Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 862 ggr
kramarange94
0

ev. ny råttägare

venne var jag skulle lägga tråden, men testar här

Jag är i stort sett besatt av råttor och har varit det ganska länge nu, men det har förvärrats en aning när mina föräldrar öppnade en djuraffär och jag hade tillgång till råttor 24/7 nästan…

jag har försökt att övertala mamma att få ha några råttor hemma som mina egna, men hon störtvägrar :(

hon tkr att jag kan vara med dom i affären och det gick jag med på till en början, men en dag så va min lilla ögonsten såld och det var hemskt, han var ju som min egen, jag sprang runt med honom på axeln o så när vi hade stängt och var bara allmänt charmig. så nu gör jag ALLT för att övertala mamma om att få köpa en att ta med hem…

men här till mina "frågor"

har ni några tips på bra "övertalningsrepliker" ? ;)

själv har jag sagt att jag kan föda upp råttorna gratis till dem, som dom sedan kan sälja vidare, men nu har jag funderat lite på det och har en fråga till er.

kan man ha både honor och hanar i samma bur ? jag försår ju att de kmr para sig och jag ska ju föda upp råttor, men kommer killarna lämmna tjejerna ifred under tiden de har ungar? och kan det vara farligt för tjejerna att vara dräktiga så mycket ? eller måste man helt enkelt ha dom i separata burar? och isf, efter att hon fått sina ungar, ska man då sätta henne i en egen bur, elr kan hon och ungarna vara kvar med flocken ?

kommer inte på mer just nu, men det dyker väl upp sen, så fyller på isf :)

^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

Fridborg
1

För det första är det en dålig idé att ha hona och hane i samma bur, för det andra måste du ha två flockar, dvs MINST 2 hanar och 2 honor i separata burar och för det tredje är det (ursäkta uttrycket och att jag låter barsk) en urusel idé att ha uppfödning på det sättet. Man ska sätta hälsan i första rummet och inte att massproducera råttor. Det är inte bra för honor att få barn ofta och man ska välja med omsorg vilka man parar för att få det bästa resultatet. Om du ska ha råttor tycker jag personligen att det är bättre att ha två av samma kön till sällskap, om du inte vill börja med seriös uppfödning och -inte- sälja dom på djuraffären.

kramarange94
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tack för svar :)

menade såklart att jag skulle ha 2 honor och 2 hanar om jag skulle ha de i separata burar.

jag menade ju inte att massproducera råttorna, uttryckte mig nog lite dåligt… jag menade att ha dom i samma bur och kmr det ungar så gör det… tänkte på mina marsvin jag hade när jag var liten, hade 2 honor och en hane i samma bur och fick sammanlagt 3 eller 4 kullar på 3 år…

men jag vill isf hålla på med uppfödning, inte direkt första dagen, utan när jag lärt känna mina råttor lite…

och att ha "seriös uppfödning" och uppfödning till djuraffären är i stort sett samma sak, bara att jag säljer dem från ett annat ställe än de föddes på, kunderna kommer ju kunna ha kontakt med mig eftersom jag ofta är i affären och de kan ställa samma frågor som om jag hade haft en "seriös uppfödning"

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

Zolah
1

inga djur mår bra att vara dräktiga hela tiden

var femte dag löper råtthonan

råtthonan kan bli dräktigt direkt efter hon har fött ungar ( om jag minns rätt, nån får gärna rätta mig där )

ungar blir könsmogna när dom är 5 veckor

så om man inte ordnar fakta kan man sluta med ett inavelsträsk, så var försiktig. Det finns många seriösa uppfödare som gör sitt bästa för att man ska slippa inavelsträsk där sjukdomar hamnar i generna.

Zolah
0

då föreslå jag att du läser om genetik, och lär känna råttorna därgenom. Anledningen att man inte gillar djuraffäres råttor är att dom ofta har 0 bakgrund, så man vet inget om stress beteende, sjukdomar eller nåt när man vill avla.

Så man kan lika gärna råka avla med ett syskon vad folk vet.

