Råttors minne
Hej.
Det här är kanske en jätteknäpp och definitivt en alldeles för förenklad fråga..
Hur "långt minne" har råttor?
Jag menar, till exempel, om du nu hypotetiskt skulle ge dig ut och resa läänge och lämnade råttorna med råttvakt, hur lång tid skulle det ta innan råttorna glömde dig? Handlar det om veckor, månader eller år? Eller kanske inte alls?
Jag har självklart inga planer på att lämna killarna flera veckor. Jag är helt enkelt bara nyfiken på om det finns någon info om detta? :)
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
*tass*
Mvh. Sanne & Djuren

De glömmer inte alls skulle jag tro.
Har med mig mina pojkar till mamma lite då och då, så de kanske träffar råttorna någon gång per år. Råttorna minns mina föräldrar utan tvekan. Den bedömningen gör jag på att råttorna beter sig annorlunda med mina föräldrar när de träffas än vad de gör med en främling.
Mina råttor verkar minnas sin uppfödare oxå.
Qui dormit, non peccat
Jag skulle vilja säga att dom aldrig glömmer en person dom tycker om. När jag var ner och hämtade hem ett par pojkar från en uppfödare, för lite mer än en månad sen, passade jag även på att möta upp en bekant som hade en omplaceringsflicka till mig. Hon fick följa med hem till uppfödaren och det var inget tvivel om att hon kände igen sin uppfödare. Trots att det hade gått mer än ett år sen hon flyttade därifrån så slappnade hon av fullständig i uppfödarens famn och började knastra. Jag har aldrig sett en så avslappnad råtta! Och med tanke på att hon beskrevs som väldigt reserverad av förra ägaren tvivlar jag på att hon hade kännt sig så säker hos någon hon inte kände igen. Tyvärr kunde hon inte stanna kvar där och hos mig fick hon bara bo ett par veckor innan jag fick lov att avliva henne p.g.a. hjärntumör. Men för mig var hon ett tydligt bevis på att råttorna aldrig glömmer någon. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Okej, tack för svaren. Intressant! 
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.