det är enda utvägen annars :/

hus-musen
0

Kastrering är som sagt inget mirakelmedel och det är inte säkert att det kommer att funka efter kastreringen. Sen får man tänka på att verkligen hitta en bra veterinär, då att söva och operera råttor eller andra smådjur inte är det lättaste. Det har ju trots allt hänt mer än en gång att råttan aldrig vaknat upp utan dött.

Det är risker som man inte bör ta lätt på. 
Samtidigt om du ändå funderar på att avliva honom så ge det en chans, har du tur funkar det.

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

Har världens bästa veterinär som har lyckats få en råtta att överleva en väldigt svår operation så den biten är jag inte alls orolig över! :D

Jag vill ju inte avliva honom, men så dåligt som han mår av att sitta själv så är det egentligen det enda alternativet om inte kastrering fungerar. Så håller alla tummar och tår jag har för att det ska vara till hjälp :)