Fridborg
1

#2 Okej, då ber jag om ursäkt för tonen. Om du skall föda upp till djuraffären måste du jobba mycket med dom när de är små, men tänk på stressen råttorna utsätts för i affären, fågelkvitter, skrikande barn, många främlingar som tar och klämmer på dom (vilket iofs kan vara bra), men de flesta djuraffärsråttorna får inte speciellt bra psyke. Du kanske kan sätta upp annonser i affären istället med massvis med bilder eller ha dom i ett separat rum så de får lugn och ro?

När jag skaffade mina första råttor visste jag inte bättre än att köpa dom på zoo, men när jag köpte från seriös uppfödare så märkte jag skillnaden, den var extrem. Nu för tiden har jag väldigt svårt för zoo-råttor (jag säger inte att du skulle vara en oseriös uppfödare, jag förklarar bara min personliga åsikt nu), det känns inte rätt att ha djur i affär över huvud taget.

amehristajatack
0

Ska du föda upp till djuraffären och vara seriös bör du ha friska, bra råttor och sätta högt pris, om du kan, för vad kan vara värre än att se sina små bebisar gå hem med någon ormägare. ):

kramarange94
0

#3#4

jag läser ju givetvis på och kommer läsa på mycket mer innan jag börjar med det och fråga mig fram så jag får reda på fler saker :)

djur säljer tyvärr inte lika bra på bild och barn familjer bryr sig tyvärr inte om uppfödare utan vill bara köpa ett djur lätt. tyvärr är det ju så :/ men jag ska ju försöka göra så gott jag kan och ev ha så dom får köpa råttorna hemma också för de som inte vill köpa i djuraffären :)

jag venne hur andra affärer har det, men hos oss är smådjuren och fåglarna i separata rum och ingen annan än personalen får ta i djuren (om de inte ska köpa dem förståss) så det är iaf possitivt :)

hus-musen
2

En bra påläst uppfödare tar max 2 kullar på en hona, det ska vara mycket speciellt om det skulle bli 3. Det är väldigt krävande för honan att ha ungar som klänger på henne hela tiden. Honan kan löpa om så fort hon inte är dräktig längre, vilket teoretiskt skulle kunna ge henne ungar var fjärde vecka.
De blir könsmogna när de är runt 4½-5 veckor. Men ingen seriös uppfödare parar på honråttor yngre än halvåret. 
Hanen ska vara över ett år och frisk med bra temperament. Oftast parar man inte på hanar förrän de är 1½-2 år och synnerligen när man inte vet något om bakgrunden så väntar man länge.
Har du den tid det tar att vänta ut bra avelsdjur? Alla råttor passar inte till avel eller som husdjur.

Det är förövrigt olagligt att ha honor och hanar i samma bur annat än under parning. och man får inte låta honan få ungar hela tiden heller.
Därav säljer många djuraffärer de lite äldre råttorna frysta som reptilmat.

Marsvin och råttor är inte samma sak och går inte att jämföra.

Jag gillar inte tanken, djur ska inte säljas på zoo över huvud taget. Hur man än gör så är man en grossist, och tyvärr men det ser inte till djurens bästa och det är inte seriöst. Du har ingen aning om du får dominans eller barbering bland råttorna, du har ingen aning om råttorna dör tidigt eller får tumörer och andra sjukdommar. Ingen koll alltså och du kan inte kräva att eventuella köpare återkommer till dig och berättar hur råttorna är och mår.

Qui dormit, non peccat

kramarange94
0

#6 ja, det är ju absolut sant :( men vi säljer jättemycket råttor till råttägare, det är ett sånt område som tydligen kryllar av råttälskare och alla berättar om sina råttor dom har hemma, så jag hoppas och tror att det är en väldigt liten risk att de blir föda för andra djur, men man kan inte vara helt säker…

har också för mig att det finns en ny lag om att man inte får sälja levande djur som föda (rätta mig om jag har fel) men jag har för mig det

amehristajatack
0

Det är sant, det får man inte, men om en orm inte äter fryst, är det tillåtet att ge levande.

Fridborg
0

Nu vill jag inte vara taskig, jag känner inte dig, men det känns lite som att du vill bli uppfödare för att du ska ha en anledning till din mamma att få ha råttor, inte för att skapa så friska och fina individer som möjligt.

