Oväntat Råttbesök!
(tyckte inte det passade in någonstans så tog off-topis)
Igår kväll när jag gått och lagt mig tyckte jag marsvinen lät väldigt konstigt så jag gick upp men då hörde jag att det lät som det kom från köket. Men när jag kom in i köket rasslade det till preciss om något sprang därifrån. Jag visste inte vad jag skulle tro, de blåste ute och kylen lät så jag tänkte att det kanske var det jag hade hört. Jag gick i alla fall och la mig.
Så ikväll när jag skulle ut i köket så lät det precis som någon fräste åt mig och sedan sprang iväg. Jag sa det lätt skärrad till min pojkvän som var ett par meter bakom mig i vardagsrummet vart jag kom ifrån. Han skrattade åt mig, men kollade igenom golvet i köket, även om han kollade väldigt skeptiskt på mig. Men jag stod fast vid vad jag hade hört… att det lät precis som något fräste och sprang iväg! Jag hade hört det!
Så en stund senare börjar det prassla i plast, jag tycker inte det låter som marsvinen men ber pojkvännen kolla så de inte dragit in plasten till sig (vilket de ibland gör). Men så går han in i köket istället…. och öppnar skåpsdörren till under diskhon och ser en RÅTTA springa iväg från soppåsen och inbakom skåpet där rören går ned!
Jag visste att jag inte hört fel!
Men som den råttskadade personen man är så har jag hört att grannarna har råttor, så min pojkvän går över till de som bor vägg i vägg, och de har inga råttor, men de som i sin tur bor vägg i vägg med de har råttor tror de, fast de tror de bara är vita. Den min pojkvän såg var en liten brun, antagligen hona.
Så han har lovat att gå och höra med de innan han går till jobbet, men jag är rätt säker på att det är vilda råttor vi har under diskhon.
MEn jag kan inte hjälpa att känna mig blödig och lite ångest över att anticimex nu ska komma och utrota de små liven… Förhoppningsvis bommar de bara igen hålet och sätter fäller på vinden, det är vad jag hoppas de gör.
Sen kan jag ju säga att min hund måste vara miljöskadad av alla råttor från förr för hon har inte visat ett dugg att vi har nya små invånare i lägenheten. Vilken vakthund man har
Vänta nu…är råttorna vita i huset så är de utsläppta tamråttor, som kan ha fått ungar som är agoutifärgade (som är likadant som vildråttefärgen för ett ovant öga)…kontakta inte anticimex utan Råtthjälpen :/
håller mikeiko, kontakta råtthjälpen och be om fällor som fångar in dem levande. Så kan råtthjälpen omplacera dem sedan.
Att bomma igen hjälper inte mot råttor, är de hungriga så kommer de igenom vad som. Jag tror det behövs mer än fällor också… gift eller något. Jag vet inte, men jag tror det. Så tycker du det är jobbigt med anticimex så är råtthjälpen mycket bättre.
Lycka till!
#1 jag uppfattade det som att grannen hade vita tamråttor hemma (inte som rymt) men att detta var en agoutifärgad vildråtta?
#3 precis! Den råttan min pojkvänn såg skymten av var brun. Vi är rätt säkra på att det är vilda råttor som har börjat söka sig in i husen nu när det börjar bli kallt. Vårt hus är ett gammal trähus, så det är nog lätt att ta sig runt i väggarna.