Bernard har börjat blivit feg
Min pälskling Bernard har börjat blivit rätt feg på sistone, inte för mig eller min sambo men för föremål och ljud. David (min sambo) gillar att busa med mina råttor men jag vet inte om dessa bus alltid är roliga för råttorna så ge oss gärna tips på bra sätt att busa med dem.
I förrgår gjorde han gnislande ljud på golvet genom att dra handen hårt på det och bernard stannade upp och blev helt paralyserad, vi trodde han blev nyfiken och började skratta och vi fortsatte med ljuden. Bernard sprang runt och försökte hitta vart ljudet kom ifrån men efter en stund blev det väl för mkt för honom så han sprang rakt in i buren vettskrämd och ville knappt komma ut sen. Idag skulle vi ge dem nudlar från kastrullen och både Bernard och Jack vägrade gå fram till kastrullen.
Jack ville bara inte gå nära den men Bernard blev så rädd för denna kastrullen att han sprang fort in i buren och vägrade komma ut.
Tidigare har han blivit rädd för de andra två råttorna som inte går ihop med Bernard och Jack eftersom de bråkar med Bernard. Men annars har han inte varit så rädd men nu är jag orolig att Davids lekar har skrämt honom eller om de beror på annat.
Vet nog vad det är för ljud ni gör, å det låter inte alls mysigt i mina öron heller, de har ju bra hörsel, är så små så det låter nog ännu värre för dem. Är nog inte så konstigt om de blivit skrämda då^^'
Stackarn :(
får ge honom nått gott råttgodis till stackarn
Ja ge massa godis och pyssla om honom nu och lova honom att aldrig göra om den dumheten. Som sagt råttor hör bättre än vi. Så inga höga ljud i närheten av dem, gnisliga till dundrande musik.
Mvh. Sanne & Djuren
de ska jag, har ni bra tips på hur man kan busa med råttor utan att de blir rädda?
Beror ju på vad just den råttan anser som bus eller inte, har en råtta som jag brukar busa med genom att leka "ta fatt" .. går ut på att man rufsar lite på hans rygg och sen springer han runt i buren och skuttar och kommer tillbaka till galler öppningen och försöker ta mig då.. sen gör vi så några gånger :) inte säkert att den leken passar alla råttor, min hane är ju rätt livlig och tycker om sånna lekar.. med tanken på att han kommer tillbaka och vill att jag gör om det hela tiden :) och skuttar som en ko på grönbete haha.
Du får väl komma på något som passar dina? Någon gång har jag haft ett nyckelringsband och lekt dragkamp haha :) Sedan så kan man göra en fiskedamm åt dem om de tycker om vatten.. stoppa ner majs å ärtor i en liten låda med vatten så de får fiska upp dem med tassar och mun :)
Mvh. Sanne & Djuren

Mina råttor gillar dragkamp, har ett skosnöre som vi brukar leka med. Sen så gillar de att brottas, åka kana och leka tafatt både i buren och på golvet. Du får hitta den lek de gillar genom att prova dig fram :)
Qui dormit, non peccat
Har sett en del tipsa om sådana där kattleksaker med fjädrar och grejjer,men har aldrig testat själv. Råttor har ju en del jaktinstinkt.
Jag hade en sådan där fjäderleksak här hemma. De tyckte mycket om den, även om de åt ihjäl den ganska snabbt :)
skitenkla att göra själva också - påskfjädrar + blompinne och snöre och vips så slipper du betala x antal kr som dom kostar ute i affären =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Vilka bra tips ni kommer med, skall testa runt lite imorgon för de små liven :)