Det skulle vara jätteskoj att se en djuraffär som faktiskt säljer BRA individer uppfödda på starka gener från ett varmt hem, jag ser ju välviljan hos dig, men jag måste vara ärlig och säga att jag får en liten klump i magen av detta.

kramarange94
0

#8 jag ska ju givetvis vänta ut tills de är tillräckligt gamla för att man ska kunna avla på dem och undertiden lär jag känna dem och ser så de är bra råttor att avla på.

okej, det med att man inte fick ha dem enligt lag i samma bur visste jag inte, så bra att du sa det. frågar man inget, får man inget veta. jag är ju som sagt inte fulllärd och försöker läsa på så mycket som möjligt.

det är sant, men inte så jag tänkte :( utan mer om de parade sig hela tiden elr om de bara gjorde det då och då, men det behöver vi ju inte snacka om längre eftersom man inte fick ha dem så, så där var de problemet löst :)

men om jag säljer hemmifrån elr via en djuraffär så kan jag få reda på lika mycket/lite, det är ju mycket upp till personen. jag skulle ju gärna vilja veta hur de mår och det är fullt möjligt eftersom de kommer in och handlar mat och tillbehör till råttan hos oss eftersom det är den närmsta djuraffären på flera mil…

[Alenzi]
2

#7 "djur säljer tyvärr inte lika bra på bild och barn familjer bryr sig tyvärr inte om uppfödare utan vill bara köpa ett djur lätt."

Varför i allvärlden vill man då sälja djur till dessa människor? Vad får dig att tro att de skulle bemöda sig om att läsa på om rätt skötsel, utfodring, bur etc om de inte ens orkar leta efter en genuint intresserad uppfödare?

kramarange94
0

#11 nej, det är absolut inte det jag vill, visst det bidrar ju till att jag får ha råttor i så fall, men jag vill ju djurens bästa och älskar små djur. hade jag fått ha råttor hemma elr om jag bodde själv och haft råttor, så hade jag nog ändå blivit uppfödare för jag tycker att det är intressant att se de växa och utvecklas tills det är dags för dem att hitta nya hem. så det är absolut inte ett sätt att få råttor.

och det är ju det jag/vi vill, att få sälja bra djur hos oss som inte kommer från ett stort företag med noll koll…

kramarange94
0

#13 om du frågar vilken smådjursägare som helst vart den köppte sitt första djur så skulle jag tro att iaf 50% skulle säga att de köpte sitt djur via blocket eller från en djuraffär. folk vet tyvärr inte om att det finns uppfödare för smådjur.

[Alenzi]
0

#15 Är det något att uppmuntra då?

Zolah
0

Hur klarar sig då uppfödare annars? :/ doms om verkligen vill ha bra djur, söker efter dom. Impulshandlande av djur är aldrig bra… för mycket affär inblandat i ditt tänk

Fridborg
0

Håller med #17, såna djur verkar hamna på blocket för eller senare när barnen tröttnat och föräldrarna inte vill ta ansvar för dom.

kramarange94
0

jag uppmuntrar inte att alla ska köpa från djurafffärer nej, men jag vill att folk ska ha djur, för jag vet själv hur kul det var när man var liten och hade djur.

ja, dom som verkligen vill ha bra djur söker upp dom, men en lite sexåring som vill ha ett djur och lära sig ta ansvar för vill kanske inte ha världens bäst avlade djur, utan vill börja med att köpa ett billigt djur och sedan uttöka det med att kanske köpa från en uppfödare när den har lärt sig mer av erfarenhet…

kramarange94
0

i vissa fall ja, men det kan lika bra hända med en råtta som är köppt hos en uppfödare…

Fridborg
0

#19 "utan vill börja med att köpa ett billigt djur och sedan uttöka det med att kanske köpa från en uppfödare när den har lärt sig mer av erfarenhet…"

Det är väl inte bra att börja med ett "billigt djur", detta billiga djur har inte samma psyke som ett "seriöst" djur, kanske bits, då blir väl inte ungen sugen på att skaffa fler? Och varför stödja och föda upp "billiga djur"? Nu börjar min klump i magen bli större…

Zolah
0

en sexåring ska inte ha ett eget djur, man ska aldrig låta ett barn ha helt ansvar för ett djur. sedan är det inte så dyrt med ett djur från en uppfödare heller :/ det där är bara okunskap.

