Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2528 ggr
[Sara-]
1

Råttor eller marsvin?

Mitt namn är sara och jag är 16år. Har alltid haft kaniner lch även fött upp kaniner i några år. Nu har jag flyttat till lägenhet och det blir alldeles för trångt med kaniner tyvärr :( så har funderat lite på vad man kan ha istället. Haft marsvin innan, men inte råttor.. Har fasnat väldigt mycket för råttor på senaste tiden! Så hur är det att gA råttor? Är dom sociala? gillar dom att vara med människor passar dom i lägenhet osv? Och sen undrar jag om det finns någon erfaren person i göteborg som man kanske kunde få snacka mer med och ställa frågor (:?

Magda
0

tycker absolut att råttor är mkt roligare, speciellt om man inte har så stor golvyta att man ha plats med en stor marsvinsbur.. råttorna vill ju hellre ha en bur som är stor på höjden..

jag har fött upp marsvin litegrann förut, men nu har jag inga kvar, men däremot massa råttor, marsvin är söta och charmiga, men jag tycker att råttor är så sociala på ett helt annat sätt.. lite mer som små hundar som vill hänga med överallt och pussas & mysa Kyss

[Eraj]
0

Har själv haft mina första två råttor i ett halvår och kan starkt rekommendera djuret! De är väldigt kontaktsökande och går utmärkt att ha i lägenhet.

Detta är ett utmärkt forum att söka information på, börja med att läsa artiklarna så är du en bit påväg. Jag vet ingen i Göteborg men om det är något du undrar över så var inte rädd för att fråga. Man brukar få många bra svar här. :)

Lycka till!

Varghund88
1

Kan starkt rekommendera Silverorm här på forumet som är uppfödare i Göteborg. Hälsade på när jag själv bodde i gbg och blev helt förälskad i den uppfödningen (Candylands heter uppfödningen). Hon är kunnig och trevlig och har hur mysiga råttor som helst (;

Hemsidan;
http://silverorm.weebly.com/

mieeow
0

Skriv gärna en lista på för och nackdelar med de olika djuren, och läs på massor!

t.ex råttor:

blir 2-3år gamla

väldigt kontaktsökande

Kan ibland förstöra rätt mkt grejer

vill ha mkt tid utanför buren

kostar ca. 75kr i djuraffär 100-250kr hos privatperson/uppf

osv

sedan en likadan lista om marsvin som du sedan kan jämnföra :)

Jag ger mig inte på att skriva något om marsvin då jag inte kan särskilt mycket :P

Jag bor förresten i lägenhet och har råttor :) (eller har haft, men ska snart få in fler)

[Sara-]
0

Tak för alla svar!

Okej ska kolla in hennes hemsida. Och nog göra sånna listor dom var väldigt smarta! :)

Hm ja det är ett svårt val.. Vet ju hur marsvin är, och haft lite kontakt med råttor, och tycker dom verkar väldigt sociala och alla säger ju att dom är väldigt sociala! Läst rätt mycket här nu under ngon månad, och kommit fram till att dom har väldigt variernade kost sm man måste plugga på ;) Dock tycker jag det e kul o mata djur och göra olika blandningar osv.

Det som är mest är att min pappa HATAR djur som kissar och bajsar över allt. Han får panik. Men råttor är ju väldigt smarta och går att göra rumsrena?

Och gillar dom att sitta med i soffan, i knät osv? För har ju då haft kaniner innan dom gillar ju mest att springa runt i rummet komma fram och hälsa ibland ligga o vila bli klappade ibland osv. hur är det med råttor? Hur mycket motion behöver råttor? Då Vi bor i en 3:a så har jag ett rätt litet rum, så har ju inte all världens plats. Men hur mycket :)? Givetvis är det ju 'ven idividuellt, men helheten va dom oftast vill :P

Hallonblad
0

Maten är inte så krånglig. De ska alltid ha tillgång till Torrfoder och rent vatten, och sedan ska de få blötmat två gånger om dagen. Vi ger majs- eller fullkornsvälling på morgonen som står inne i burarna hela dagen. På kvällen ger vi dem av vår middag som sedan står inne hela natten. ;) Det enda man behöver tänka på är att inte krydda maten för starkt eller använda för mycket lök eller annat som råttorna inte tål så bra i maten. Om man vill ha sådant så kan man hälla i det efter att man plockat ut råttornas portion.

Våra råttor är fortfarande små bäbisar, och de är inte helt rumsrena alla gånger. Men som med alla andra djur tror jag nog att det går att få dem rumsrena om man bara vill. :) Se till att de alltid har tillgång till en toalett till att börja med, och märker du att de sätter sig och bajsar/kissar någonstans där de inte ska göra det, så flytta dem till toan. Och beröm när de gör rätt.

Har hört att hanar ska vara mysklumpar och honor spattiga, men har än så länge inte märkt av att det skulle stämma. Våra honor myser precis lika mycket som pojkarna (har en av flickorna i nacken nu, som ligger där och monsterknastrar), och pojkarna fnattar sig ungefär lika ofta och länge som töserna. Kort sagt skulle jag säga att råttor är väldigt kelna av sig, men de är inga gosedjur som inte rör på sig alls. ;)

Råttor behöver få springa utanför buren minst en timme om dagen. Vi har ute våra råttor så mycket det bara går. Vet också om folk som alltid låter buren stå öppen så råttorna kan springa ut och in som de själva vill (inte ett alternativ för oss då vi har två katter i lägenheten också). Jag skulle säga ju mer desto bättre, precis som med alla andra djur. :) Angående ytan så tror jag inte storleken har jättemycket med saken att göra, så länge miljön är stimulernade och spännande, och tillåter råttorna att sträcka ut alla muskler. :) Vi brukar duka upp vårt soffbord med koppar och hus och liknande, och släppa råttorna där, och sedan sitter vi i soffan med fötterna på soffbordet så de kan springa fram och tillbaka över våra ben. Det blir ingen särskilt stor yta, men de får klättra och upptäcka och gosa med oss, samt hälsa lite på katterna och hunden. :)

Verkligen roligt att du funderar på att skaffa råttor. Marsvin vet jag tyvärr inte så mycket om då jag personligen tycker de är lite otäcka. Men du bör nog ta dig en titt på marsvin.ifokus.se om du inte redan gjort det. :) Lycka till med val av husdjur!

