Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 711 ggr
Exxozzie
0

Min råtta har börjat bita.

Hej alla!

En av mina råttor har börjat bita mig. Hon bet mig säkert tre gånger igår. :S
Hon och hennes syter bet lite genom gallret när de kom hit. Men inte hårt. Jag tränade bort det väldigt enkelt genom att säga "iiiii!" ganska högt.

Men nu har ena börjat bita hårt och innuti buren. Jag är jättenojig. Hur vet jag om hon är rädd eller bara vill att jag ska låta bli henne? Det gör ju ont så jag vill ta tag i detta så fort som möjligt. Rynkar på näsan

hus-musen
0

Hon är en burförsvarare troligtvis, hon vill inte ha dig i buren. Gör på precis samma sätt, säg ditt fy-ljud och ryck inte undan handen eftersom hon vinner då.

Hon är inte rädd, isåfall skulle hon ha bitit i buren från början. Hon vill inte ha dig inne på sitt revir bara.
Hade hon haft ont eller varit sjuk bör du kunna se det.

Bits hon utanför buren med?

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Det gör ju så ont. Jag försöker verkligen att inte rycka bort men det blir en reflex. Tack för rådet. Skönt att veta att hon inte är rädd i alla fall. Hur ser jag skillnad på en rädd och försvarande råtta?

Men vad har gjort att hon börjar försvara buren nu? :S Hon är född i april.

Nej, jag tror inte att hon bits utanför buren. Jag har låtit henne vara och bara öppnat buren när de ska ut. (Ville ha lite mer info innan.) Idag när jag öppnade buren för att ge dem mat så kom alla och satte sig på luckan och då bet hon inte.

Exxozzie
0

Jag tänkte köpa ett par tjocka trägårdshandskar eller nått. Är det viktigt att de luktar som jag eller vet de det? Borde jag sova med dem en natt under kudden först? :P

Zolah
0

jag brukra undvika plasthandskar osv utifall mian råttor inte skulle känna igen det ( vet inte om det är så, men jag var ändå försiktig ).

hon bits inte för att hon har ont då?

Exxozzie
0

Det ser inte ut som hon har ont. Hon är som vanligt. Pigg och äter. Jag tog ut henne förut och såg inga sår eller något annat. =/