Jag skulle hellre vilja ha så att sådanan gamla myter skulle försvinna, för jag har mött varje dag nya historier om djur som blivit skaffade från affär och sedan blivit förpassade til tex blocket för at dom var för otrevliga. det handlar inte om att man ska gå upp för en trappa i kvalitet :P

Zolah
0

#20 skillnaden där är att ett sådant djur brukar ha en plats att återkomma till uppfödaren om det skulle bli så just för att slippa bli placerad på blocket.

kramarange94
0

du köppte ju själv din första råtta i en djuraffär och du ville ändå ha fler sen… och jag kmr ju att sattsa på samma som en vanilg uppfödare, bara jag säljer dem från ett annat ställe…

jag menade ju inte att sexåringen skulle ha helt eget ansvar, det finns faktiskt åldersgränser för att köpa djur utan föräldrar, men det är oftast det som föräldrarna vill när de köper djur till sina barn.

nej, det kanske inte är så dyrt med djur från uppfödare, men hur skulle det sett ut om en djuraffär satte upp stora skyltar med "köp ditt djur hos en uppfödare istället för här" det hade inte sett så bra ut, man skulle ju kunna låta bli att sälja djur i så fall, men folk har förväntningen att det ska säljas djur i en djuraffär… som sagt jag uppmuntrar inte till att köpa "djuraffärsdjur" utan jag vill köra samma race som en uppfödare, förutom att djuren säljs på ett annat ställe…

men det är inte alla heller som tar kontakt med uppfödaren när de har "tröttnat" på djuret utan bara säljer det vidare. och sen finns de vissa, ursäkta men korkade uppfödare som inte vill ta tillbaka djuren och då hamnar de ändå på blocket.

[Eraj]
0

19 # Varför då inte uppmuntra sexåringen (s föräldrar) att köpa sina första råttor hos en seriös uppfödare där temperamentet sätts i första hand så att chansen är mindre att sexåringen får råttor som bits och som sätts ut på blocket efter tre veckor när sexåringen tröttnat?

Varför inte satsa på att göra världens bästa djuraffär där ni säljer tillbehör till djuren och sprider informationen att djur köps av uppfödare så att djurens status ökar? En sån djuraffär hade jag blivit stamkund hos hur långt bort den än var.

Får en klump i magen av att tänka att jag skulle föda upp fina små råttungar som sedan säljs till vem som helst. Är man uppfödare har man kontakt med sina köpare, säljer man råttorna i affär har man ingen som helst aning om hur djuret får det sedan.

Zolah
0

Jag har sett flera djuraffärer som håller sig till att bara sälja djurtillbehör och sedan har dom en egen vägg där djuruppfödare sätter upp om dom har djur till salu så…

Så vad är igentligen din poäng? du vill kunna lätt sälja dina djur till vem som helst, utan att kunna ta ansvar förutom att kunna ge tips om hur man tar hand om dom i butiken?

Dom flesta gör så, flera gör så via detta forum. Visst det finns dåliga uppfödare, men långt ifrån alla är det. och om man söker efter en uppfödare så hittar man  för det mesta seriösa om man kollar och tänker igenom sitt beslut.

DieselB
0

Med risk för att bli hängd så förstår jag trådskaparen på ett sett och tanken är nog god.

Nu vet jag inte vart hon bor men med tanke på att hon skrev att det var mil till närmaste djuraffär får jag tanke ett litet ställe med få ställen där man kan få tag på husdjur?

Isåfall är min tanke att om dom nu köper råttor från affärn är det väl bättre att dom råttorna faktist är av avlade med bra stam och välhanterade som unga? Samt att dom får ordentliga och riktiga råd om hur en råtta ska skötas.

Man vill inte se zoodjur, jag förstår. Förändrar dock inte faktum att dom finns och folk kommer köpa dom i brist på billigare/närmare/lag m.m.

Detta förutsätter Att du som uppfödare verkligen gör detta seriöst och det kommer betyda att att ni inte kommer råttunga att sälja på rullande band och kanske tar en 100 mer för dom.