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Miss Lalona
0

Jag har alltid varit en marsvinstjej och ville ha marsvin just för att de är keliga och ligger i famnen. Nu skaffade jag istället råttor, vilket jag aldrig kommer att ångra. De är dock annorlunda, det är inte som att ha kanin eller marsvin som man ändå lite kan styra över. Råttor har personligheter och bestämda åsikter och man gosar med dem på deras premisser. Vissa blir väldigt keliga och kan ligga i famnen, mina vill exempelvis mer att man klappar dem när de ligger i buren och vissa vill inte gosa alls. Det enda jag kan säga är att hur råttorna än är så kommer dem att vinna i längden och du kommer att älska dem för de är roligare än marsvin. Kommer dock alltid att älska marsvin.

Du skall absolut besöka Silverorm om du vill veta än del om råttor, hon har lärt mig mycket, och hennes pojkar är underbara. Däremot är hennes pojkar ovanligt keliga :) Sedan är det bra att fråga folk här på forumet. Vill du fråga allmänna frågor så kan även jag ta en fika med dig, är inte extremt erfaren men tillräckligt för att vara en bra råttägare.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

mitt tips är att du läser på på både råttor.ifokus och marsvin.ifokus och bestämmer dig sedan :)

mikeiko
3

Haha, ja här säger vi ju garanterat RÅTTOR! Medan de på MiF kommer säga MARSVIN! xD

Jag håller med tidigare råd, gör plus och minus-listor, och läs på! :D

[Sara-]
1

Tack för alla fina kommentarer!

HAr verkligen något att tänka på nu :)

Lamina
2

Har både råttor och marsvin, men skulle helt klart säga råttor. Jag älskar mina marsvin, dom har en massa personlighet, men dom kommer ändå inte i närheten av råttorna. Dom är som små hundar. Fördelen marsvinen har, enligt mig, är att dom är lättare och billigare att mata (en höbal på 15 kilo går på 25 spänn max, 10 liter havre på en tjuga och frukt och grönt är ju alltid billigt). Råttor kan man ju iofs ge rester, men då måste man ju se till att själv äta varierat. Dessutom måste dom ju ha Torrfoder också. Marsvinen grisar ner mindre i buren, men det kan ju vara att det bara ser så ut iom att det blir så mycket spillhö i buren. Å andra sidan kräver en råttbur mindre plats. Ju större bur desto bättre gäller i regel alla burdjur, men råttburar ska hellre vara högre medan marsvin vill ha massa golvyta och inte kan klättra.

Alltså:

Råttor…

…Är personligare.

…Tar mindre plats (och mindre bottenströ iom det).

…Är relativt lätta att utfodra, men kostar mer i foder.

…Lättskötta, behöver inte borstas eller badas men kan behöva kloklippning ibland.

…Är lite grisigare, men kan läras att gå på toa.

… Är sjuka djur, utav dom 12 råttor jag har förlorat har endast 2 avlivats enbart p.g.a. ålder.

…Lever i ca 2-3 år, alltså inte särskilt långlivade.

Marsvin…

…Är väldigt billiga och lätta att utfodra (nöjer sig med hö och en och annan frukt/grönsak om dagen)

…Är lite renligare, å andra sidan så får man lätt hö överallt.

…Är inte lika benägna att bli sjuka, iaf vad jag har hört. Mina 2 har iaf inte haft några större problem under sin livstid.

…Tar större plats, vill gärna ha mycket golvyta att springa på.

…Låter mycket, mycket, mer. Det är sött i början, men kan bli aningen jobbit när dom börjar skrika efter mat så fort man vaknar, kliver innan för dörren, öppnar kylskåpet eller ens prasslar med en kasse.

…Kräver mer omvårdnad. Marsvin måste man klippa klorna på, det är inte alltid nödvändigt för råttor. Långhårsraser måste man borsta eller klippa så dom inte får tovor eller smuts i pälsen.

…Finns i många fler färger och hårlag än råttor.

…Lever längre. Vet inte exakt hur gammalt ett marsvin blir, men runt 5 år har jag läst. Alltså måste man fundera på om man har möjlighet att ta hand om djuret så länge.

…Är socialt mer accepterat. ;)

Båda är ju flockdjur och ska bo ihop med minst en kompis av samma kön. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11 marsvin kan bli upp till ca 7 år :)

håller med till en viss del, har fyra marsvin och två råttor. Marsvinen är mer gosiga tjockisar som går runt och pratar hemtrevligt. råttorna är det mer fart i och dem hittar på mer. Jag tycker personligen att det är mysigt med deras ljud. Råttorna köper jag Torrfoder till, sen får demmat som vi äter. Marsvinen däremot får grönsaker,hö och bottenmaterial plus att mina får pellets (behöver egentligen inte) så jag tycker att marsvinen blir dyrare. Det med sjukdomar kan jag inte säga så mycket om då detta 'är mina första råttor, har haft dem i ca 6 månader. dem är från zoo så Pepsi är sjuk och Soda rädd, nästa blir från uppfödare! Marsvinen är från zoo och uppfödare men är gosiga. (två är omplacering. Jag tror att det beror på hur du är som person :) välj djur därefter