Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3623 ggr
mieeow
1

hylla i buren?

Kan någon hjälpa mig hur jag ska sätta in en hylla i buren?

Jag har en blå hornbach voljär. Innan hade jag en trähylla som jag satte upp med hjälp av min pappa, men som ni kan räkna ut så blev den väldigt äcklig rätt snabbt.

Eftersom taket i denna buren är snett, och inte i galler, så kan jag inte hänga något rakt uppifrån. Så jag funderar på någon sorts galler att sätta upp, sätta fast en matta på gallret så det inte blir så hårt. Men var ska jag få tag i något sånt galler? Obestämd

Alla tips mottages! Just nu har jag tömt hela buren, så behöver lite inspiration! Skrattande

mieeow
0

Kan ju säga att det jag har att sätta in är:

två fångster från ikea.

en hängkorg (ikea)

En hemmasydd hängmatta

massa fleecetyg att göra hängmattor av

en badrumshylla (ikea)

En stege

galleröverdel från en hamster bur, blir som en liten balkong, antingen på insidan av buren eller utanför.

ska fixa en toalåda

en till liten badrumshylla

Varghund88
0

Brukar ju finnas sådana där små hyllor för chinchillor att köpa som man bara kan skruva fast i (mellan) gallret? Kanske kan testa en sådan?

Annars har jag själv sådana där hörnhyllplan i plast. (:

mieeow
0

mm, kanske… fast jag skulle behöva något som jag sedan kan hänga upp grejer i… eller jag vet inte… för jag har en sån hängkorg från ikea gorm-hangkorg__50404_PE146970_S4.jpg

Och jag hade velat kunna hänga upp den, men har inget som funkar :/

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu vet jag inte måtten för just din voljär, men för oss funkade brickan "Smula" bra från Ikea att ha som hyllplan. De är i stabil och bra plast. Vi borrade hål i dem på undersidan och förstås i kanterna där de sattes fast med buntband i gallerväggarna. Smula kostar bara 19:- så det är rätt bra pris. På våra ligger tillskurna Borrismattor och de har inte blivit ivägsläpade eller uppätna  ännu.

Om man vill ha gallerhyllplan kanske sådana här sektioner från en hamsterhage kan användas.

http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/freigehege/metall/6eckig/9317

Det finns även en variant med mindre sektioner men i "glada färger" och åtta stycken.

http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/freigehege/metall/8eckig/10095

Dessa är dock ganska rangliga, åtminstone den förzinkade varianten överst för den har jag hemma. Men de funkar iaf bra att använda som rejäla luckor till öppningar som jag själv har klippt upp i buren, om man vill ha fler och större öppningar.

Annars kan man ju ta lite olika lådor från Ikea och borra hål i botten om man vill och ha som hyllplan, och fästa dem med buntband. I filmklippet ser man kanske lite hur jag har gjort iaf om det kan vara till någon hjälp. Där ska dock in lite fler grejer.

mieeow
0

Åh vilken mysig bur! Och jättegulliga råttor<3 Hm, jag tror nog att jag ska kunna fixa till det på något sätt :)

Ska kolla upp de där smula brickorna, dörrmattor har jag redan ^

Fisfia
0

#5 Tack Glad. Jag önskar fler ville svara här för jag skulle också behöva tips på fiffiga rejäla hyllplan (till en annan bur)!

mieeow
0

#6 ja, ellerhur. Det är svårt att hitta något stabilt, som är lätt att göra rent men ändå mysigt för dem… hmmm :P

Magda
0

jag har ett par hörnhyllor i plast, gamla ugns galler som jag hittat i soprummet *s*(där hittar man massa inredning för den delen) men jag behöver absolut fler hyllor.. det här med plastbrickor verkar ju smart..

Fisfia
0

#7 Ja, visst är det! Och vill man att det helst ska se hyffsat snyggt ut också blir det jobbigt…

#8 Ja just det, ugnsgaller är ju bra. Jag antar att man även kan smuggla med sig typ kylskåps- och frysgaller med från tippen om man är där. Och så kanske man kan lacka om dem om man vill skoja till dem lite.