Däremot om du i ditt område eller i närheten har en bra uppfödare redan så varför inte hänvisa dit och sluta sälja råttor? Du kanske även kan få en mentor och få lära dig allt som behöver läras inom detta ämne för att senare börja föda upp själv.

kramarange94
1

men det är ju det jag försöker säga hela tiden. jag vill vara som en seriös uppfödare med samma krav och allt förutom att jag säljer dem från djuraffären i stället för att sälja dem hemmifrån!

varför vi inte sprider information om det, jo för vad vi vet finns det inga uppfödare på lååååånga vägar utan kunderna kommer till oss och vill ha djur, men säger dom att dom hellre vill köpa av en uppfödare så säger vi ju bara att det är bra och hjälper dom så mycket som möjligt med tillbehören och så i stället.

och att man inte har någon koll på vad som händer med råttungarna efteråt. vi kan snacka med de nya ägarna lika mycket som en uppfödare kan, då de kmr och handlar mat och tillbehör hos oss då det inte finns någon annat ställe att handla det på, på flera mils avstånd.

Zolah
1

Ok berätta då hur det skulle gå¨till i din silver kantade dröm om att föda upp via djuraffären. Skulle råtthonan bo med ungarna i rummet med djur? ska du lämna papper på deras bakgrunder? Det är inte bara att sälja, det är det jag försöker understryka!

kramarange94
0

#26 läs svaret till #25

#27 det är precis det jag vill få fram :)

hade det funnits några uppfödare i närheten så hade vi gärna hänvisat till dem, men de närmsta uppfödaren har nog tyvärr bara uppfödning på kor, hästar, grisar osv… det ligger mitt på landet… xD

kramarange94
0

#29 nej honan skulle inte bo i rummet med de andra djuren, hon skulle bo hemma hos mig med massa kärlek när ungarna är tillräckligt gamla för att klara sig själva så tar vi dem till djuraffären där de sedan därifrån får hitta sina egna hem, med vår hjälp. och ja, jag skulle lämmna papper med deras bakgrunder. vi har djurgaranti i vår affär och där får man pappaer med sig på hur djuret ska skötas och vad som kännetecknar just det djuret som de har köppt, allt fylls i på plats och läggs sedan i en mapp med namnet på deras djur och i där så hade jag faktiskt tänkt att lägga information om föräldrarna och hur de skulle kunna kontakta mig ifall något händer…

så jag tycker inte att det är någon silverkantad dröm, med planering och påläsning är nästan allt möjligt. jag hade inte tänkt att börja idag, utan när jag är redo för detta.

Zolah
0

Det låter så mycket bättre än innan

DieselB
0

Skulle du kunna ha uppfödniningen helt hemma och hänvisa "hem" för dom som vill köpa råttor från djuraffären? Och egentligen vara en vanlig uppfödare fast med en direktlänk till djuraffären Tror du behöver förklara lite mer detaljerat hur du tänkt att genomföra detta för att de ska bli för råttornas bästa..

Banankaka320
0

Eftersom dina föräldrar driver affären kan du väl fråga dem hur man tar hand om råttor? Dem borde väl veta? Är affären i Växjö?

Lamina
0

Hoppar in i diskutionen lite snabbt här…

Alltså, jag kan hålla med om att TS kan låta en aning oseriös, men snälla, försök se lite mer positivt på saken.

TS vill skaffa råttor och börja föda upp för att sälja i djuraffär. Här finns en jättechans att höja djuraffärsråttans status. Jag vet, djur borde inte säljas på affär över huvud taget. Men nu är den bistra sanningen sådan att folk faktsikt kommer fortsätta med att köpa dom där. TS äger inte affären och kan således inte besluta om att sluta sälja djur där. Men hon kan påverka genom att själv föda upp på ett seriöst sätt och informera köparna om råttorna dom köper, skötsel osv.

TS, jag rekomenderar dig att skaffa ett par råttor, helst ifrån en seriös uppfödare, och ha råttor bara som sällskap åtminstonde ett år eller 2, innan du börjar föda upp. Man kan läsa på hur mycket man vill, men bara erfarenhet kan lära en att skilja ett bra avelsdjur från ett dåligt. När du väl börjar så tycker jag du ska vara noga med vem som får köpa råttor, djuraffärer får faktiskt neka folk att köpa om dom tror att djuret kommer fara illa. Informera köparna om hur dom ska sköta sina nya djur, ju mer information desto bättre. Jag tror det kommer ge mycket mer nöjda kunder om dom vet att råttorna är uppfödda på ett seriöst sätt och att dom alltid kan få korrekt info och hjälp av personalen i affären om något går fel.

