Hur räknar ni uppfödare?
Från första dagen era bebisar blitt födda och tills de ska säras? Räknar ni typ, dag 1, dag 2, dag 3, dag 4, dag 5, en hel vecka och sen samma visa igen eller jaa.
Mina ska vara cirka 4 veckor och två dagar idag, men jag tycker dom är så små, men detta är ju klart mina första bebisar så jag vet ju inte.
Men blir lite osäker om jag räknat fel eller såå.
Tacksam för svar.
Malteråttan (L)

Hur mycket väger dina bebbar?
Du räknar dagar, antar att dina bebbar är 30 dagar nu då?
Qui dormit, non peccat
Jag räknade dagar och veckor =) men de gör man väl som man vill, så länge man särar på dem i tid.
Mvh. Sanne & Djuren
#1 de väger från 57-67,Dom är födda den 3e oktober.. :)
Malteråttan (L)

#3 5 veckorsbäbisar bör ligga på 80 gram eller mer, så om dina är 4 v och 2 dagar så är de rätt små.
Men vad får de för mat? Olivolja, äggulor och andra röror är bra för små råttmagar och ger mycket energi att växa på.
Qui dormit, non peccat
Morgonen får de gröt och välling oftast, sen är jag inte hemma tills tre på dagen och då har de inte ätit upp än och brukar sedan ge en ny omgång med mat vi äter härhemma som består av ja allt möjligt, de får grönsaker till, och ägg får de ibland, brukar ha ägg i maten också.
Dom är ju inte underviktiga, de är knubbiga och tjocka men små tycker jag.
Malteråttan (L)
#4 är dom inte 3 veckor? Hon sa att de är födda den tredje oktober??
Mvh. Sanne & Djuren

#6 Öhm jo, jag räknade faktiskt inte.. Läste bara att hon skrev 4v och 2 dagar längre upp i huvudinlägget
Tur att någon är vaken här haha!
För att vara 3 veckorsbäbisar så verkar de normalviktiga i mina ögon.
Qui dormit, non peccat
#7 tänkte exakt samma sak, eftersom jag har nyligen själv haft en kull.. inte var skillnaden så stor vill jag minnas :) Så förstod att du uppfattat det fel =)
Klart någon måste ju hålla koll, nästa gång kanske de är din tur att rätta mig? ;) haha
Mvh. Sanne & Djuren
Normal viktkurva för ungar är:
födselvikt = 2-5 gram
1 vecka = ca 10
gram
2 veckor = ca 30 gram
3 veckor = ca 50 gram
4 veckor = minst 60
gram
5 veckor = minst 80 gram
6 veckor = minst 100 gram
2 mån 150-200