Afrejd
0

Jag har en likadan voljär och har en sådann där galler hylla från ikea du vill hänga upp, Den har jag hängt upp med hjälp av ståltråd.

mieeow
0

#10 hur har du gjort då? o: kan du inte visa bild? :)

Afrejd
0

Jo kan ta en sen =)

[Sara FE]
0

Jag använder ett bebismadrasskydd från IKEA som "skyddsnät" i mitten av min voljär. Perfekt, då slipper man oroa sig för höga fall mellan prylarna.

mieeow
0

Smart, så hade jag innan, när jag hade en gamling som envisades att sova med halva kroppen utanför hyllan som satt högst upp XD och den fångade ett flera gånger kan jag säga…

Fisfia
0

#13 Ja men precis, jag vågar inte heller ha hög fallhöjd i buren. Men varför just det där bäbismadrasskyddet? Vad är bättre med det än vilket tygstycke som helst, typ handduk eller t-shirt eller nåt?

Afrejd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vädigt svårt att visa på bild men försökt .. Fäster med ståltråd på måna ställen så den sitter kvar. :)

Afrejd
0

en till bild

Afrejd
0

Satt den så lång upp de bara går under taket de tycker dom e mysigt men svårt att fota just där så fick bli ett foto genom gallret. Här sitter en av råttorna på hyllan

Afrejd
0

Och sen en bild på hela buren som den ser ut just nu.. Längst upp hittar du "hyllan".. Hoppas du förstår hur jaag gjort =)

[Sara FE]
0

#15 Jag köpte hem det för att prova som stänkskydd bakom buren eller liknande, eftersom det är lätt att torka av (kisslakan för barn, liksom). Så upptäckte jag att det var en perfekt storlek för voljären, både på bredden och längden. Så för att komma till svaret: det är lätt att torka av, och börjar därför inte lukta lika snabbt som tyg gör.

mieeow
0

#19 fint inrett! Jo, har själv satt upp vissa grejer med ståltråd, men känns inte så stabilt med just den hyllan… blir bara på två sidor liksom :S Men jag ska klura lite! Tänkte gå ner i sorteringsrummet och kolla efter lite ugnsgaller också :)

#20 smart… jag måste fixa stänkskydd bakom buren också :)

Afrejd
1

#21 de är stabilt. mina 5 råttor ligger på den samtidigt utan problem. :)

Fisfia
0

#20 Aha, ok, tack.
#21 Det bästa sättet att sätta fast hyllor med tycker ju jag är med buntband. Det blir väldigt stabilt och det blir inga vassa ändar som det gärna blir med ståltråd.

mieeow
0

#23 håller med om buntband, själv har jag inga så har använt ståltråd eller skruvar o muttrar. Men buntband kan väl inte kosta så mkt? och finns väl på typ alla affärer? o:

Afrejd
0

Vassa kanterna är ju på utsidan. Och jag använder tjock ståltråd

mieeow
0

#25 har själv likadant ibland, men slutar alltid med att det blir jag som skadar mig :P eller att råttorna klättrar på utsidan av buren, haha

mikeiko
1

#22 DE E STABILT! xD (Kan som vanligt inte låta bli…)

mikeiko
0

#25 Jag använder också ståltråd, men kapar av och böjer undan, samt sätter fast en plupp häftmassa på det vassa, funkar toppen :)

mieeow
0

#27 hahaha omg awesome <3

[Sara FE]
0

#28 Försöker de inte dra av häftmassan när de klättrar på buren?

mikeiko
0

#30 Jag var rädd för det först, men de är inte ett dugg intresserade av den faktiskt :)

Använder vit häftmassa, om det gör någon skillnad…

[Sara FE]
0

#31 Tack för tipset, ska provas någon gång! :)