Sen håller jag som sagt med dom andra i tråden om att djur inte borde säljas i affär över huvud taget. Men det problemet får man inte slut på genom att raka ner på folk som faktiskt vill göra det på ett seriöst sätt…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kramarange94
0

#32 samma som jag sagt hela tiden…

#33 där kommer problemet igen, jag bor 1-1,5 h från djuraffären, så det blir också långt för dem att köra. därför har jag sagt att dom ska säljas från djuraffären med undantag ifall någon vill komma och hämta dom hemma hos mig.

kramarange94
0

#34 hur menar du nu ?

nej den ligger i skåne.

ja, det är så jag tänker. jag ska ju isf köpa ett par ungar och lära känna dom och så och när dom är mogna att börja avla på så har det ju gått några år :)

Banankaka320
0

#37 Ja om dina föräldrar driver en djuraffär borde dem väl veta hur dem ska ta hand om djuren? :P

Lamina
0

#37 Nja, dom lär nog vara döda när det gått några år… Men här är några artiklar som jag tycker du ska läsa: Att avla på sin råtta, Grundbedömning av avelsdjur, Avel och etik och sist men inte minst Vanliga frågor :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Eraj]
0

# 31

Du måste förstå att om du börjar med att skriva att du aldrig haft råttor och i princip skriver att du ska börja massproducera dem för att få ha råttor hemma, då får man också kritik. Du skulle ha börjat att skriva att du tänker skicka papperen med djuren och att de ska födas upp hemma hos dig, osv!

Grundtanken är säkert god, men idén låter så hemskt oseriös eftersom du har noll erfarenhet av råttor, av vad jag förstår. Bör inte dina föräldrar veta att man inte ska ha honor och hanar tillsammans, till exempel?

kramarange94
0

ja det vet dom, men jag förstår inte vart du ville komma? dom vet det man behöver veta för att få sälja djur, men det finns ju så mycket mer att lära sig om djur, ingen vet ju allt och därför så frågar jag här i stället där det finns fler folk som vet mer. elr hur menar du ? xD

jag menade ju typ 1-2 år inte typ 5-6 -.-

tackar, ska absolut ta och läsa dem :)

kramarange94
0

#40 ja jag vet, jag uttryckte mig lite förhastat, sorry, men jag suger på att skriva och få ut hur jag menar, drf måste folk fråga och jag svarar därefter…

men som sagt jag tänker ju inte massprudocera dem, utan hälsan kmr ju att gå före, läser man senare inlägg så hoppas jag att man förstår hur jag menar.

just råttor har jag noll erfarenhet av men jag hade ju som sagt inte tänkt att köra igång direkt, utan när jag och råttan är redo.

dom har sagt, precis som du skrev att man inte ska ha dom tsm…

Zolah
0

#42 då får du nog räkna med att folk missförstår dig också, men nu är jag nöjd då jag fattat någorlunda vad du menar till slut.

men tror fortfarande att du ska äga lite råttor innan du föder upp, och kanske hålla i en avelshane innan och studera hur en van uppfödare gör?

kramarange94
0

jaja, det gör jag xD

ja, jag ska tänka noga igenom innan jag börjar :)

Legendary
0

Jag får en klump i magen av detta.

Jag tycker inte att seriös råttuppfödning går hand i hand med att sälja sina djur i en djurbutik. Man kan som mest (enligt mig) vara seriös i jämförelse med andra djurbutiker men jag kan tycka att det ligger en viss humoristisk dubbelmoral i TS tråd (förlåt för att jag låter elak) där man i ett och samma inlägg berättar om sina ambitioner att bli en seriös uppfödare samtidigt som man skriver att ungarna kommer att skickas vidare för att säljas i en djurbutik.

Antingen så är man en seriös råttuppfödare eller så är man inte det.

Usch, 22 år gammal och redan en j-vla gnällkärring Skrattande Vad ska det bli av mig!

