bygga bur
Jag håller på att bygga om ett vitrinskåp till en råttbur. Jag har inte haft råttor tidigare och har därför lite frågor angående infrastrukturen i buren.
Vad tror ni råttorna gillar bäst?
- Att det finns många olika vägar som korsar varandra så att råttorna kan gena på många ställen och fort ta sig till burens alla "mysställen" på kort tid oberoende vart i buren de startar ifrån. (tänk klassik klädbutik a lá H&M med öppna ytor)
- Att det finns en mer bestämd rutt, mer labyrinorienterad väg, vilket gör att råttorna kanske måste springa en längre väg för att ta sig mellan två egentligen närliggande punkter (tänk IKEA)
Om man skulle bygga buren efter princip 2, hur höga hinder måste man bygga för att en vuxen råtta inte skall kunna klättra över det? Hur agerar råttor om de står framför ett lågt hinder, som de kan klättre över med lite möda, men som även har en ramp. Väljer de rampen framför klättringen?
Hoppas ni häger med på vad jag undrar!

Vad har du får mått på vitrinskåpet?
Råttor vill ha yta att springa på, så jag ser ingen nytta i en labyrint eller liknande. Dessutom är det opraktiskt att städa.
Vet faktiskt inte om det skulle vara lagligt att bo på heller beroende på hur stor ytan blir.
Mina struntar i om det är ramp eller något att klättra på, vill de över så kommer de över på något vis.
En annan råtta kanske skulle lessna och modifiera buren på sitt eget vis ;) Dvs käka hål i vissa väggar så den kan gå som den vill.
Qui dormit, non peccat
Jag skall inte bygga en labyrint utan jag skrev det för att förklara "infrastrukturtypen". Skåpet blir i tre våningar där varje plan är 74x37 cm.
För att förtydliga vad jag menar har jag bifogat en skiss. Tänk er att huset på översta våningen är så högt att råttorna inte kan komma över på andra sidan på det planet utan att klättra upp och ta hängbron över, det är labyrint-/IKEA-principen. Det andra alternativet vora att göra in- och utgång på vardera sida om huset så det finns flera vägar att ta sig till den andra sidan.
Vad tror ni är bäst/roligast för råttan?
Föresten hur höga hinder kan en råtta klättra över ungefär?

En råtta kan utan problem hoppa en halvmeter rakt upp i luften så du får bygga högt om du inte vill att de ska ta sig över.
Jag personligen hade gjort flera ingångar i huset, det hade uppskattats mycket mer av mina. Alt gjort huset lite lägre så de lätt kan skutta över om de vill det.
Qui dormit, non peccat