Skaffa råtta? :)
Hej alla här på Råtta i fokus!
Jag har haft funderingar på att skaffa en råtta. Jag har förut ägt 3 hamstrar och 2 kaniner, men aldrig en råtta, så jag har lite frågor om dom.
-Är dom lätta att tämja/brukar dom bitas mycket?
-Luktar dom mycket?
-Kan man bara ha en råtta? Blir dom tamare då?
-Hur står behöver buren vara?
-Är dom mycket behov av veterinärvård?
Är det bra att köpa råttorna på djuraffären eller ska man gå till en uppfödare?
Tacksam för svar
Om du läser lite på olika artiklar och använder sökfunktionen här på iFokus så hittar du svaren på dina frågor garanterat. Till vänster i menyn finns en tråd klistrad som heter Vanliga frågor http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1
Där hittar du en massa nyttig information!
Lycka till :)
har lite bråttom.. men kan svara lite snabbt
Råttor är väldigt sociala så tama är dom oftast (beror ju på hur dom haft det innan mm ;)
Lukten tycker jag är individuell.
Enligt lag ska de vara minst två (av samma kön). Dom blir inte tamare om något deppiga tycker jag.
Kommer inte ihåg minsta mått.. men en bur på höjden..FInns även en bra sida där man kan räkna ut hur många man kan ha i en bur.
http://www.ratpower.se/?page_id=88
Uppfödare är ju det dom flesta rekomenderar. Jovisst det finns guldkorn hos djuraffär med.. men du får oftast mer info hos uppfödare.
Sry om texten är lite förvirrande.. trött och ska till råttorna och leka xD
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#1 haha samtidigt xD
och som 1 säger, artiklarna är jätte bra
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
- Har inte haft råtta själv ( än ) men av det jag läst så är det lätta och sociala djur.
- Allt är relativt ;) Hanar sägs lukta mer än honor. Sen beror det på vad du har för undderlag i buren, och hur ofta du städar den.
- Nej absolut inte e, råttor är flockdjur och hur mycket tid du än spenderar med din råtta mår den inte bra av att vara ensam.
- Så stor som möjligt :) På http://www.ratpower.se/?page_id=88 kan du skriva in måtten och kolla hur många råttor som får plats. Annars tycker jag att den ska vara minst 50 cm åt alla håll.
- Råttor är tyvärr rätt så sjukliga djur. Ohyra, tumörer och rossel är väl det vanligaste man behöver vetrinärvård för. Så det är bra att ha en liten buffert ifall det behövs :)
- Det är säkrare med uppfödare. Du vet bättre vad du får då zooråttor ofta föds upp för att bli ormmat :)
Edit: Såg inte att ni andra skrivit xD Jaja, samma läng 3 gånger gör väl inget xD
-Är dom lätta att tämja/brukar dom bitas mycket?
Köper du din råtta från en uppfödare bör den redan vara tam då den hanterats dagligen sedan den föddes. Köper du den från djuraffär är de i allmänhet inte så tama till att börja med, men med tid och tålamod går det ju vanligen att få dem relativt tama. "Tämja" en råtta får det att låta som om du tänkt fånga en vild råtta och hålla som husdjur. En sådan betvivlar jag någonsin kommer bli tam. ;)
En råtta bits bara om någonting är fel. Kanske den blivit skrämd eller har ont. Annars kan de ju "smaka" lite på ett finger eller en nagel, men det är mer nafsande än bitande, och gör inte ont.
-Luktar dom mycket?
Det beror väl på. Har råttorna gott om plats och man ser till att hålla rent i buren blir det inte så mycket lukt. Vi har sexton råttor i två burar i vårt vardagsrum. Vi småstädar (städar toaletterna, torkar hyllplanen och byter tdningspapper) burarna varje dag och storstädar var tredje dag, ändå kan det lukta lite om burarna inte storstädats samma dag/dagen innan. Tyvärr.
-Kan man bara ha en råtta? Blir dom tamare då?
Man kan inte bara ha en råtta. Råttor är flockdjur och det är olagligt att ha färre än två. Även om du skulle ha en ensam råtta skulle den inte bli tamare, bara olycklig.
-Hur står behöver buren vara?
Enligt lagen ska arean vara minst 30 x 30 cm per råtta, om jag inte missminner mig. Minimum höjd ligger på 30 cm, då lagen är lite knasig och har misslyckts inse det faktum att råttor behöver få klättra. Vi följer burräknaren som #2 föreslog när vi kollar hur många råttor som får bo i våra burar. ;) Samt sunt förnuft.
-Är dom mycket behov av veterinärvård?
Råttstamen är tyvärr ganska svag, och det finns många defekter så som tumörer och mycoplasma som uppfödarna kämpar för att få bort. Men köper man sina råttor från seriösa uppfödare och tar hand om dem på bästa sätt så minskar ju risken för veterinärsbehov drastiskt.
-Är det bra att köpa råttorna på djuraffären eller ska man gå till en uppfödare?
Det är aldrig bra att köpa något djur i djuraffär. Jag rekommenderar starkt att du går till en uppfödare. Inte bara för att det är bättre för djuren, men också för att det är bättre för dig: du har bättre koll på vad du får, och du kommer ha en erfaren råttägare i ryggen som hjälper och stöder vid varje steg på vägen. :)
Råttor är fantastiska djur, intelligenta, sociala och definitivt med humor. ;) De ger en obeskrivlig glädje bara man låter dem.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
men är det någon som vet en bra råttuppfödare i stockholm? :)
Katoz, här på sidan finns alla uppfödare uppskrivna