/Annika

http://rattkompaniet.blogspot.com

kramarange94
0

haha, nejdå inte gnällkärring xD

men jag förstår inte varför alla blir så upprörda av att jag säger att jag ska sälja dem i en djuraffär. allt annat kmr att gå till som hos en vanlig uppfödare, förutom att jag inte säljer dom hemma, utan de säljs via en djuraffär. hade jag sagt samma saker, förutom att jag skulle sälja dem hemmifrån min syster i stället så hade det varit sak samma, men ni hade inte reagerat…

Zolah
0

#46 troligen hade vi reagerat detsamma - djuraffärs kritiken du fått. eftersom du tänker på uppfödning samtidigt som du vill äga dina första råttor

kramarange94
0

så det är det ni hakar upp er på ? xD att jag ville ha uppfödning med mina första råttor ? xD

Zolah
0

Ja? det är ju inte så konstigt, sker jätte ofta att folk kommer in och tror att det är barqa att göra. hmm, tror det är lite irritation som gnider sig emot dig pga av föregångare

[Ratass]
0

Ärligt talat så var jag i samma tankar som dig när jag började med råttor, att läsa på och sälja till djuraffär n so on. Men efter att ha vart här på forumet ett tag, läst på och lärt mig så mycket mer, plus jobbat i djuraffär där man får smaka på det sättet att sälja. Att sälja små eller stora råttor, vilket sjur som helst egentligen till exempelvis småbarnsfamiljer, råttan, det ultimata nybörjar djuret, sure, de är otroligt sociala och roliga, men säker 80% av alla köp slutar med att man hittar dem på blocket elelr i en ormmage bara för att de urusla föräldrarna itne tar ansvar och att ungarna tröttnar, visst finns det kanske råttentusiaster där du bor, men det finns lika många som tröttnar. Och det gör ju inte råttorna till lags då de är så pass sociala..

Så nu, efter ett år har ja lyckats få dem att låta bli att ta in fler råttor eftersom att det gör så ont i mig att de hamnar på fel ställen, nu har du ju iofs familjen där och FÅR vara med djuren medan man själv får höra "du får itne betalt för att kela med dem"..

Har tagit en kull, och fått en tjuvkull, och det har känts så mycket bättre för mig att få mer kontakt med köparna, höra vad de erbjuder, ha bättre koll, än att sälja via djuraffär där allt handlar om pengar och allt SKA säljas..

[Eraj]
0

# 46 Hos en seriös uppfödare läser uppfödaren på länge innan han/hon ens börjar fundera på att föda upp. Läser på om sjukdomar och genetik osv samt har ägt råttor i flera år för att lära sig allt man inte kan läsa sig till. 

Uppfödaren håller kontakt med sina köpare och har inget vinstintresse i sina kullar, till skillnad från djuraffärer som ska gå med vinst. En seriös uppfödare kan säga nej till köpare vilket djuraffärer knappt kan eftersom affären vill ha ett bra rykte och sälja bra. Affärer törs sällan neka köp. Uppfödaren vill bara hitta bra hem åt sina råttor.

Du skriver "vi kan snacka med de nya ägarna lika mycket som en uppfödare kan, då de kmr och handlar mat och tillbehör hos oss då det inte finns någon annat ställe att handla det på, på flera mils avstånd."

Min närmsta djuraffär ligger 8 mil bort och om jag hade köpt mina råttor där hade jag sällan eller aldrig åkt dit eftersom jag handlar allt jag behöver till dem på Ica eller över internet. Så ska du vara säker på att du får uppföljning till råttorna så är det nog en bra idé att ta mail-adress och inte bara förlita sig på att de kommer igen till affären.

Hur som helst, lycka till!

kramarange94
0

#49 jaha xD

#50 jag förstår vad du menar, emn det är nog olika i olika affärer, vi skulle ju aldrig sälja ett djur om vi visste att den skulle fara illa, utan då behåller vi den hellre i affären tills en riktig seriös köpare kommer och köper den. och alla kunderna är i stort sett stammkunder där, så man kan få höra hur det är med råtorna och så :)

#51 vi har absolut inget vinstintresse på djuren, vi har bara dem för att locka kunder och för att ge människor chansen till att köpa ett djur i närheten. vi går med vinst varje dag, även om vi inte säljer ett ända djur, nu gör vi ju det, men vi hade inte behövt det, vi gör det för att folk vill ha djur. så vi kan även säga nej till att någon ska köpa ett djur om vi misstänker att djuret kommer fara illa.

