Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 419 ggr
[Turboplingen]
0

Ilsken vid gallret, vanligt?

Vi har 4 råttor här hemma, alla dubbel rex, 2 på lite över 11 veckor och 2 på ca 7 veckor tror jag det är.

En av de äldre tjejerna biter (inget lite gnagg utan ett hugg och snabbt) en gärna om man kommer nära gallret på buren, imorse bet hon en av de yngre som hoppade upp mot gallret från min axel men då kanske hon blev rädd?

Men är detta ett vanligt beteende? Hon har blivit lite otrygg på sista tiden och jag ska försöka ha henne mer ute nu så hon vänjer sig mer med kontakt..

Om detta inte är ett vanligt beteende kan man träna bort det?

Ninja
0

En del råttor är väldigt vaktiga vid gallret/i buren, i min erfarenhet inte "vanligt" men det förekommer. Inget önskvärt beteende, såklart..

[Turboplingen]
0

Ok nej det är inget kul för jag har en liten tjej som älskar att hälsa ich slicka på ens fingrar och så om hon är bredvid så kan hon hugga ibland =/

Däremot så kan hon trycka upp huvudet ibland när hon ligger i hängmattan så får jag klia henne på huvudet länge.. och hon blundar och verkar gilla det

Ninja
0

Förhoppningsvis går det över med tiden. Biter hon så det går hål? Så länge det är relativt löst (dvs inte går hål på huden) kan du ju kanske försöka vänja henne vid att du är vid gallret och pillar, och hon märker att det är helt okej, att det inte är något hon behöver försvara.

Jag skulle inte fya, blir hon osäker kan hon bli mer benägen att försvara. Jag tror mer på att belöna rätt beteende, så ge gärna godsaker när ho uppför sig rätt (dock är jag heller inte mycket för att mata genom gallret, speciellt inte med råttor som kan vara oförsiktiga och inte tar hänsyn till fingrar. Ge hellre vid den öppna burluckan då.)

[Turboplingen]
0

Ok nä det har hänt en gång att en i familjen blivit biten så det gått hål men då vet jag inte vem av tjejerna det va då det va lill sonen som smitit iväg och stoppat in fingret..

Jag ska börja med att på kvällarna ta ut hela buren på vardagsrums bordet och öppna luckan så de får gå ut själva..

En av de yngsta, hon som älskar att slicka på fingrarna springer gärna ut direkt medans dom andra 3 är lite mer blyga och svårflörtade just nu.. Men hade köttfärs framme till dom igår som dom fick.. Vad mer kan jag ge dom som mut och godsaker?

Måste lära mig mer vad jag ska ge dom för färsk mat också.. brukar ju ge dom rester som inte blivit kryddade.. och ja sen inte vad som helst.. men pasta älskar dom..

Ninja
0

Vad som helst som de tycker om fungerar. Ta en titt i kylskåpet bara. :) Majs, broccoli, köttbullar, kokt osv, testa dig fram. Du kan även lära dem att slicka på fingrarna i stället för att bara hugga tag i en matbit och sticka, genom att ha något gott kladd på fingrarna som de helt enkelt måste stanna och slicka i sig. Då fungerar rå äggula (ge ej rå äggvita, det innehåller tiaminas som hindrar upptaget av tiamin/b-vitamin), olivolja, nån liten klick smör, etc.

Ge godis och hantera dem mycket men varsam, så får de säkerligen snart fullt forttroende för er.

Ett tips är att inte ge allt för mycket pasta, det går ofta bra när de är unga men kan ge tjocka råttor när de blir äldre och inte gör av med lika mycket energi. Flört Du kan även variera pastan med t ex quinoa, råris osv som innehåller fler och mer mineraler och vitaminer.

[Turboplingen]
0

Nää pasta blir väl kanske 1 gång i veckan =p

Och sticka in fingret med kladd på vågar jag inte! Det får bli ett senare projekt =p Förut kunde vi ha vatten på vingrarna och sticka in hela handen genom luckan men genom gallret njaa det får bli ett senare projekt =p

Köttbullar lät ju bra! För det har jag i kylen =p

Ninja
0

Nej som sagt så är mata genom gallret inget jag rekommenderar. :P

DuBetMig
0

Jag hade problemet med min äldsta grabb.. Började då ta t ex en penna nära gallret (inte in genom gallret) för att se hans reaktion. så fort han var påväg att bita i pennan blåste jag på honom så att han slutade. Efter en tid började jag lägga handflatan på gallret och nu börjar jag smått sätta in ett finger mellan gallret. så fort han är påväg att ta en smakbit blåser jag på honom så att han slutar. Funkar inte blåsningen kan man alltid knäppa lite på gallret för reaktion.
Och som sagt, matning genom gallret får man helt slopa ^^

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.