där ligger vår affär bra till, för de måste ta sig in till stan elr liknande för att kunna komma till ica, medan nästan alla kör förbi vår affär på väg till jobbet, så de svänger in och köper mat och tillbehör, iaf de nuvarnde kunderna, man kan ju inte veta mkt mer om framtiden :)

[Eraj]
0

# 52 Jag förstår att djuren i sig inte ger någon stor vinst, det jag menar är att affärer ju är rädda om sina kunder och sällan nekar en kund till köp eftersom risken då finns att kunderna blir arga och inte kommer tillbaka vilket affärer på små orter oftast inte har råd med. Arga kunder berättar om sitt missnöje för tio personer, en nöjd kund berätter om sin positiva erfarenhet för en person, i snitt.

Därför är det bättre att djur säljs av någon som inte går med vinstintresse.

cosmonita
0

#52 Jag tror inte att du kommer att ha fortsatt kontakt med dina köpare, trots att de kommer att komma in i affären för att handla saker. Det låter bra men kommer inte att fungera i verkligheten, det är jag helt säker på tyvärr. Och då faller tanken på att du ska kunna bedriva seriös avel på det sättet.

Du får ursäkta, men du ser alltför naivt och enkelt på seriös avel. Det krävs mycket mer än vad du förstår ännu och även om jag förstår att du vill väl så kan jag bara rekommendera dig att lägga ner din iver. Skaffa gärna råttor som sällskap men planera inte att avla på dem innan du ens äger egna råttor. Låt det med uppfödning växa fram när din erfarenhet med råttor ökar.

UlrikaD
0

Fast är det egentligen aktuellt? I första inlägget står det ju att mamman störtvägrar att ha råttor hemma. Vill hon då ha råttor+bebisar hemma?

Fridborg
0

Tänker lite som #55.

Unga människor kan säkert vara underbara och seriösa uppfödare, men om man bortser från det tycker jag någonstans att man inte ska bli bunden till hemmet så som man blir med bebisar/uppfödning (med vilket djur som helst för den delen) när man bara är 17 år. Din mamma kanske inte vill ta hand om dina djur när du är ute och har kul eller vad du nu gör på fritiden, spec inte när hon tvärvägrar innan.

hus-musen
0

#56 Åldern har ingen större betydelse, men man bör ha en egen inkomst och möjlighet till veterinär osv, utan att behöva förlita sig på mamma/pappa eller att någon annan ska ställa upp med plånboken och engagemanget. 
Samt så får man se till att ha tålamod och ett intresse och framför allt vilja att söka kunskap.
Man blir ju inte bunden till hemmet bara för att man har en uppfödning, men det krävs en hel del socialisation av bäbisar när de är små och hantering.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
1

#57 Varav "Unga människor kan säkert vara underbara och seriösa uppfödare".

Det är ju inte många under 18 som har en budget för plötsliga veterinärförsök. Sen så tänkte jag mest på att TS mamma inte vill ha råttor hemma alls och kanske även om hon går med på det inte blir så glad om TS är ute och "ränner" med kompisar. Det kan ju skapa konflikter. Men som sagt, känner inte TS.

Många här verkar vara positiva till ung ålder och så, men jag kommer fortsätta att i alla fall vara skeptisk, men har aldrig sagt att jag är emot det.

silverorm
0

Nu har jag några frågor till dig kramarange94.

Hur hade du tänk finansiera detta med uppfödning? Det är dyrt att föda upp kullar (de lever inte endast på Torrfoder direkt..) Är du beredd på att åka till en vet om honan får födsloproblem?

Hur är en seriös (rått)köpare för dig? Vilka krav ställer du??

Får du bara ha råttor hemma för dina föräldrar om du föder upp??

Hur ska du kunna utvärdera dina avelsdjur?

Råttor har många hälsoproblem, de är väldigt känsliga djur, kan du något om det? Har du råd med veterinärbesök?

Har du plats? Råttor är utrymmeskrävande.

Om köparen är missnöjd, (råttan bits, är sjuk, köparen har tröttnat mm) kan du ta tillbaka djuren?

Mvh CandyLands Tamråttsuppfödning (som har ett bra samarbete med vår lokala zoobutik, får de intresserade köpare ger de kunden mitt visitkort där de kan nå mig för intresse, sen är det upp till mig om jag anser om de är lämpliga köpare)